Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Gry wieloosobowe wykorzystujące podzielony ekran GameCube

W przypadku podzielonego ekranu (split-screen) gracze nie łączą się z siecią – lokalną ani internetową – bo multiplayerowa rozgrywka toczy się na jednej konsoli czy komputerze. Dwoje lub więcej graczy – zazwyczaj maksymalnie czworo – bierze udział w zabawie równocześnie, a dla każdego z nich wydzielony zostaje indywidualny kawałek ekranu na telewizorze lub monitorze. Split-screen jest najpopularniejszy na konsolach, w gatunkach takich jak strzelanki czy gry wyścigowe.

Need for Speed Carbon
Need for Speed Carbon

Wyścigi 1 listopada 2006

Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem. Mechanika zabawy czerpie ze sprawdzonych rozwiązań swych poprzedniczek, wprowadzając jednocześnie zupełnie nowe elementy. Pierwszym z nich są pojedynki w kanionie, podczas których możemy przebić się przez barierki i spaść w przepaść. Druga z nowości to możliwość stworzenia własnego teamu, którego członkowie będą nas wspomagać w niektórych wyścigach np. blokując rywali. W grze nie zabrakło cut-scenek z udziałem żywych aktorów, kilkudziesięciu licencjonowanych modeli samochodów, a także rozbudowanych opcji tuningu, gdzie dzięki specjalnemu modułowi Autosculpt możemy zmodyfikować niemal każdy element nadwozia.

GCN

Need for Speed: Most Wanted (2005)
Need for Speed: Most Wanted (2005)

Wyścigi 15 listopada 2005

Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.

GCN

The Lord of the Rings: The Return of the King
The Lord of the Rings: The Return of the King

Akcji 3 listopada 2003

Gra akcji z elementami RPG, opracowana przez zespoły Visceral Games oraz EA Redwood Shores w oparciu o licencję filmowego hitu o tym samym tytule. Produkcja pozwala graczom wcielić się w jedną z kilkunastu postaci znanych ze srebrnego ekranu (na ich liście pojawiają się Frodo, Gandalf, Aragorn i Legolas), w których skórze podejmują próbę ostatecznego zniszczenia Pierścienia Władzy, a co za tym idzie – Mrocznego Władcy, Saurona. Rozgrywka w The Lord of the Rings: The Return of the King koncentruje się na starciach z hordami przeciwników, toczonych na dwunastu zróżnicowanych polach bitew; mowa między innymi o Minas Tirith, Polach Pelennoru, Czarnej Bramie czy choćby o Ścieżkach Umarłych. W miarę postępów rozwijamy poszczególnych bohaterów, zyskując dostęp do potężniejszych kombinacji ciosów, które później można wykorzystać w potyczkach. Dodatkową atrakcją wersji na komputery osobiste i konsole stacjonarne są wstawki filmowe pochodzące z trzeciej części filmowej trylogii Władcy Pierścieni oraz soundtrack skomponowany przez Howarda Shore'a. Całość można ukończyć w pojedynkę lub w towarzystwie drugiego gracza.

GCN

Medal of Honor: Wojna w Europie
Medal of Honor: Wojna w Europie

Akcji 7 czerwca 2005

Kolejna konsolowa odsłona rozwijanej przez firmę Electronic Arts serii drugowojennych strzelanin FPS Medal of Honor. Po krótkiej wycieczce w rejony Pacyfiku, tym razem cykl przenosi nas ponownie na areny europejskie, gdzie wcielamy się w postać porucznika Williama Holta, wybranego do wypełnienia szeregu tajnych misji specjalnych w roli dowódcy nowo utworzonego oddziału OSS. Wraz z nim możemy wpłynąć na przebieg czterech wielkich bitew, rozgrywających się we Francji, Afryce Północnej, pod Stalingradem oraz w Ardenach. Medal of Honor: Wojna w Europie składa się z 12 scenariuszy, wypełnionych szeregiem zadań głównych i pobocznych, w których skorzystamy z pokaźnego arsenału 35 rodzajów broni. Oprócz podrasowanej oprawy graficznej oraz fizyki, za którą odpowiada realistyczny silnik Havok 2.0, nowością w serii jest specjalny tryb Rally Mode, po którego aktywowaniu protagonista na chwilę staje się nieśmiertelny, poruszając się szybciej i zabijając przeciwników jednym celnym strzałem.

GCN

Metroid Prime 2: Echoes
Metroid Prime 2: Echoes

Przygodowe 15 listopada 2004

Główną postacią „Metroid Prime 2: Echoes” jest ponownie Samus Aran, intergalaktyczna łowczyni nagród. Wynajęta przez rząd Federacji Galaktycznej, udaje się na planetę Aether, by odnaleźć zaginiony oddział żołnierzy federacji i pomóc mu w powrocie do domu.

GCN

James Bond 007: Everything or Nothing
James Bond 007: Everything or Nothing

Akcji 17 lutego 2004

James Bond 007: Everything or Nothing to wyprodukowana przez studio EA Redwood Shores dynamiczna gra akcji z widokiem z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Tytułowy bohater, słynny agent MI-5, próbuje odzyskać skradzioną technologię, która trafiła w ręce niebezpiecznych wywrotowców z Europy Wschodniej. Rozgrywka łączy elementy strzelaniny oraz widowiskowe pościgi z wykorzystaniem rozmaitych pojazdów.

GCN

Tom Clancy's Ghost Recon
Tom Clancy's Ghost Recon

Akcji 11 lutego 2003

Kolejna taktyczna gra akcji promowana nazwiskiem Tom’a Clancy’ego. Tym razem jej bohaterami są członkowie elitarnego oddziału żołnierzy „The Ghosts”, których można spotkać wszędzie tam gdzie toczy się konflikt zbrojny.

GCN

XIII (2003)
XIII (2003)

Akcji 24 listopada 2003

Gra akcji/FPS oparta na motywach jednej z najciekawszych serii komiksowych stworzonych przez Jeana Van Hamme. Gracz staje się agentem, który musi zażegnać wiszące nad światem niebezpieczeństwo.

GCN

Rayman M
Rayman M

Zręcznościowe 24 września 2002

Rayman Arena to stworzona z myślą o rozgrywce wieloosobowej gra zręcznościowa, stanowiąca spin-offową produkcję z serii Rayman. Deweloperzy z koncernu Ubisoft przygotowali dwa warianty zabawy, w których za pośrednictwem sieci LAN lub Internet można ścigać się bądź walczyć z innymi graczami, wcielając się w ulubione postaci z uniwersum Krainy Snów. Na niektórych rynkach gra wydana została pod tytułem Rayman M.

GCN

Micro Machines
Micro Machines

Wyścigi 17 stycznia 2003

Seria Micro Machines z kolejnymi wydaniami zmienia się tylko w niewielkim aspekcie i to głównie oprawy audio-wizualnej. Idea pozostaje ta sama – wybierz pojazd, którym będziesz sterował i dojedz do mety jako pierwszy.

GCN

Need for Speed: Hot Pursuit 2
Need for Speed: Hot Pursuit 2

Wyścigi 1 października 2002

Szósta odsłona popularnej serii samochodowej firmy Electronic Arts, rozwijająca pomysły zapoczątkowane w wydanym w 1998 roku Need for Speed III: Hot Pursuit. Podobnie jak w poprzedniczce, akcja gry koncentruje się na rywalizacji z policją, a do dyspozycji graczy oddano kilka trybów rozgrywki, pozwalających wcielić się zarówno w prawdziwych piratów drogowych, jak i goniących ich stróżów prawa, by rywalizować z komputerem bądź znajomymi w sieci. Głównym z nich jest oczywiście tytułowy Hot Pursuit, w którym ścigamy się z przeciwnikami z udziałem policji. Na potrzeby gry przygotowano ponad 20 zróżnicowanych tras, umiejscowionych w terenach miejskich, nadmorskich czy też leśnych. W garażu znajdziemy zaś tradycyjnie dla serii pokaźny wachlarz licencjonowanych samochodów, które podczas rozgrywki będziemy sukcesywnie nabywać za zdobyte w wyścigach punkty. Tytuł cechuje się dopracowaną, trójwymiarową grafiką oraz ścieżką dźwiękową z udziałem wielu znanych wykonawców.

GCN

The Simpsons: Hit & Run
The Simpsons: Hit & Run

Akcji 16 września 2003

Wirtualna odsłona przygód zwariowanej żółtej rodzinki, znanej ludziom na całym świecie już od przeszło 14 lat. Za opracowanie gry odpowiedzialna jest firma Radical Entertainment, zaś stworzeniem scenariusza zajęli się ludzie odpowiedzialni za popularny serial telewizyjny.

GCN

The Incredibles: Rise of the Underminer
The Incredibles: Rise of the Underminer

Przygodowe 1 listopada 2005

Kontynuacja gry przygodowo-zręcznościowej przygotowanej w oparciu o bardzo popularny film animowany The Incredibles (po polsku Iniemamocni) z wytwórni Disney’a. Zrealizowano ją w identycznym stylu jak pierwowzór, fabularnie zaś kontynuuje to, co widzieliśmy zarówno grze jak i obrazie kinowym.

GCN

Tony Hawk's Underground 2: World Destruction Tour
Tony Hawk's Underground 2: World Destruction Tour

Sportowe 5 października 2004

Kolejna część bardzo popularnej serii symulacji jazdy na deskorolce, sygnowanej nazwiskiem słynnej gwiazdy tego sportu – Tony’ego Hawka.

GCN

Mario Party 6
Mario Party 6

Towarzyskie 6 grudnia 2004

Mario Party 6 to kolejna odsłona jednej z najpopularniejszych na świecie imprezowych gier stworzonych przez Nintendo. Po raz kolejny nie obyło się bez wprowadzenia drobnych zmian w zasadach rozgrywki.

GCN

Hot Wheels World Race
Hot Wheels World Race

Wyścigi 31 października 2003

Zwariowana ścigałka, w której mamy okazję pokierować jednym z kilkudziesięciu samochodzików tytułowej firmy. Grę wyróżniają ciekawie zaprojektowane strony, a także wyjątkowo dynamiczny przebieg rozgrywki.

GCN

Crash Nitro Kart
Crash Nitro Kart

Wyścigi 11 listopada 2003

Zwariowane wyścigi ze znanymi sympatykom serii postaciami w rolach głównych. Zwariowana zabawa dla najmłodszych. Gra oferuje rozbudowany singleplayer oraz równie interesujący multiplayer.

GCN

Crash Tag Team Racing
Crash Tag Team Racing

Wyścigi 18 października 2005

Crash Tag Team Racing to kolejna produkcja z dobrze znanym jamrajem w roli głównej. Pozycja jest ciekawym połączeniem dwóch różnych gatunków: zręcznościowej gry wyścigowej oraz typowej produkcji platformowej.

GCN

Judge Dredd: Dredd vs Death
Judge Dredd: Dredd vs Death

Akcji 12 grudnia 2003

Judge Dredd: Dredd vs Death to wyprodukowana przez studio Rebellion pierwszoosobowa strzelanina z komiksowym herosem w roli głównej. Akcja gry osadzona została w futurystycznej metropolii Mega-City One. Gracz wciela się w tytułowego funkcjonariusza policji, który nie przebierając w środkach stara się powstrzymać wszelkiej maści kryminalistów.

GCN

Sonic Riders
Sonic Riders

Wyścigi 17 marca 2006

Sonic Riders to zręcznościowe wyścigi z udziałem tytułowego niebieskiego jeża oraz innych bohaterów popularnej serii platformówek, rozwijanej przez firmę Sega. Fabuła gry koncentruje się wokół zmagań o Szmaragd Chaosu, główną nagrodę w turnieju zorganizowanym przez przebiegłego Doktora Eggmana. Kierując poczynaniami wybranej postaci gracz uczestniczy w widowiskowych wyścigach na odrzutowych deskach, wykonując zwariowane akrobacje i walcząc z rywalami.

GCN

BeyBlade: Super Tournament Battle
BeyBlade: Super Tournament Battle

Zręcznościowe 24 września 2003

Zręcznościowa gra akcji oparta na licencji popularnego animowanego serialu telewizyjnego BeyBlade. Zabawa polega na uczestnictwie w turnieju, gdzie mierzą się mistrzowie operowania bączkami. Istotną rolę odgrywa system ulepszeń ekwipunku pozwalający zmodyfikować bączki na ponad 170 sposobów.

GCN

Serious Sam: Next Encounter
Serious Sam: Next Encounter

Akcji 12 kwietnia 2004

Serious Sam: Next Encounter w prostej linii kontynuuje jedną z najbardziej kolorowych, odmóżdżonych, aczkolwiek niesamowicie grywalnych pozycji. Wydawcą opisywanej pozycji jest firma Global Star Software.

GCN

NASCAR: Dirt to Daytona
NASCAR: Dirt to Daytona

Wyścigi 27 listopada 2002

Klasyczna ścigałka, podejmująca tematykę wyścigów z cyklu NASCAR. Do dyspozycji gracza oddano cztery różne klasy zawodów. Na uwagę zasługuje także rozbudowany tryb kariery.

GCN

Billy Hatcher and the Giant Egg
Billy Hatcher and the Giant Egg

Zręcznościowe 23 września 2003

Zabawna platformówka stworzona przez autorów serii Sonic the Hedgehog. Wcielamy się w niej w tytułowego bohatera, który zamierza odeprzeć atak złowrogiego kruka i uratować Krainę Poranka. Postać dysponuje nietypowymi umiejętnościami – magicznym strojem koguta i gigantycznymi jajami, z których wykluwają się dziwne potwory. Produkcja zawiera też odrobinę elementów logicznych.

GCN