autor: Szymon Liebert
AMD prezentuje technologię Mantle – następna generacja na pecetach?
Mantle to nowa technologia firmy AMD, która ma w znacznym stopniu przyspieszyć wydajność kart grafiki i umożliwić łatwiejszą produkcję gier wieloplatformowych. Pierwszą grą korzystającą z Mantle będzie Battlefield 4.
Firma AMD przedstawiła technologię Mantle, która ma uprościć tworzenie gier wieloplatformowych i wykorzystać moc układów graficznych Radeon. To otwarte, nisko-poziomowe środowisko dla deweloperów pecetowych oraz konsolowych pozwoli zastąpić DirectX i przyspieszyć renderowanie. Mówimy o dziewięciokrotnym zwiększeniu liczby rozkazów rysowania na sekundę niż w alternatywnych rozwiązaniach. Szczegóły tej podobno rewolucyjnej technologii poznamy w listopadzie na konferencji AMD Developer Summit APU13.
Technologia Mantle, stanowiąca kombinację środowiska deweloperskiego i sterowników, da możliwość komunikowania się natywnym językiem architektury Graphics Core Next, napędzającej układy Radeon. To zapewni większą optymalizację i kontrolę nad wykorzystaniem zasobów, czyli w rezultacie lepszą wydajność. Pomysł jest również sporym ułatwieniem przy tworzeniu gier wieloplatformowych. Mówiąc inaczej, na komputerach Mantle zagwarantuje producentom większą kontrolę nad sprzętem i pamięcią, na wzór rozwiązań znanych z konsol.
Z Mantle będzie można korzystać na Radeonach z procesorami Graphics Core Next, w tym zapowiedzianym modelu Radeon R9 290X GPU. Według niektórych źródeł technologia będzie otwarta, więc nie jest wykluczone, że wsparcie dla niej zobaczymy u konkurencji. Pierwszą grą, która pokaże w akcji możliwości standardu będzie Battlefield 4. Nie jest to żadnym zaskoczeniem, bo w tworzeniu Mantle pomagali ludzie ze studia EA DICE. Wsparcie dla nowego pomysłu firmy AMD zostanie dodane w darmowej aktualizacji do Battlefield 4, która wyjdzie w grudniu.
To nie jedyne nowości, jakie szykuje AMD. Firma ma w zanadrzu również ujawnioną wcześniej technologię AMD TrueAudio, czyli pierwszego na świecie „programowalnego potoku audio”. Standard ma zapewnić realistyczną dynamikę środowiska i bohater efekty dźwiękowe, między innymi dzięki systemowi symulującemu odbieranie dźwięków przez ludzi. AMD TrueAudio usłyszymy między innymi w grze Thief. Dzisiaj pisaliśmy też o nowych seriach kart, czyli Radeonach R7 oraz R9. Najlepszą z nich ma być model R9 290X, który podobno osiąga wydajność 5 teraflopów.