Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 14 lutego 2023, 12:52

Europa rzuciła się na PS5, z kolei niższa sprzedaż gier to „wina” Pokemonów

Znamy wyniki europejskiego rynku gier za styczeń 2023 roku. PS5 zaliczyło ogromny skok, a na liście bestsellerów nie brakuje tytułów z poprzedniej dekady.

Źródło fot. Unsplash
i

Nowy raport przygotowany przez grupę ISFE podsumowuje styczeń 2023 roku pod kątem sprzedaży gier i konsol w Europie. Wyniki pokazują znaczące zmiany względem zeszłego roku.

Sprzedaż gier w styczniu 2023 roku

Oto kilka faktów dotyczących styczniowej sprzedaży gier w Europie.

  • W ubiegłym miesiącu Europejczycy (listę wziętych pod uwagę krajów znajdziecie na końcu wiadomości) zakupili 12,1 miliona sztuk gier. To o 19% mniej niż w styczniu 2022 roku. Do tak dużego spadku przyczynił się niewątpliwie brak głośnej premiery, porównywalnej do świetnego zeszłorocznego debiutu Pokemon Legend: Arceus.
  • W gronie 20 najlepiej sprzedających się gier w styczniu znalazło się kilka nowych tytułów. Najlepiej poradził sobie remake Dead Space, który miał swoją premierę zaledwie miesiąc po The Callisto Protocol. Z danych opublikowanych w raporcie wynika, że nowy Dead Space w pierwszych dwóch tygodniach po premierze poradził sobie znacznie gorzej od dzieła Striking Distance Studios. Na szczegóły musimy poczekać do publikacji oficjalnej informacji wydawcy EA.
  • Na liście nie brakuje gier starszych. Dla przykładu drugie i trzecie miejsce na podium zajmują tytuły studia Rockstar Games: Red Dead Redemption 2 oraz GTA V. 13-letni Minecraft (w wersji na Nintendo Switch) uplasował się na 18. miejscu.
  • W topowej dwudziestce znalazły się dwie gry sportowe: FIFA 23 (na 1. miejscu, które zajęła również w zestawieniu za cały 2022 rok) oraz NBA 2K23 (na 9. miejscu).
  • W styczniowym raporcie widać także dużą reprezentację gier japońskich. Aż 6 z 20 najpopularniejszych tytułów na liście powstało właśnie w tym kraju. Jest to zauważalny trend, regularnie powtarzający się w tym okresie roku. Należy jednak zauważyć, że sprzedaż Mario Kart 8: Deluxe zaliczyła spadek o 37% względem stycznia 2022 roku.

Największe bestsellery stycznia 2023 w Europie (cyfra + pudełka)

#

Gra

1.

FIFA 23 (EA)

2.

Grand Theft Auto 5 (Rockstar)

3.

Red Dead Redemption 2 (Rockstar)

4.

Call of Duty: Modern Warfare 2 (Activision Blizzard)

5.

God of War Ragnarok (Sony)

6.

Dead Space (EA)

7.

Nintendo Switch Sports (Nintendo)*

8.

Mario Kart 8: Deluxe (Nintendo)*

9.

NBA 2K23 (2K Games)

10.

Elden Ring (Bandai Namco)

11.

Forspoken (Square Enix)

12.

Fire Emblem Engage (Nintendo)*

13.

Sid Meier's Civilization VI (2K Games)

14.

Grand Theft Auto Online (Rockstar)

15.

Pokémon Violet (Nintendo)*

16.

One Piece Odyssey (Bandai Namco)

17.

God of War (Sony)

18.

Minecraft: Nintendo Switch Edition (Mojang/Nintendo)

19.

It Takes Two (EA)

20.

Tom Clancy's Rainbow Six: Siege (Ubisoft)

* – w przypadku gier oznaczonych gwiazdką ISFE dysponowało jedynie danymi ze sprzedaży pudełkowej, więc w rzeczywistości te produkcje poradziły sobie lepiej, niż pokazuje ta lista.

Sprzedaż konsol w Europie w styczniu 2023 roku

Prezentujemy też informacje dotyczące sprzedaży poszczególnych konsol i akcesoriów.

  1. W styczniu 2023 roku w Europie (nie licząc Niemiec, Wielkiej Brytanii i Polski) sprzedało się 439 tysięcy konsol. To wzrost o 15% względem zeszłego roku.
  2. Do zauważalnego skoku w ogólnym wyniku przyczyniła się przede wszystkim sprzedaż PlayStation 5, która wzrosła aż o 202% w porównaniu do stycznia 2022 roku. Konsola Sony zawdzięcza to zwiększonej dostępności maszyny – przed rokiem jej zakup często graniczył z cudem.
  3. Na drugim miejscu rankingu najpopularniejszych konsol w styczniu uplasowało się Nintendo Switch (spadek sprzedaży o 11% względem stycznia 2022), a na trzecim Xbox Series X/S (spadek sprzedaży o 32%).
  4. Akcesoria do gier i konsol sprzedały się w styczniu w liczbie 1,76 milionach sztuk, zaliczając spadek o 2,1%. Najpopularniejszym sprzętem był kontroler DualSense do PlayStation 5.

Skąd te dane?

ISFE zbiera dane ze sprzedaży cyfrowej ze sklepów Steam, Xbox Live, PlayStation Network oraz Nintendo eShop w następujących krajach europejskich: Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Cypr, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Islandia, Luksemburg, Malta, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Rumunia, Rosja, Słowacja, Słowenia, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina, Węgry oraz Wielka Brytania.

W przypadku sprzedaży pudełkowej dane pochodzą z następujących krajów: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Niemcy, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Portugalia, Hiszpania, Szwecja, Szwajcaria i Wielka Brytania.

Dane o sprzedaży konsol obejmują kraje: Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Włochy, Portugalia, Rosja, Hiszpania, Szwecja i Szwajcaria. Te same rynki, za wyjątkiem Szwajcarii, obejmują także liczby dotyczące sprzedaży akcesoriów.

Firmy informujące ISFE o swoich wynikach sprzedaży gier obejmują Activision Blizzard, Bandai Namco, Capcom, Codemasters, Electronic Arts, Embracer Group (w tym Gearbox, Koch Media, Sabre Interactive), Focus Entertainment, Konami, Marvellous Games, Microids, Microsoft (wliczając Bethesdę), Milestone, Nacon, Paradox Interactive, Quantic Dream, Sega, Sony, Square Enix, Take-Two, Ubisoft oraz Warner Bros. Najważniejsi nieobecni na tej liście to 505 Games oraz Nintendo. Brak tego drugiego powoduje dziwną sytuację, gdyż ISFE w raporcie opisuje sprzedaż cyfrową na Switch, ale nie ma dostępu do wyników gier samego Nintendo.

Sonia Selerska

Sonia Selerska

Swoją przygodę z zawodowym pisaniem dla GRYOnline.pl rozpoczęła w 2022 roku, ale od zawsze interesowała się wszelkimi formami słowa pisanego. Studentka kierunku Film i Multimedia na specjalizacji Tworzenie Gier Wideo, głęboko śledzi zacierającą się granicę między tymi dwoma światami. Czasami wstydliwie docenia przerost formy nad treścią. W przypadku mediów częściej niż rzadziej wchodzi w skrajności; nigdy nie może wybrać między filmami dokumentalnymi i horrorami a cozy grami, symulatorami życia i animacjami. Częściej niż przy tytułach AAA znajdziecie ją przy oldskulowych konsolach i perełkach indie. Wolny czas poświęca swojej miłości do mody i szeroko pojętej sztuki. Uważa, że fabuła to najważniejszy element gry, a najlepsze historie to te, które czerpią z życia codziennego.

więcej