autor: Michał Jodłowski
AMD zachęca deweloperów do skupienia się na DirectX 12 i Vulkan; Mantle odchodzi w cień
Firma AMD w osobie jednego ze swoich wiceprezesów zachęca deweloperów do skupiania się na DirectX 12 i Vulkan zamiast Mantle. Zastrzega jednak, że nie zaprzestaje wsparcia dla swojego API.
Mantle to niskopoziomowe API dedykowane głównie komputerom osobistym (choć procesory graficzne PlayStation 4 i Xboksa One również je wspierają), które stworzyła firma AMD we współpracy z EA DICE. Mantle jest dostępne wyłącznie jako część oprogramowania AMD Catalyst, czyli zestawu sterowników dla kart grafiki AMD, i stanowi alternatywę dla DirectX oraz OpenGL, zazwyczaj oferując wyższą od nich wydajność w grach, które rzeczone API wspierają.
Jak wynika z wpisu opublikowanego na oficjalnym blogu firmy AMD, amerykański koncern zachęca deweloperów do porzucenia swojego własnego dzieła, niskopoziomowego API Mantle 1.0, na rzecz nadchodzących konkurentów, a mianowicie DirectX 12 od Microsoftu i Vulkan (dawniej Next Generation OpenGL Initiative) od Khronos Group. Oczywiście w tym samym poście znaleźć można zapewnienie o ograniczonej kontynuacji wsparcia dla Mantle, które zastosowanie znajdzie chociażby w Battlefield: Hardline, a także zapowiedź wypuszczenia ogólnodostępnego SDK [ang. Software Development Kit – zestaw narzędzi deweloperskich] Mantle. Więcej szczegółów na ten temat, tj. wyżej wspomnianego SDK, poznamy 5 marca podczas Game Developers Conference w amerykańskim San Francisco. Wszystko wskazuje na to, że AMD nie pokłada już większych nadziei na przyszłość w Mantle, lecz nie planuje pozostawić na lodzie swoich partnerów, którzy zdecydowali się uwzględnić ich dzieło w procesie produkcji swoich gier.
DirectX 12
Biblioteki DirectX 12, od dłuższego czasu zapowiadane jako wielka rewolucja w dziedzinie wydajności, już wielokrotnie gościły na łamach naszego Serwisu Informacyjnego, dlatego też nie ma sensu i potrzeby ponownie ich opisywać. Warto natomiast przypomnieć ostatnie testy, które wykazały spory skok wydajności i ogromne różnice w ilości wyświetlanych klatek względem DX11 na korzyść DX12 [oczywiście w warunkach „laboratoryjnych” – przyp. Meehow].
Vulkan
Vulkan to przedsięwzięcie grupy Khronos, skupiające wiele podmiotów, w tym AMD i… Nvidię. Nad owym API pracują również inne znaczące firmy, wśród których można znaleźć Epic Games, Google czy Valve. Vulkan ma przede wszystkim być dostępny dla szerokiego spektrum platform różnych producentów, począwszy od pecetów, przez urządzenia mobilne i systemy wbudowane, po konsole. Kolejną zaletę owych bibliotek ma stanowić wyjątkowo niski narzut sterowników, co ma przełożyć się na znacznie wyższą kontrolę nad procesorem graficznym. Warto też zaznaczyć, że Vulkan w zamyśle projektowany jest w sposób sprzyjający wielowątkowości. Zainteresowani mogą zapoznać się z pełnym ogólnym przeglądem Vulkana w języku angielskim. Na efekty i weryfikację zapowiedzi przyjdzie nam jeszcze poczekać.