Gry wieloosobowe wykorzystujące Internet PS2
Rozgrywka przez Internet to najpowszechniejsza forma trybu multiplayer. Polega na łączeniu się z graczami z całego świata przez globalną sieć za pośrednictwem serwerów, za które najczęściej odpowiada producent gry. Te ostatnie mogą być zarówno publiczne, dostępnie dla każdego, jak i prywatne, a więc tylko dla użytkowników zaproszonych przez osobę pełniącą funkcję administratora.
Unreal Tournament (1999)
Akcji 21 października 2000
Bazująca na silniku bestsellerowego Unreala strzelanina FPS studia Digital Extremes, koncentrująca się na sieciowych zmaganiach graczy na futurystycznych arenach. W grze Unreal Tournament możemy rywalizować w jednym z kilku trybów rozgrywki; są tu deatmatch, team deatmatch, capture the flag, domination, last man standing oraz assault, a każdy z nich odznacza się własną specyfiką. Arsenał dostępnych broni nie jest specjalnie rozbudowany, jednak każdą z nich wykorzystywać możemy na dwa sposoby. Oprócz trybu multiplayer, twórcy przygotowali również kampanię dla jednego gracza, w praktyce stanowiącą serię pojedynków z przeciwnikami sterowanymi przez komputerową SI. Na wyróżnienie zasługuje jednak realistyczne zachowanie botów, których inteligencję można dostosować do własnych umiejętności i preferowanego stylu rozgrywki.
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Wyścigi 15 listopada 2005
Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.
Władca Pierścieni: Powrót Króla
Akcji 3 listopada 2003
Gra akcji z elementami RPG, opracowana przez zespoły Visceral Games oraz EA Redwood Shores w oparciu o licencję filmowego hitu o tym samym tytule. Produkcja pozwala graczom wcielić się w jedną z kilkunastu postaci znanych ze srebrnego ekranu (na ich liście pojawiają się Frodo, Gandalf, Aragorn i Legolas), w których skórze podejmują próbę ostatecznego zniszczenia Pierścienia Władzy, a co za tym idzie – Mrocznego Władcy, Saurona. Rozgrywka w The Lord of the Rings: The Return of the King koncentruje się na starciach z hordami przeciwników, toczonych na dwunastu zróżnicowanych polach bitew; mowa między innymi o Minas Tirith, Polach Pelennoru, Czarnej Bramie czy choćby o Ścieżkach Umarłych. W miarę postępów rozwijamy poszczególnych bohaterów, zyskując dostęp do potężniejszych kombinacji ciosów, które później można wykorzystać w potyczkach. Dodatkową atrakcją wersji na komputery osobiste i konsole stacjonarne są wstawki filmowe pochodzące z trzeciej części filmowej trylogii Władcy Pierścieni oraz soundtrack skomponowany przez Howarda Shore'a. Całość można ukończyć w pojedynkę lub w towarzystwie drugiego gracza.
Darkwatch
Akcji 16 sierpnia 2005
„Darkwatch : Curse Of The West” należy do gatunku gier akcji ukazanych z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Akcja tejże pozycji została umiejscowiona w scenerii Dzikiego Zachodu, straszliwie popularnego ostatnimi czasy wśród twórców gier. Pozycja ta powstaje w budynkach firmy Sammy Studios, mającej w swym dorobku m.in. serię bijatyk „Guilty Gear”.
Killzone
Akcji 2 listopada 2004
Osadzona w realiach science-fiction strzelanina FPS, opracowana ekskluzywnie na konsolę PlayStation 2 przez studio Guerrilla Games. Akcja gry Killzone osadzona została w niedalekiej przyszłości, w której kontrolowany przez gracza bohater wplątany zostaje w wojnę między dwoma frakcjami: Helghastami oraz ISA. Do naszej dyspozycji oddanych zostało 11 zróżnicowanych misji, podzielonych dodatkowo na mniejsze etapy. Podczas zabawy przejmujemy pieczę nad czteroosobowym oddziałem wojowników o różnych specjalizacjach, jednak w danej chwili kontrolować możemy wyłącznie jednego z nich. Na wyróżnienie zasługuje obszerny arsenał 26 rodzajów broni – od zwykłych karabinów, poprzez snajperki, wyrzutnie granatów i rakiet, aż po stacjonarne działka o potężnej sile rażenia (choć jednocześnie możemy posiadać jednak tylko trzy sztuki broni). Ważnym elementem rozgrywki jest tryb wieloosobowy, pozwalający na rywalizację do 12 osób za pośrednictwem internetu lub standardowy split-screen dla 2 graczy.
Test Drive Unlimited
Wyścigi 20 lutego 2007
Nowe wcielenie popularnej serii samochodowej, zapoczątkowanej jeszcze w 1987 roku przez studio Distinctive Software i firmę Accolade. Test Drive Unlimited powstał pod egidą firmy Atari, a za jego powstanie odpowiada studio Eden Games, znane dotąd głównie za sprawą zręcznościowego cyklu rajdowego V-Rally. Główną zmianą w stosunku do poprzednich odsłon serii jest oddanie do dyspozycji graczy rozległego, otwartego świata, jakim jest wiernie odwzorowana, hawajska wyspa Oahu. Jej teren możemy swobodnie eksplorować, podejmując szereg zróżnicowanych wyzwań wyścigowych i zarabiając gotówkę, pozwalającą na stopniową rozbudowę garażu o nowe modele pojazdów – łącznie ponad 90 licencjonowanych samochodów oraz motocykli. Podczas zabawy możemy modyfikować swojego awatara, ubierając go w ciuchy znanych projektantów, a także zakupić nowy dom z bardziej pojemnym garażem. Całość uzupełnia nowatorski tryb multiplayer, pozwalający – niczym w grach MMO – na rywalizację tysięcy graczy w tym samym momencie.
Call of Duty: Finest Hour
Akcji 16 listopada 2004
Pierwszoosobowa strzelanina osadzona w realiach II wojny światowej, stworzona przez studio Spark Unlimited i wydana przez firmę Activision. Call of Duty: Finest Hour to konsolowa wersja pecetowego Call of Duty, za które odpowiada studio Infinity Ward. Nie jest to jednak klasyczny port, lecz swego rodzaju rozszerzenie, oferujące inne wątki fabularne. Łącznie gra przedstawia sześć przeplatających się historii, w trakcie których wcielamy się w żołnierzy trzech państw alianckich: USA, Wielkiej Brytanii i Związku Radzieckiego. Biorą oni udział w fabularyzowanych, ale autentycznych operacjach II wojny światowej z lat 1942-1945, w tym w bitwie o Stalingrad czy też zmaganiach w Afryce Północnej, Belgii i Niemczech. Podczas 15 liniowych misji gracz bierze udział w licznych wymianach ognia, korzystając z wiernie odwzorowanych broni z tamtego okresu. Oprócz kampanii dla jednego gracza, Call of Duty: Finest Hour oferuje kilka wariantów rozgrywki wieloosobowej, w tym Deathmatch, Team Deatchmatch i Capture the Flag.
Władca Pierścieni: Trzecia Era
RPG 2 listopada 2004
Władca Pierścieni powraca! Nastała Trzecia Era. Era chaosu i zwątpienia. Historia zatoczyła okrąg. Zbierz drużynę i wyrusz na kolejną wyprawę po prawdę i sprawiedliwość. Uważaj jednak na złowrogie Oko - ono nie spocznie, póki cię nie unicestwi.
Delta Force: Black Hawk Down
Akcji 26 lipca 2005
Kolejna, czwarta gra z serii Delta Force. Akcja oparta została na autentycznych wydarzeniach związanych z operacjami wojskowymi „Restore Hope” oraz „Task Force Ranger”, które miały miejsce w 1993 roku w Somalii
Call of Duty 3
Akcji 7 listopada 2006
Trzecia pełnoprawna odsłona popularnej serii Call of Duty. W przeciwieństwie do poprzednich części cyklu, za powstanie gry odpowiada studio Treyarch – autorzy konsolowego Call of Duty 2: Big Red One. Akcja rozgrywa się ponownie na kilku różnych frontach II wojny światowej, oferując możliwość pokierowania Amerykanami, Brytyjczykami, Kanadyjczykami i Polakami. W porównaniu z poprzednią odsłoną, mechanika pozostała praktycznie niezmieniona, choć nie obeszło się bez kilku nowości. Twórcy zaimplementowali m.in. zrzuty spadochronowe i pełną obsługę pojazdów oraz łodzi. Wyraźnie zwiększono też interakcję ze środowiskiem oraz realizm – kule zachowują się inaczej w kontakcie z konkretnymi materiałami i podatne są na czynniki atmosferyczne. W grze rozbudowano też wariant rozgrywki wieloosobowej, gdzie gracze mogą podzielić się rolami i porozumiewać za pomocą specjalnych komend.
Need for Speed Carbon
Wyścigi 1 listopada 2006
Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem. Mechanika zabawy czerpie ze sprawdzonych rozwiązań swych poprzedniczek, wprowadzając jednocześnie zupełnie nowe elementy. Pierwszym z nich są pojedynki w kanionie, podczas których możemy przebić się przez barierki i spaść w przepaść. Druga z nowości to możliwość stworzenia własnego teamu, którego członkowie będą nas wspomagać w niektórych wyścigach np. blokując rywali. W grze nie zabrakło cut-scenek z udziałem żywych aktorów, kilkudziesięciu licencjonowanych modeli samochodów, a także rozbudowanych opcji tuningu, gdzie dzięki specjalnemu modułowi Autosculpt możemy zmodyfikować niemal każdy element nadwozia.
Ratchet & Clank 3
Zręcznościowe 3 listopada 2004
Ratchet & Clank III: Up your Arsenal to kolejna część cudownej serii gier przygodowych z ogromną dawką zdrowej strzelaniny, w której dwóch kumpli zamienia w pył dziesiątki natarczywych przeciwników.
Tom Clancy's Splinter Cell: Double Agent
Akcji 24 października 2006
Czwarta część przebojowego cyklu trzecioosobowych skradanek skradanek firmy Ubisoft, których głównym bohaterem jest tajny agent rządowy Sam Fisher. W grze uległ on wyraźnej transformacji, przeobrażając się w gładko ogolonego złoczyńcę, odsiadującego dwudziestoletni wyrok. Wszystko to jednak efekt celowej mistyfikacji, dzięki której nasz protagonista stara się przeniknąć w szeregi groźnej siatki terrorystycznej i rozpracować ją od wewnątrz. Jak przystało na podwójnego agenta, w Tom Clancy’s Splinter Cell: Double Agent Sam Fisher wykonuje zarówno misje związane ze swym głównym celem, jak i zadania zlecane przez terrorystów. Ich akcja osadzona została w szeregu zróżnicowanych lokacji, takich jak Azja, Afryka i Stany Zjednoczone. Część misji rozgrywana jest pod wodą czy w trakcie potężnej burzy piaskowej, a nasz protagonista zyskał wachlarz nowych ruchów, broni oraz gadżetów. W grze poszerzono też listę trybów wieloosobowych, wprowadzając m.in. klasyczny Deathmatch i Capture the Flag.
XIII (2003)
Akcji 18 listopada 2003
Gra akcji/FPS oparta na motywach jednej z najciekawszych serii komiksowych stworzonych przez Jeana Van Hamme. Gracz staje się agentem, który musi zażegnać wiszące nad światem niebezpieczeństwo.
Burnout Revenge
Wyścigi 13 września 2005
Czwarta pełnoprawna część bestsellerowego cyklu zręcznościowych wyścigów samochodowych, którego cechą charakterystyczną stał się nacisk na powodowanie widowiskowych kraks w ruchu ulicznym. Opracowana ponownie przez studio Criterion Games gra Burnout Revenge stanowi swoistą kwintesencję wszystkich dotychczasowych odsłon serii, oferując rozbudowaną kampanię World Tour, w której ścigamy się w lokacjach wzorowanych na rzeczywistych miastach (np. Detroit, Tokio i Rzym), a także tryb podzielonego ekranu i wieloosobową grę sieciową. Sprawdzone rozwiązania poprzedniczek wzbogacone zostały nieobecnymi dotąd trybami rozgrywki, ulepszonym modelem jazdy, znakomicie oddającym poczucie prędkości, jeszcze bardziej efektownym systemem zniszczeń oraz wyraźnie lepszą szatą graficzną na silniku zapożyczonym z serii Grand Theft Auto.
Metal Gear Solid 3: Subsistence
Akcji 14 marca 2006
Ulepszona i rozbudowana wersja gry Metal Gear Solid 3: Snake Eater z roku 2004, w której kierując postacią głównego protagonisty serii, Snake’a, udajemy się do Związku Radzieckiego, aby przechwycić plany technologii pozwalającej na przenoszenie ładunków nuklearnych. Główną nowością Metal Gear Solid 3: Subsistence jest nieobecny w pierwowzorze tryb online, pozwalający na wspólną zabawę do 6 graczy w jednym z kilku wariantów rozgrywki, takich jak klasyczny Team Battle czy Snake and Enemy. Nowa wersja gry oferuje także unowocześnioną i bardziej funkcjonalną pracę kamery, dzięki której możemy np. przełączyć się na widok trzecioosobowy, zapewniający szersze pole widzenia i większą swobodę poruszania się. Całość uzupełnia zestaw dodatkowych etapów do trybu Snake vs. Monkey oraz dostępna po ukończeniu gry opcja Duel Mode, pozwalająca na ponowne rozegranie pojedynku z każdym bossem. W pakiecie znalazły się też dwie klasyczne gry z cyklu Metal Gear, które zapoczątkowały całą serię.
Ratchet: Gladiator
Zręcznościowe 25 października 2005
Ratchet: Deadlocked (na kontynencie europejskim tytuł brzmi Ratchet: Gladiator) jest czwartą grą z serii wirtualnych zręcznościówek, zapoczątkowanej w 2002 roku – wówczas bowiem ukazała się pozycja pt. Ratchet & Clank autorstwa pracowników firmy Insomaniac Games. Rzecz jasna ponownie w rolach głównych obsadzono wielkouchego humanoidalnego stwora i zawsze towarzyszącego mu robota.
Medal of Honor: Airborne
Akcji prace wstrzymane
Po serii spin-offów wydanych na konsole szóstej generacji, popularna seria gier FPS powraca w swej pełnoprawnej, multiplatformowej odsłonie. Zgodnie z podtytułem gry, wydarzenia II wojny światowej obserwujemy tym razem oczami spadochroniarza Boyda Taversa, reprezentującego 82 Dywizję Powietrzno-Desantową armii USA. Ukazane w grze wydarzenia podzielone zostały na sześć kampanii, rozgrywających się w okresie 1943-45 na terenie Sycylii, Normandii, Holandii oraz Niemiec, a wybór miejsca zrzutu determinuje w pewnym stopniu nasze kolejne poczynania. Twórcy nie zapomnieli oczywiście o wiernie odwzorowanej broni z okresu II wojny, które dodatkowo możemy ulepszać, wyposażając je w ekstra uchwyt, magazynek itp. W przeciwieństwie do poprzednich odsłon serii, Airborne stworzono na silniku Unreal Engine 3, co wpłynęło pozytywnie na jakość oprawy graficznej, animacje i mimikę postaci. Całość uzupełnia zaś rozbudowany tryb multiplayer, przeznaczony do zabawy w trybie kooperacji nawet 12 osób.
MotorStorm: Arctic Edge
Wyścigi 9 października 2009
Kolejna odsłona serii wyścigów znanych z PlayStation 3. Tym razem możemy ścigać się na oblodzonych terenach Alaski, siadając za kierownicą także takich pojazdów jak ratrak i skuter śnieżny.
Far Cry Instincts
Akcji prace wstrzymane
Konsolowa wersja strzelaniny FPP, której akcja rozgrywa się na tropikalnej wyspie. W grze zmierzymy się z serią zróżnicowanych przeciwników, eksplorując przy tym tropikalną dżunglę, w poszukiwaniu zaginionej dziennikarki. Do naszej dyspozycji oddano szereg broni i pojazdów. Grafika prezentuje się rewelacyjnie, a efekty specjalne i dźwiękowe są na najwyższym poziomie.
Resident Evil: Outbreak - File #2
Przygodowe 26 kwietnia 2005
Druga odsłona ciepło przyjętego spin-offa serii Resident Evil, opracowana przez firmę Capcom. Produkcja kontynuuje wątki rozpoczęte w poprzedniczce – gracz po raz kolejny trafia do opanowanego przez zombie miasta Raccoon City, które przemierza w skórze jednego z ośmiu zróżnicowanych bohaterów. Zadania, jakie czekają na wykonanie, są zróżnicowane, a całość opracowano z myślą o zabawie z innymi w ramach maksymalnie czteroosobowego trybu współpracy. W Resident Evil: Outbreak - File #2 można jednak bawić się również w pojedynkę – w tym przypadku kontrolę nad towarzyszami broni przejmuje sztuczna inteligencja. Co ciekawe, każdorazowe rozpoczęcie przygody wiąże się z nieco odmiennymi doznaniami – miejsca, w jakich występują przeciwnicy, są bowiem dobierane losowo.
FlatOut 2
Wyścigi 30 czerwca 2006
Kontynuacja brutalnej gry wyścigowej studia Bugbear Entertainment, łączącej elementy klasycznej rywalizacji samochodowej z możliwością nieograniczonej destrukcji – zarówno rywali, jak i otoczenia. W grze FlatOut 2 autorzy skupili się na jeszcze większym wyeksponowaniu elementu demolki, wskutek czego samo dojechanie do mety w jednym kawałku może okazać się tu sporym wyzwaniem. Dodatkowo, dzięki ulepszeniu oprawy graficznej oraz silnika fizycznego, wszelkie kraksy i zniszczenia samochodów wyglądają znacznie lepiej niż w jedynce. Do dyspozycji graczy oddanych zostało 16 w pełni modyfikowalnych samochodów oraz kierowców, z których każdy cechuje się indywidualnym stylem jazdy oraz nastawieniem do przeciwników. W zabawie uczestniczyć możemy w pojedynkę, bądź w przeznaczonym dla max. 8 graczy trybie wieloosobowym. Nie zapomniano także o znanych z poprzedniczki potyczkach typu Destruction Derby oraz zmaganiach Rag Doll, w których skaczemy ze skoczni, przejeżdżamy przez płonące obręcze itp.
Sniper Elite: Berlin 1945
Akcji 30 września 2005
Pierwszoosobowa gra akcji z elementami skradanki autorstwa studia Rebellion Software, znanego dotąd głównie za sprawą kultowej strzelaniny Aliens vs Predator z 1999 roku. Akcja gry Sniper Elite: Berlin 1945 rozgrywa się w ostatnich dniach II wojny światowej, a podczas zabawy wcielamy się w postać Petera Maurera – elitarnego niemieckiego snajpera, zrekrutowanego przez amerykańską agencję OSS. Celem bohatera będzie rozprawienie się z pozostałościami armii nazistowskiej oraz agentami rosyjskiego SMERSH i nie dopuszczenie do przejęcia przez nich tajnych projektów niemieckich inżynierów i uczonych. Rozgrywka łączy cechy klasycznych strzelanin FPS z elementami skradanki, premiując ukrywanie się i cichą eliminację wrogów za pomocą kilku rodzajów karabinów snajperskich, wyciszonego pistoletu, granatów oraz noża, choć podczas zabawy nie zabraknie też okazji do użycia karabinów maszynowych, bomb i panzerfaustów.
Pro Evolution Soccer 6
Sportowe 26 października 2006
Następna odsłona cyklu piłkarskich symulacji, opracowana przez tokijski oddział firmy Konami. Produkcja wprowadza szereg nowości, na których czele stoi tryb International Challenge, czyli tutejszy odpowiednik Mistrzostw Świata. Ponadto w ręce graczy oddano nowe licencjonowane zespoły narodowe (wśród nich pojawia się Holandia, Anglia, Hiszpania, Trynidad i Tobago) oraz klubowe (Bayern Monachium, Manchester United). Pomimo że w porównaniu z poprzednią częścią serii schemat rozgrywki w Winning Eleven: Pro Evolution Soccer 2007 pozostał w zasadzie niezmieniony, również na tym polu opisywana produkcja doczekała się implementacji nowych rozwiązań. Gra jest teraz dynamiczniejsza i rzadziej przerywana przez gwizdek sędziego, a nowy mechanizm wykonywania rzutów wolnych pozwala szybko wykonać stały fragment gry. Całość uatrakcyjniają dodatkowe animacje, lekko poprawione tekstury oraz wiernie odwzorowane sylwetki piłkarskich gwiazd. Uzupełnieniem trybów dla pojedynczego gracza jest wariant rozgrywki wieloosobowej.