Gracz wyjaśnia, dlaczego reset umiejętności w Diablo 4 jest płatny złotem, analiza jest zaskakująco trafna
Doniesienia o kosztach resetowania umiejętności w Diablo 4 wywołują spore dyskusje w Internecie. Oliwy do ognia dolał fan serii, który przeprowadził dogłębną analizę decyzji Blizzarda. Doszedł do ciekawych wniosków.
Do premiery Diablo 4 zostało jeszcze ponad półtora miesiąca. Dzięki beta-testom wielu graczy wie, jaką klasę bohatera wybierze do walki przeciwko Lilith. Wśród nich znajdą się i tacy, którzy już teraz dokładnie planują to, jak będą rozwijać swoją postać w toku rozgrywki.
Za reset zapłacimy dopiero po ukończeniu gry
Od pewnego czasu wiemy, że pełna wersja Diablo 4 – podobnie jak beta – pozwoli niskim kosztem ponownie rozdysponować punkty doświadczenia na umiejętności naszego bohatera. Informację tę potwierdził Joseph Piepiora.
- Dyrektor wykonawczy Diablo 4 udzielił obszernego wywiadu serwisowi GamesRadar, podczas którego oznajmił, że koszt resetu umiejętności naszej postaci będzie stosunkowo niski pomiędzy poziomami 1-50.
- Sytuacja ulega zmianie na etapie paragonu i koszt respecjalizacji stopniowo zwiększa się aż do maksymalnego 100. poziomu.
Z uwagi na zapowiedziany battle pass oraz pełen różnorodnych wyzwań endgame gry, wiele osób chciałoby mieć swobodę i pełną kontrolę nad rozwojem bohatera, którego będą mogli dostosować do danej misji czy sytuacji. Dlatego też zdecydowany wzrost cen na poziomach paragonu wywołał burzliwą dyskusję wśród fanów, którzy nieszczególnie są chętni do wydawania prawdziwych pieniędzy lub wielogodzinnego farmienia złota na ponowne rozdysponowanie punktów doświadczenia. Większość graczy woli, aby taka możliwość była bardzo tania albo najlepiej darmowa.
Jeden z zaniepokojonych graczy zdecydował się nawet na oszacowanie, ile dokładnie będą kosztować zabiegi pozwalające na reset umiejętności, co tylko jeszcze bardziej pogłębiło ogólne niezadowolenie.
(…)Koszt resetu jest czymś, czego teraz się najbardziej obawiam, jeśli chodzi o rujnowanie gry. Lubię testować różne buildy po tym, jak znajdę nowe przedmioty. To nawet było wymagane, aby w becie pokonywać bossów jako barbarzyńca. Nie chcę tworzyć nowej postaci zamiast respecjalizacji. (…)
– Yooric
Nie wszyscy jednak są rozczarowani rozwiązaniem proponowanym przez deweloperów. Część graczy uznaje, że to dobry i uczciwy ruch, a jeden z nich stanął w obronie Blizzarda i na subreddicie Diablo 4 umieścił obszerny wpis, w którym tłumaczy, dlaczego respecjalizacja naszego bohatera powinna być płatna.
Darmowy reset umiejętności w Diablo 4 umożliwiłby toksyczny metagaming
YakaAvatar przeprowadził merytoryczną analizę zapowiedzi twórców i przedstawił graczom dwa mocne argumenty za tym, że koszt resetu umiejętności nie powinien być darmowy, a musi pozostać kosztowny. Autor stara się przy tym pokazać, że obecny system jest uczciwy i fani gry nie mają powodu do krytykowania decyzji deweloperów.
Na wstępie Yaka zaznacza, że reset pojedynczych umiejętności nawet na poziomie paragonu jest wciąż stosunkowo tani, a dopiero chęć tworzenia buildu zupełnie od nowa wymaga od nas poświęcenia znacznych zasobów złota.
(…)Możesz z łatwością eksperymentować z każdą pojedynczą umiejętnością w grze i zmienić swój build bez potrzeby farmienia złota. Dopiero w endgame całkowita respecjalizacja jest dużo droższa, ale przy tym małe zmiany są relatywnie tanie(…).
– YakaAvatar
Tym samym autor przechodzi do pierwszego ze swoich argumentów, pokazując, że darmowy reset całego drzewka umiejętności pozwalałby na budowanie postaci pod każdą, nawet najmniejszą aktywność w grze. Według niego pozbawia to graczy uważnego tworzenia jednego uniwersalnego buildu, a tym samym odbiera całą przyjemność z endgame’u gry.
(…)Nie jesteś już dłużej chętny do zrobienia ogólnego buildu dostosowanego do wielu aktywności, jesteś zachęcony do stworzenia hiperspecjalnego buildu dla każdego wyzwania, a tego deweloperzy chcą właśnie uniknąć. Jeżeli możesz dowolnie resetować (umiejętności – przyp. red.), to nie podejmujesz żadnych wyborów związanych z buildem, tylko aktywności wybierają build za ciebie(…).
– YakaAvatar
Tworzenie postaci pod loot nie zawsze jest dobre
Autor zwraca uwagę na kolejny problem związany z darmową respecjalizacją, a mianowicie na budowanie postaci wokół potężnego przedmiotu, który znaleźliśmy podczas rozgrywki.
Darmowa respecjalizacja oznacza, że lootujesz pod swoją klasę, płatna respecjalizacja oznacza, że lootujesz pod twój build. Jeżeli możesz dowolnie resetować (umiejętności – przyp. red.) i znajdziesz potężny przedmiot, to wtedy masz 0 powodów przeciwko natychmiastowej zmianie buildu pod niego.
- YakaAvatar
Podobnie jak w przypadku zmiany buildu pod każdą sytuację, tworzenie postaci wokół przedmiotów odbiera graczowi jakąkolwiek decyzyjność i zmusza go do wybierania między tym, co nowe, a tym, co obecnie posiada w ekwipunku, a także szacowania, co jest bardziej opłacalne.
Gry action RPG są pełne ograniczeń
Tym samym YakaAvatar przypomina niezadowolonym fanom, że gry RPG czy ARPG są tworzone w taki sposób, żeby gracz przy danym podejściu osiągnął tylko część możliwości podczas konkretnego podejścia do rozgrywki. Przy tym każdy tytuł rządzi się swoimi zasadami, które od lat są kultywowane przez deweloperów. Według niego Diablo 4 stawia ograniczenia już na etapie wyboru klasy postaci, która z góry definiuje to, jak nasza rozgrywka będzie wyglądać do samego końca.
Czy gracze nadal są niezadowoleni?
Bez wątpienia wątek YakaAvatara jest ostatnio najchętniej komentowanym postem na subreddicie Diablo 4 – w ciągu kilku dni zyskał prawie 2 tysiące głosów i ponad tysiąc treściwych komentarzy. Jednakże większość osób wciąż nie zgadza się z autorem.
To naprawdę dobrze napisany i dobrze przemyślany post. Nie zgadzam się ze wszystkim, co napisałeś (…). To jest fajne. Lubię tworzyć hiperwyspecjalizowane buildy i zastanawiać się, jaki będzie najlepszy pod daną sytuację (…). Znalazłem świetny przedmiot, chcę go wypróbować! Dlaczego chcesz ograniczać tę część gry?
– infobiter
Post numer 2272928228382 próbujący usprawiedliwić ten nonsens (…). Po prostu pokaż, że chcesz, aby wszyscy grali w taki sposób, w jaki ty uważasz, że powinni(…).
– Emergency_Ad6096
Część graczy zauważa również, że koszt resetu umiejętności to tylko pomysł twórców na wyciągniecie od graczy dodatkowych pieniędzy, które pomogłyby im w szybszej zmianie specjalizacji, niż wielogodzinne farmienie złota.
Nie ma uzasadnionego powodu dla respecjalizacji kosztującej prawdziwe pieniądze w grze single player, szczególnie gdy levelowanie (do maksymalnego poziomu – przyp. red.) zajmuje nagle 80 godzin. To nie jest skomplikowane, oni to robią, żeby sprzedać ci respecjalizację w sklepie.
– KingstonThunderdong
- Pośród komentarzy, które wytykają autorowi błędne rozumowanie i niepotrzebną obronę Blizzarda, zajdziemy kilka takich, które zgadzają się ze stwierdzeniem, że darmowy reset umiejętności w wielu przypadkach może zaburzyć balans gry oraz całe to niezadowolenie jest zwyczajnie przesadzone.
- Graczy popierających zdanie YakaAvatara jest jednak zdecydowanie mniej i tym samym można stwierdzić, że osoby czekające na Diablo 4 chciałyby mieć o wiele większe możliwości, jeśli chodzi o dowolność budowania postaci.
Obecnie nie wiadomo, czy Blizzard uwzględni niezadowolenie graczy i wprowadzi zmiany w systemie respecjalizacji.
Do premiery D4 pozostało jeszcze trochę czasu i jeżeli ktoś boi się, że dokona złych wyborów podczas tworzenia postaci, bądź już w trakcie samego ogrywania najnowszej odsłony będzie mieć wątpliwości, to zawsze może skorzystać z jednego z kalkulatorów buildu, które dostępne są w sieci i ciągle są aktualizowane przez fanów.