Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 12 września 2024, 10:21

Czy GTA 6 na PS5 Pro będzie działać w 4K/60? Ekspert Digital Foundry udziela wyczerpującej odpowiedzi

Redaktor techniczny Digital Foundry nie daje większych szans na uruchomienie GTA 6 w 60 fps i rozdzielczości 4K na PS5 Pro.

Źródło fot. Rockstar Games / Take Two Interactive.
i

PlayStation 5 Pro może nie wystarczyć, by grać w Grand Theft Auto 6 w 60 klatkach na sekundę w rozdzielczości 4K. Przynajmniej takiego zdania jest redakcja Digital Foundry po prezentacji nowej wersji konsoli Sony, o czym donosi serwis IGN.

Umówmy się: pokaz nowej, „lepszej” wersji PS5 został przyjęty raczej chłodno, głównie przez brak napędu optycznego, co (zdaniem części graczy) czyni z konsoli raczej następcę tańszej, cyfrowej edycji niż „prawdziwego” PlayStation 5. Brak większych różnic w prezentowanych porównaniach graficznych również nie przekonał internautów, że PS5 Pro jest warte zakupu.

Oczywiście ważną zaletą wersji Pro mają być nieco mocniejsze podzespoły. Pytanie tylko, jak przełoży się to na działanie gier w praktyce – na przykład GTA 6, jednej z najbardziej oczekiwanych produkcji dekady.

GTA 6 w 60 fps na PS5 Pro: możliwe, ale mało prawdopodobne

Redakcja Digital Foundry nie ma obaw co do działania „szóstego” GTA na PS5. W końcu pierwszy zwiastun musiał być prezentowany właśnie na tej konsoli i/lub Xboxie Series X (wersja pecetowa nie została jeszcze nawet potwierdzona). Jeśli więc oryginalne PS5 poradzi sobie z Grand Theft Auto VI, to tym razem nie będzie to wyzwaniem dla wersji Pro.

Osobną kwestią jest płynność animacji. Nikt raczej nie oczekuje, że obecne wersje konsol dziewiątej generacji pozwolą na zabawę w 60 fps – chyba że w bardzo dopracowanym trybie wydajnościowym. Niemniej w kontekście ogromnego otwartego świata, z którego słyną gry Rockstara, nawet to wydaje się mało prawdopodobne. To bowiem znacznie obciąża procesor, a ten w PS5 Pro jest taki sam, jak w oryginalnej konsoli.

Dlatego też Richard Leadbetter, redaktor techniczny DF-a, jest pewien, że jeśli twórcy GTA 6 celują w 30 fps na podstawowym PS5, to nie ma szans, by wersja Pro poradziła sobie z grą w 60 klatkach na sekundę. Mocniejszy układ GPU nic tu nie zmieni, co najwyżej grafika będzie nieco lepsza.

Oczywiście jest szansa, że Rockstar dokona cudu i GTA VI będzie działało w 60 fps na PS5 i XSX – a przynajmniej na tyle blisko tej wartości, by PlayStation 5 Pro miało realną szansę utrzymać taką liczbę klatek na sekundę. Niemniej jest to mało prawdopodobne: 30 fps było standardem tak w GTA 4 i GTA 5 na konsolach PS3 i X360.

Elden Ring w 60 fps?

Co ciekawe, choć Leadbetter wierzy w możliwości PlayStation 5 Pro, to najwyraźniej on również jest nieco zdezorientowany po pierwszej prezentacji urządzenia. Po części to efekt długości prezentacji (9 minut to za mało, by dokładnie omówić techniczne szczegóły), ale też kiepskiego wyboru gier do pokazania różnic między zwykłym PS5 a wersją Pro.

Jak wskazuje Leadbetter, The Last of Us: Part II oraz Marvel’s Spider-Man to tytuły, które prezentują się znakomicie już na „podstawowej” konsoli. Takie gry najmniej zyskają na ulepszeniach PS5 Pro.

Sony powinno więc raczej wybrać produkcje, które miały jakieś problemy lub po prostu wyglądały gorzej na obecnym urządzeniu. Dziennikarz wierzy, na przykład, że nowa konsola być może będzie nawet w stanie uruchomić Elden Ringa w 60 klatkach na sekundę.

Na marginesie – Leadbetter niespecjalnie popiera argument, który przewija się w mediach społecznościowych: że zakup PC jest bardziej opłacalny niż PS5 Pro (przynajmniej stricte pod kątem gier). Pecet zdolny do wyświetlenia porównywalnej lub lepszej grafiki byłby znacznie droższy, skoro – jak podaje redaktor – wyraźnie wydajniejsza karta GeForce RTX 4070 kosztuje 540 dolarów, a to dopiero początek wydatków.

  1. „Sony chce za dużo, oferując zbyt mało w zamian”. Nasze opinie po zapowiedzi PS5 Pro są dalekie od entuzjazmu

Jakub Błażewicz

Jakub Błażewicz

Ukończył polonistyczne studia magisterskie na Uniwersytecie Warszawskim pracą poświęconą tej właśnie tematyce. Przygodę z GRYOnline.pl rozpoczął w 2015 roku, pisząc w Newsroomie growym, a następnie również filmowym i technologicznym (nie zabrakło też udziału w Encyklopedii Gier). Grami wideo (i nie tylko wideo) zainteresowany od lat. Zaczynał od platformówek i do dziś pozostaje ich wielkim fanem (w tym metroidvanii), ale wykazuje też zainteresowanie karciankami (także papierowymi), bijatykami, soulslike’ami i w zasadzie wszystkim, co dotyczy gier jako takich. Potrafi zachwycać się pikselowymi postaciami z gier pamiętających czasy Game Boya łupanego (jeśli nie starszymi).

więcej