autor: Kamil Zwijacz
Crackerzy z 3DM nie będą łamać zabezpieczeń w grach single-player
Słynna chińska grupa crakerska 3DM postanowiła zaprzestać łamania zabezpieczeń w grach single-player. W ciągu roku chcą sprawdzić, czy wpłynie to jakoś na wzrost sprzedaży produkcji na komputerach PC.
Na początku roku Bird Sister, przedstawicielka grupy crackerskiej 3DM, stwierdziła, że dzięki dalszemu rozwojowi technologii szyfrującej, w przeciągu dwóch najbliższych lat problem piractwa być może odejdzie w zapomnienie. Chodzi głównie o oprogramowanie Denuvo, które skutecznie utrudnia życie crakerom i np. do dziś nie złamano zabezpieczeń wydanego w grudniu 2015 roku Just Cause 3. Z takiego obrotu sprawy z pewnością cieszą się producenci i wydawcy, według których przez piractwo gry PC-towe nie osiągają imponujących wyników sprzedaży, choć np. Wiedźmin 3: Dziki Gon i szereg innych gier z 2015 roku mówią co innego. Ciężko więc tak naprawdę stwierdzić jak bardzo w rzeczywistości piractwo wpływa na popularność gier. Dodatkowo warto zauważyć, że niektóre osoby przyznają się do korzystania z piratów, służących im jako swego rodzaju wersje demonstracyjne. Po sprawdzeniu produkcji część z nich ponoć decyduje się na zakup oryginalnej kopii, więc jest to złożony problem.
Tak czy siak, sprawie postanowili bliżej przyjrzeć się… crakerzy. Wspomniana Bird Sister z 3DM zapowiedziała, że począwszy od 8 lutego bieżącego roku, grupa zaprzestaje crackowania gier single-player, by w ciągu roku przekonać się, czy dzięki temu posunięciu sprzedaż oryginalnych produkcji wzrośnie. Eksperyment raczej nie przyniesie konkretnych odpowiedzi, gdyż nie jest to jedyny zespół na świecie łamiący zabezpieczenia gier, a dodatkowo zamierza on dalej wspierać inne tego typu ekipy, niemniej do tej pory to chyba oni najlepiej radzili sobie z Denuvo, więc możliwe, ze ta decyzje odbije się w większym stopniu na pirackim rynku.
Denuvo to technologia szyfrująca, chroniąca właściwe zabezpieczenia DRM pokroju Steama czy Origin. Oprogramowanie zostało po raz pierwszy wykorzystane w grze FIFA 15 w 2014 roku, a w późniejszym czasie stosowano jest w takich produkcjach jak Dragon Age: Inkwizycja, Lords of the Fallen czy ostatnio w Rise of the Tomb Raider. Rozwiązanie to jest cały czas rozwijane i sprawia crackerom coraz większe problemy, jednak nie wiadomo ile produkcji w przyszłości skorzysta z tej technologii. Obecnie wiemy jedynie, że w kolejce czeka Far Cry Primal.