autor: Bartosz Świątek
Diablo 4 - Blizzard akceptuje krytykę i zmienia system przedmiotów
Firma Blizzard Entertainment bierze sobie do serca krytykę związaną z Diablo IV. Wysłuchawszy uwag społeczności deweloper postanowił dokonać kilku zmian w planowanym systemie ekwipunku.
Zapowiedziane w czasie BlizzConu 2019 Diablo IV zostało przez fanów przyjęte bardzo ciepło, ale nie oznacza to, że nie pojawiła się żadna krytyka. Zastrzeżenia dotyczyły m.in. planów związanych z systemem ekwipunku, który zdaniem części osób nie był przemyślany i zbyt przypominał Diablo III. Firma Blizzard Entertainment odniosła się do tych zarzutów i postanowiła zmienić część mechanik. Zapewniono też, że system nie będzie kopią rozwiązań z poprzednich gier - deweloperzy chcą zabrać z nich najlepsze elementy, a następnie złożyć je w coś, co będzie działało lepiej. Założenia przedstawiono w notce blogowej.
Nowe statystyki i zmiana w sposobie działania przedmiotów
Zgodnie z przedstawionymi planami w grze pojawią się trzy nowe statystyki (tzw. affixy), które będzie można znaleźć na zdobywanych przedmiotach. Będą to: Angelic Power (zwiększa czas trwania pozytywnych efektów wpływających na postać), Demonic Power (zwiększa czas trwania negatywnych efektów działających na przeciwników, np. różnego rodzaju klątw czy czarów typu damage-over-time) oraz Ancestral Power (zwiększa prawdopodobieństwo aktywowania się zdolności mających pewną szansę na wystąpienie przy ciosie - tzw. chance-on-hit).
Statystyki te znajdziemy na wszystkich kategoriach przedmiotów (zielonych, niebieskich itp. Itd.). Dodatkowo pojawią się też powiązane z nimi, określone wymagania, które pozwolą lepiej wykorzystać potencjał danego elementu ekwipunku - o ile nasza postać spełni warunek. Przykładowo, ekwipując jakiś pierścień i mając 50 punktów Demonic Power, możemy dostać bonusowy punkt w jakiejś umiejętności.
Takie rozwiązanie ma sprawić, że budowanie swojego ekwipunku będzie procesem nieco bardziej skomplikowanym, ale równocześnie nie przytłaczającym dla nowych graczy (na zasadzie „easy to play, hard to master” - łatwo grać, trudno osiągnąć mistrzostwo), bo z większości przedmiotów będzie można korzystać tak czy siak. Po prostu staną się one potężniejsze, jeśli odpowiednio dobierzemy inne kawałki sprzętu. System ma też sprawić, że zaczniemy zwracać większą uwagę na statystyki przedmiotów, a nie tylko oferowane przez nie zdolności. Poniżej kilka przykładów ekwipunku zaprojektowanego wedle tych zasad.
Zmiany w kategoriach ekwipunku i inne
Studio Blizzard Entertainment postanowiło usunąć z Diablo IV przedmioty „Starożytne Legendarne” - przynajmniej w ich obecnej postaci. Zamiast tworzyć coraz to potężniejsze kategorie sprzętu, zdecydowano się na dokonanie ponownej oceny przydatności ekwipunku rzadkiego (mowa o żółtych „itemach”), a także zwiększenie poziomu skomplikowania systemu w tzw. endgame (etap gry po za kończeniu kampanii fabularnej, kiedy naszym głównym celem jest wzmacnianie bohatera, często poprzez wielokrotne powtarzanie pewnych fragmentów gry). W ramach tego w grze pojawi się nowy typ przedmiotów zużywalnych, które pozwolą dodać konkretny legendarny affix do nie-lengendarnego kawałka ekwipunku. „Consumable” tego typu będzie wypadał z wrogów wyłącznie w endgame.
Zmiany dotkną również Ataku i Defensywy. W Diablo IV znajdziemy je tylko na broni (w przypadku Ataku) lub pancerzu (Defensywa), co zdaniem deweloperów ma lepiej współgrać z wyobrażeniem na temat tego typu przedmiotów. Twórcy uważają, że statystyki te pozwalają graczom łatwo zorientować się, czy przedmiot jest lepszy, a do tego dobrze obrazują progresję bohatera (podobnie jak np. poziomy, tyle, że w związku z ekwipunkiem). Równocześnie przestrzegają, że dobieranie sprzętu wyłącznie w oparciu o Atak/Obronę niemal nigdy nie zagwarantuje nam optymalnie potężnej postaci.
Warto pamiętać, że zaprezentowane zmiany są jedynie pomysłami - na razie nie ma pewności, czy faktycznie trafią do finalnej wersji gry.
- Diablo IV - strona oficjalna
- Wszystko o Diablo IV
- Diablo 4 wygląda jak Diablo, którego zawsze chcieliśmy