Forum Gry Hobby Sprzęt Rozmawiamy Archiwum Regulamin

Wiadomość EA ogłasza nową erę dla Frostbite, ale zaznacza, że twórcy gier mają wolność w wyborze silnika

18.12.2023 21:46
Gazz
1
Gazz
56
Centurion

No i fajnie, że w świecie wszech panującego UE4/5 rozwijają autorski silnik. Pewnie raytracing (path tracing) upscalingi firm trzecich itp. Pomału czas na rozwijanie fizyki cieczy, destrukcje otoczenia itp. motion capture 2.0 face anime jak w Metahuman ale już na poziomie dialogów a nie demonstracji możliwości silnika w postaci naburmuszonej buzi :)

18.12.2023 22:18
2
2
odpowiedz
9 odpowiedzi
Inquerion
43
Generał

"studia wydawcy mają wolną rękę w wyborze silnika dla swoich projektów"

Taka wolność, że narzucili go Bioware i dostaliśmy DA Inkwizycję i Andromedę. Narzucili silnik stworzony z myślą o strzelankach. Bioware musiał opracować systemy RPG od zera.

18.12.2023 22:28
pieterkov
2.1
pieterkov
155
Senator

Będą mieć wolność teraz. Wcześniej nie mieli. I co by nie mówić zarówno inkwizycja jak i anthem są piękne. Pytanie czy silnik ograniczył ich wydajność? Typowy silnik pod strzelanki, ani wyścigi ani rpg na tym nie wychodzą. Albo po prostu EA wypadło z formy i silnik nie ma tu nich do rzeczy.

18.12.2023 22:59
MilornDiester
2.2
2
MilornDiester
43
Generał

Takie tłumaczenia to miały sens przy inkwizycji, gdzie faktycznie w standardowym czasie tworzenia jednej gry, kazano im ogarnąć cały nowy silnik i jeszcze przejść na otwarty świat...

No ale oni używali tego samego argumentu również przy Andromedzie i Anthemie, gdzie mieli jakąś dekadę na dopasowanie tego silnika pod siebie...

18.12.2023 23:22
2.3
pawel1812
67
Generał

pieterkov
Anthem nie był źle zoptymalizowany. Jedyna i główna bolączka tej gry było to, że była źle zaprojektowana (jako coop looter shooter) i zapewniała 3-5 godzin unikalnej rozgrywki, później to było to ciągle to samo, do tego zawartosć nie była zbyt ciekawa. Na tytuł za taką kasę, to było przegięcie-ja go ogrywałem w abonamencie za 15zł i tyle był warty, bo całą zawartość dało się ograć w 10h wersji testowej na premiere.
Jako winowajce tak wydanej gry najczęściej wspominano Frostbite i to, że narzucono im ten silnik, w którym oni nie potrafili pracować, więc zanim się nauczyli w nim pracować, upłynęło zbyt dużo czasu i za mało zostało na tworzenie gry.
Teraz już potrafią w nim pracować, więc ta wolność im do niczego sie nie przyda.

MilornDiester
Przy Anthemie ten silnik również wymagał pracy, bo to była raczej nowa wersja, z którą nie mieli do czynienia i mieli do zrobienia multi.

post wyedytowany przez pawel1812 2023-12-18 23:36:47
18.12.2023 23:40
2.4
Znubionek
54
Generał

Inquerion
pieterkov
pawel1812
a wy macie jakies potwierdzenie tego ze bioware bylo zmuszone do uzywanie frostbite? czy tylko powielacie jakies fake newsy jak typowi eksperci z gola?

19.12.2023 01:11
2.5
2
Inquerion
43
Generał
Wideo

Znubionek
Źródła poniżej. Miłej lektury.

::"The people running EA are not game developers or software engineers. They don’t have the knowledge required to understand how to do something complex like a company-wide engine migration.

Someone apparently looked at Mass Effect and said, “This is a shooter, just like Battlefield. So why are we paying Epic Games for their engine when we could be using our own engine for free?” If they had a background in game development or programming, they would have understood the scope and scale of the problem they were about to create.

[...] Instead, EA just told everyone to switch to Frostbite and left them to work out the details on their own. The result was that teams needed to work on a game engine that was unfamiliar to them, and they needed to do specialized engine work without access to those kinds of specialists.They had to do all of this while trying to ship a game. The result was buggy games, long development times, a massive duplication of effort, and a lot of frustration for huge numbers of artists who had to do their jobs with unfamiliar tools that were constantly in flux."

https://www.escapistmagazine.com/ea-crippled-bioware-with-frostbite/

"Former Bioware GM opens up about difficulties of Frostbite engine"

https://www.gamesindustry.biz/former-bioware-gm-opens-up-about-difficulties-of-frostbite-engine

"Frostbite Was So Disastrous For Bioware & EA That Mass Effect 5 May Use Unreal Engine 5 Instead"

https://www.youtube.com/watch?v=7bR7h1w7Tl0

19.12.2023 01:18
2.6
Znubionek
54
Generał

Inquerion
Dalej nie widzę potwierdzenia że ea zmusiło ich do użycia frostbite. Jakieś urojenia masz typie
https://www.vg247.com/bioware-ea-never-forced-using-frostbite-engine

post wyedytowany przez Znubionek 2023-12-19 01:19:59
19.12.2023 09:09
pieterkov
2.7
2
pieterkov
155
Senator

"we could have gone with Unreal Engine, or we could have picked Frostbite " - hmmm no i ciekawe co wpłynęło na ich decyzję i przychylenie się do Frostbite :)
Zresztą to nie są nasze poglądy, tylko powielenie treści artykułu, który sugeruje, że teraz będzie wolność, a wcześniej jej nie było.

19.12.2023 11:29
2.8
Znubionek
54
Generał

pieterkov
hmmm no i ciekawe co wpłynęło na ich decyzję i przychylenie się do Frostbite :)
no, co niby wplynelo? gdzie masz informacje o tym?
Zresztą to nie są nasze poglądy, tylko powielenie treści artykułu, który sugeruje, że teraz będzie wolność, a wcześniej jej nie było.
co ci niby sugeruje ze wczesniej nie bylo tej wolnosci?

naucz sie czytac, bo nie zdasz matury z polskiego

post wyedytowany przez Znubionek 2023-12-19 11:33:42
19.12.2023 11:47
pieterkov
2.9
2
pieterkov
155
Senator

-Zmienić ma się też „filozofia” technologii: firma położy „nowy nacisk na partnerstwo z zespołami i twórcami" - sugerowanie, że będzie jakaś zmiana, że tej współpracy wcześniej nie było
-Zespoły EA mogą tworzyć gry na dowolnym silniku. To naszym zadaniem jest sprawienie, że Frostbite będzie najlepszym wyborem dla naszych gier. Ta ostatnia informacja zdaje się być zgodna z prawdą (vide wykorzystanie Unreal Engine 5 przez twórców nowego Mass Effecta) - chcą sprawić, żeby frostbite był najlepszym wyborem, czyli wcześniej nie był, zmuszali do niego? + informacja, że dopiero w najnowszej grze (mass effect 5) będzie silnik inny niż frostbite

Nie ma oczywiście informacji o tym co wpłynęło na ich decyzję, ale naprawdę wierzysz, że jeżeli jakaś firma pracuje dla Zamawiającego i ten Zamawiający chce, żeby zrobili dla niego grę i ma swój silnik za darmo to nie będzie w żaden sposób, nawet delikatny zachęcał do użycia tego silnika? Wszystko się rozbija o koszty. Za sprzedaż gier na unrealu trzeba płacić epicowi. Za sprzedaż gier na frostbite nie płacą nic, bo to ich silnik.
Wystarczy dać prosty wybór - robicie na unrealu, ale zostaje mniej hajsu dla programistów LUB bierzecie niedoskonały frostbite, ale zarobicie więcej, bo 100% kasy zostaje w firmie. Wiadomo, że wtedy wezmą frostbite i to będzie "ich" wybór.
Z drugiej strony nie można już wtedy mówić o zmuszaniu, więc w zasadzie to masz rację.

post wyedytowany przez pieterkov 2023-12-19 11:53:40
18.12.2023 22:24
3
odpowiedz
sad994
5
Pretorianin

a co z engine Unity xD

18.12.2023 22:48
Link
😒
4
odpowiedz
2 odpowiedzi
Link
23
Senator

Via Tenor

ale zaznacza, że twórcy gier mają wolność w wyborze silnika
Jasne... Pod warunkiem że wszystkie gry i prawa do marki będą należeć do EA Games, nie twórcy. O ile jeśli otrzymują pieniędzy jako wsparcie od EA Games w zamian za prawa do marki, oczywiście. To zależy od umowy EA i decyzji twórcy gier.

Edit: Sorki za nieporozumienie. Mała poprawka.

post wyedytowany przez Link 2023-12-19 15:38:42
19.12.2023 00:00
4.1
3
Tasdeadman
57
Generał

A do kogo mają należeć prawa do marki jak nie do właściciela marki? xD Jaki EA miałoby w ogole interes w tym, żeby sfinansować stworzenie gry która nie byłaby ich własnością?

19.12.2023 13:04
Link
4.2
Link
23
Senator

Tasdeadman
Prawda i dzięki za zwrócenie na to uwagę. Nie napisałem to dość jasno i wyszło nieporozumienie. Mała poprawka.

Jeśli twórcy gier otrzymują pieniędzy jako wsparcie od EA Games w zamian za prawa do marki. Wszystko ma swoją cenę.

To zależy od umowy EA i decyzji twórcy gier. Nie wszyscy dysponują odpowiednie budżety, by móc tworzyć gry na poziomie AA i AAA, a nie "skromne" gry Indie.

Bo o ile wiem, silnik Frostbite właśnie jest wykorzystany do tworzenia większości gier AAA np. Battlefield, Dragon Age? Czyż tak? Rzadko, kiedy Frostbite jest wykorzystanie do produkcji pomniejsze gry np. Plants vs. Zombies. Mylę się?

Silnik to jedno, ale tworzenie gier na dłuższy metę to zupełnie inna sprawa, bo wszystko kosztuje. Muszą mieć pieniędzy dla utrzymywanie i zatrudnienie potrzebne ludzie np. artyści. Minie wiele lat, zanim zaczną zarobić za sprzedaży gier. O ile jeśli jedna lub kilku osób nie są w stanie stworzyć gry samodzielnie.

Praca u EA Games to tylko jedna z opcji, jak nie Kickstarter lub zebrane oszczędności za sprzedaży gier Indie w przeszłości, albo wziąć kredyty z banku.

Oczywiście, firmy od gry AAA nie mają z tym problemu, o ile nie przeszkadza udział EA w zyskach za korzystanie silnika Frostbite.

Proszę mnie poprawić, jeśli coś się mylę.

post wyedytowany przez Link 2023-12-19 15:41:51
19.12.2023 00:13
😜
5
odpowiedz
Legalizex
80
Generał

Ten nowy rozdział w historii silnika polega na zmianie logo? Na gorsze w dodatku?

19.12.2023 09:23
Shadoukira
6
odpowiedz
1 odpowiedź
Shadoukira
106
Chill Slayer

Ciekawe czy ten "nowy" frostbite będzie dostosowany do innych gier niż strzelanki, bo sam silnik chyba nie jest taki zły, tylko po prostu w ogóle nie nadawał się np. do gier RPG przez co wychodziły one dosyć kiepsko.

Ciekawe jest też stwierdzenie, że teraz firma postawi nacisk na partnerstwo z zespołami i twórcami... ciekawe na co był wcześniej postawiony nacisk... na niewolnictwo i totalne podporządkowanie?

19.12.2023 11:49
6.1
SylwesterZ
72
Konsul

Każdy silnik może się nadawać do każdego rodzaju gier, z tym, że możliwość nie oznacza, iż nie trzeba będzie włożyć w niego dużo pracy w dostosowanie pod siebie.
Taki UE to kombajn z bardzo wysokim progiem wejścia, ale ma prawie wszystko czego można by chcieć, zaś dopisywanie własnych rzeczy po latach nauki nie jest ogromnym problemem.
W takim Frostbite brakowało bardzo dużo, a przede wszystkim dokumentacji i wsparcia, więc nie dość, że miał kosmiczny próg wejścia, to jeszcze dostosowanie było czasochłonne, gdy jak wiadomo, w produkcji gier rzadko zakłada się czas na dużą rozbudowę silnika - czego winę ponoszą decydenci mający skromną wiedzę techniczną.

19.12.2023 13:25
7
odpowiedz
dev1anceONE
36
Pretorianin

Gazz Akurat Frostbite miał niektóre nowości wcześniej niż inne silniki kto miał Radeona pamięta np. API Mantle które potem stało się Vulkanem, chociaż to były inne czasy kiedy też BF był godnym rywalem CoDa(Żeby nie powiedzieć że był po prostu lepszy xD)

20.12.2023 09:17
😐
8
odpowiedz
diamondf
20
Centurion

narazie wieje nuda straszna mam nadzeje ze nowy silnik frostbite bedzie lepszy od poprzednich i pewnie t obedzie fostbite 4 lub 5 mam tez nadzieje taka ze EA bedzie kontynuowała serie NFS niech wrócą do korzenii i kontynuuja NFS hp 2020 czy Rivals niech wróca poscigi policyjne i kariera rajdowca ja na to czekam nie na jakies glupie wyscigi czy pojedynki bo to sa słabe wyzwania i nudne od a do b dojechac , i niech zrobia kolejne czesci ( niech wróci stary klimat z NFS )na podstawie nowego silniku co do unreal engine 5 jest słabym silnikiem czy grafika widziałem gry uwazam ze nic sie nie zmieniło gra wyglada jak forza horizon5

20.12.2023 09:19
👎
9
odpowiedz
diamondf
20
Centurion

słąbo i nudno zero pozytku i nowych ciekawych projektów masakra niech wróca do NFS albo zakoncza działalnosc

Wiadomość EA ogłasza nową erę dla Frostbite, ale zaznacza, że twórcy gier mają wolność w wyborze silnika