autor: Janusz Guzowski
Crusader Kings II – zapowiedziano dodatek Horse Lords
Crusader Kings II, strategia studia Paradox, doczeka się kolejnego rozszerzenia. Dodatek zatytułowany Horse Lords wprowadzi do gry koczownicze nacje z azjatyckiego Wielkiego Stepu – Mongołów i Tatarów. DLC zaoferuje również nowe opcje dyplomatyczne, możliwość budowy fortów oraz większą mapę działań.

Studio Paradox zapowiedziało kolejny dodatek do gry strategicznej Crusader Kings II. Rozszerzenie zatytułowane Horse Lords będzie koncentrowało się na terenach azjatyckiego Wielkiego Stepu i wprowadzi do rozgrywki koczownicze plemiona Mongołów i Tatarów. Ludy te wywarły olbrzymi wpływ na losy średniowiecznego świata – wystarczy wspomnieć, że imperium mongolskie za czasów Czyngis-chana obejmowało tereny Azji Środkowej, Syberii, Chin, Rusi i Bliskiego Wschodu, co czyni zeń największe niekolonialne państwo w historii.
Dodatek Horse Lords wprowadzi do gry większą mapę działań, przebudowany interfejs, nowe zasady dotyczące dziedziczenia i handlu, a także szereg scenariuszy, które – z uwagi na konieczność kierowania ordą – będą wymagały zupełnie innych strategii niż klasyczne zarządzanie europejskimi państwami. Pełna lista innowacji zapowiadanych przez twórców przedstawia się następująco:
- Plemiona koczownicze – w przeciwieństwie do plemion obecnych w grze, grupy koczownicze potrzebują dużej przestrzeni i nie osiedlają się w stałych osadach.
- Polityka klanowa – zarządzanie ordą wymaga umiejętnego wykorzystania napięć wewnątrzgrupowych. W związku z tym zbyt duże klany będzie można podzielić i wymusić na pokonanych wodzach złożenie przysięg krwi.
- Zwołanie ordy – szykując się do podboju, będzie można zmobilizować siły całego imperium, co pozwoli na szybkie wystawienie olbrzymiej ilości jeźdźców i łuczników konnych.
- Jedwabny Szlak – bogata sieć handlowa przynosząca olbrzymie dochody temu, kto kontroluje znajdujące się w jej obrębie miasta, oczywiście będzie można je również złupić.
- Większa mapa – do obszaru działań zostaną włączone tereny Środkowej Azji.
- Daniny – podbite prowincje będzie można zobowiązać do płacenia regularnych danin na rzecz ordy.
- Forty – budowa tymczasowych fortyfikacji pozwoli na utrzymanie prowincji na czas dłuższej kampanii wojennej.
Nie ujawniono daty premiery rozszerzenia. Wcześniejsze dodatki były zapowiadane najczęściej miesiąc lub dwa przed premierą. W związku z tym sensowne wydaje się założenie, że nowa zawartość zadebiutuje na rynku w połowie wakacji. Ostatnie rozszerzenie do Crusader Kings II, Way of Life, wydano w grudniu ubiegłego roku. Wprowadzało ono do rozgrywki nowe elementy RPG.
Crusader Kings II to druga część osadzonej w realiach średniowiecznych strategii stanowiącej spin-off popularnej serii Europa Universalis. Podczas zabawy jesteśmy odpowiedzialni za szereg aspektów funkcjonowania naszego królestwa: społecznych, militarnych, dyplomatycznych, religijnych czy feudalnych. Najbardziej zauważalną zmianą w porównaniu do poprzedniczki jest znaczące rozbudowanie aspektu psychologicznego.
- Oficjalna strona gry Crusader Kings II
- Średniowiecze pełną gębą – recenzja gry Crusader Kings II: Mroczne Wieki