AMD może blokować DLSS w niektórych grach AAA
Walka Nvidii z AMD rozciąga się na wiele płaszczyzn. Okazuje się, że ci drudzy mogą blokować konkurencyjny DLSS w grach objętych ich sponsoringiem.
Wśród współczesnych tytułów coraz bardziej popularnym rozwiązaniem są technologie skalujące obraz do wyższych rozdzielczości i zwiększające liczbę fps-ów. Jest to kolejne pole walki dla gigantów producentów kart graficznych – Nvidii i AMD, których konkurencyjne DLSS i FSR są implementowane w wielu grach.
Jednak ostatnie doniesienia mogą sugerować, że AMD nie zachowuje się fair w niektórych przypadkach, blokując rozwiązania Nvidii.
Czy AMD gra nieczysto?
Cieniem na wizerunku AMD kładzie się fakt, że w wielu tytułach AAA, które są przez ową firmę sponsorowane, brakuje wsparcia dla Nvidia DLSS. Obszerny artykuł na ten temat pojawił się parę dni temu na łamach Wccftech. Jego autorzy przenalizowali kilka ostatnich lat po kątem wsparcia DLSS i FSR w grach, które sponsorowane są przez obie konkurencyjne podmioty. Wychodzi na to, że w ogromnej większości ostatnich dużych tytułów wydawanych we współpracy z AMD, próżno szukać wsparcia dla technologii DLSS czy XeSS od Intela; dostępna jest tylko FSR.
Wśród wyszczególnionych gier, które wpisują się w ten schemat znajdują się m.in.:
- Star Wars: Jedi Survivor
- Calisto Protocol
- Dead Island 2
- Resident Evil 4 Remake
- Saints Row
- Far Cry 6
- Resident Evil Village.
Natomiast analogicznie tytuły promowane przez Nvidię, posiadają równocześnie wsparcie dla DLSS i FSR. Niektóre gry sponsorowane przez AMD posiadają wsparcie dla rozwiązań konkurencji, jak np. Forspoken, jednak wydają się to być tylko wyjątki.
Do treści artykułu odniosło się już AMD, jednak otrzymane oświadczenie nie wyjaśnia niczego jednoznacznie (via Wccftech):
Gwoli wyjaśnienia, istnieją witryny społecznościowe, które śledzą wdrażanie technologii skalowania w górę, a witryny te wskazują, że istnieje wiele gier, które obecnie obsługują tylko DLSS (na przykład patrz link).
AMD FidelityFX Super Resolution to technologia open-source, która obsługuje różne architektury GPU, w tym konsole i konkurencyjne rozwiązania, i wierzymy, że otwarte podejście, które jest szeroko wspierane na wielu platformach sprzętowych, jest najlepszym podejściem, które przynosi korzyści deweloperom i graczom. Firma AMD dokłada wszelkich starań, aby robić to, co najlepsze dla twórców gier i graczy, a my dajemy deweloperom elastyczność we wdrażaniu FSR w dowolnych grach.
Warto zaznaczyć, że link zawarty w cytacie prowadzi do listy na stronie PC Gamining Wiki, z której wynika, że chociaż istnieją gry z wsparciem wyłącznie dla DLSS, to trend świadczący przeciwko AMD jest widoczny i w większości gier posiadających FSR, nie ma miejsca dla technologii Nvidii.
Sprawa doczekała się również wypowiedzi Nvidii, której stanowisko wydaje się być bardzo klarowne:
NVIDIA nie blokuje i nie będzie blokować, ograniczać, zniechęcać ani utrudniać deweloperom wdrażania konkurencyjnych technologii w jakikolwiek sposób. Zapewniamy wsparcie i narzędzia dla wszystkich twórców gier, aby mogli łatwo zintegrować DLSS, jeśli się na to zdecydują, a nawet stworzyliśmy NVIDIA Streamline, aby ułatwić twórcom gier dodawanie konkurencyjnych technologii do ich gier.
Wygląda na to, że Nvidia preferuje o wiele bardziej otwarte podejście, mając pewność, że ich produkt obroni się sam. Nic dziwnego, w końcu obecnie jest najpopularniejszą tego typu technologią, która została wdrożona do ponad 300 gier.