autor: Łukasz Szliselman
FEZ – patch uszkadzający save’y powraca
Pamiętacie patch, który jakiś miesiąc temu psuł save’y w grze FEZ? Został on wtedy szybko wycofany, ale teraz powrócił w niezmienionej formie. Dlaczego tak się stało? Sprawę wyjaśnia deweloper – jak zwykle chodzi o pieniądze.
Jakiś czas temu, studio Polytron, autorzy FEZ, ciekawej platformówki wydanej ekskluzywnie na konsolę Xbox 360, wypuścili do swojej produkcji poprawkę, która… uszkadza save’y. Problem okazał się być dość częsty i dotykał zwłaszcza osób, które już ukończyły lub były bliskie ukończenia gry. Trefny patch szybko wycofano z usługi Xbox Live, a użytkownicy mogli powrócić do starszej wersji i w większości przypadków odzyskać zapisany stan gry. Niestety, patch właśnie powrócił i jest to ostatnia łatka do FEZ, jakiej możemy się spodziewać.
Ludzie z Polytron mówią, że nie będą „łatać łaty”. Na oficjalnej stronie studia, twórcy tłumaczą się:
„Microsoft wziąłby od nas tysiące dolarów za ponowne zatwierdzenie gry. (…) Dla małego niezależnego studia wydawanie tylu pieniędzy na poprawki nie ma żadnego sensu. (…) Dostaliśmy wybór – albo zapłacić mnóstwo kasy za ponowne zatwierdzenie gry i opublikowanie nowej łatki (która mogłaby spowodować inne problemy, co wymagałoby kolejnej kosztownej poprawki), albo ponownie udostępnić starą.”
Przyznać trzeba, że dla nowych graczy patch czyni grę dużo lepszą – poprawia on mnóstwo błędów, dotąd trapiących produkcję. Najwidoczniej jednak, część z tych, którzy zdążyli do tej pory przejść FEZ lub zabrnąć w nim całkiem daleko, zmuszeni są zaczynać od zera. Według Microsoftu, problem dotyka niecały jeden procent graczy. Wszyscy inni teoretycznie powinni być zadowoleni. Polytron przeprasza:
„Szczerze przepraszamy ten „mniej niż jeden procent” graczy. Wiemy, że boli Was to tym bardziej, że to właśnie Wy poświęciliście na grę najwięcej czasu. Jest nam z tego powodu naprawdę przykro. Mamy nadzieję, że nie uważacie czasu spędzonego przy FEZ za całkowicie stracony.”
FEZ to wysoko oceniana (średnia ocen na Metacritic wynosi 89), zręcznościowa gra platformowa, łącząca świat 3D z rozgrywką w stylu dwuwymiarowych arkadówek. Na festiwalu Independent Games Festival w 2008 roku projekt ten zdobył nagrodę w kategorii Excellence In Visual Arts (Mistrzostwo w oprawie graficznej). Produkcja aktualnie dostępna jest wyłącznie na Xboksa 360.
Poniżej znajdziecie fragment rozgrywki z FEZ: