Newsroom Wiadomości Najciekawsze Komiksy Tematy RSS
Wiadomość gry 24 maja 2004, 08:18

autor: Maciej Myrcha

Cube - FPS na oryginalnym silniku

Jeżeli kiedykolwiek próbowaliście swoich sił na polu tworzenia gier komputerowych na pewno wiecie, że nie jest to sprawa tak łatwa jak wygląda na pierwszy rzut oka. Cube to gra reprezentująca gatunek FPS, która pozwoli wam przynajmniej w pewnym stopniu poczuć się twórcami. Nie jest to jednak pozycja służąca do tworzenia infantylnych gierek ale open sourcowy (czyli z pełnym wglądem w źródła) projekt oparty na całkowicie nowym i bardzo niekonwencjonalnym silniku. Cube waży 21.5 MB i można go pobrać z Piekła Graczy (czyli GamersHell).

Jeżeli kiedykolwiek próbowaliście swoich sił na polu tworzenia gier komputerowych na pewno wiecie, że nie jest to sprawa tak łatwa jak wygląda na pierwszy rzut oka. Cube to gra reprezentująca gatunek FPS, która pozwoli wam przynajmniej w pewnym stopniu poczuć się twórcami. Nie jest to jednak pozycja służąca do tworzenia infantylnych gierek ale open sourcowy (czyli z pełnym wglądem w źródła) projekt oparty na całkowicie nowym i bardzo niekonwencjonalnym silniku. Cube waży 21.5 MB i można go pobrać z Piekła Graczy (czyli GamersHell).

Cube - FPS na oryginalnym silniku - ilustracja #1

 

Niekonwencjonalność silnika napędzającego Cube polega na edycji grafiki 3D w czasie rzeczywistym. Inaczej ujmując możemy dowolnie przemieszczać się po mapie i kilkoma kliknięciami wybierać i modyfikować obiekty. Co więcej, jednocześnie może robić to kilka osób! Tworzony poziom nie wymaga żadnej prekompilacji mapy, nawet oświetlenie i cieniowanie dodajemy w czasie rzeczywistym. W silniku zastosowano prosty ale efektywny tzw. vertex lighting, dzięki czemu wspomniane cieniowanie i oświetlenie tworzone jest dynamicznie. Tak więc efekty naszej pracy widzimy od razu i jeśli coś nam się nie podoba przeróbki dokonujemy natychmiast, bez żmudnego czekania na skompilowanie mapy.

Cube - FPS na oryginalnym silniku - ilustracja #2

 

Sama gra oferuje kampanię dla jednego gracza w 2 trybach oraz 12 trybów rozgrywki wieloosobowej. Autorzy silnika i gry postawili na uzyskania bogactwa świata i funkcjonalności rozgrywki poprzez uproszczenie struktury gry a nie jej złożoność. Po podanym adresem znajdziecie wersje dla Windows, Maca oraz Linuxa.

Cube - FPS na oryginalnym silniku - ilustracja #3