Gry wieloosobowe wykorzystujące podzielony ekran PS2
W przypadku podzielonego ekranu (split-screen) gracze nie łączą się z siecią – lokalną ani internetową – bo multiplayerowa rozgrywka toczy się na jednej konsoli czy komputerze. Dwoje lub więcej graczy – zazwyczaj maksymalnie czworo – bierze udział w zabawie równocześnie, a dla każdego z nich wydzielony zostaje indywidualny kawałek ekranu na telewizorze lub monitorze. Split-screen jest najpopularniejszy na konsolach, w gatunkach takich jak strzelanki czy gry wyścigowe.
Half-Life
Akcji 30 listopada 2001
Osadzona w realiach science fiction strzelanka FPS z silnym wątkiem fabularnym, opracowana przez debiutujące amerykańskie studio Valve Software. Akcja gry toczy się w tajnym laboratorium Black Mesa, gdzie przybywa do pracy bohater gry – fizyk Gordon Freeman. W wyniku nieudanego eksperymentu otwierającego przejście między wymiarami, do laboratorium dostają się obcy ze świata Xen, a nasz protagonista rozpoczyna walkę o życie. Na jego drodze stają nie tylko pozaziemskie istoty, ale także żołnierze ze specjalnego oddziału, wysłanego by zatuszować katastrofę. Celem rozgrywki jest ucieczka ze zniszczonego kompleksu, w czym pomogą nam także inni ocaleli pracownicy laboratorium. Half-Life uznany został za grę przełomową, która w umiejętny sposób połączyła cechy klasycznych strzelanin FPP z elementami horroru i rozbudowaną fabułą. Tytuł cechuje się ponadto przesyconym atmosferą grozy klimatem oraz wysoką inteligencją komputerowych przeciwników.
Need for Speed: Underground 2
Wyścigi 17 listopada 2004
Kontynuacja bestsellerowej gry Need for Speed: Underground z 2003 roku, która odmieniła oblicze jednej z najpopularniejszych serii samochodowych, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W grze przenosimy się ponownie do skąpanej w mroku metropolii, którą po raz pierwszy w historii cyklu możemy dowolnie eksplorować, biorąc udział w kolejnych wyścigowych zmaganiach. Podczas zwiedzania miasta możemy rzucać wyzwania napotkanym kierowcom i uzyskiwać informacje o kolejnych miejscach spotkań wielbicieli nielegalnych wyścigów. Mechanika rozgrywki nie zmieniła się w istotny sposób, a autorzy cyklu położyli nacisk na szczegółowe odtworzenie jeszcze większej liczby licencjonowanych samochodów oraz części tuningowych. Oprawa graficzna gry została wyraźnie poprawiona i wykorzystuje całą masę nowoczesnych efektów graficznych. Równie wysoki poziom reprezentuje ścieżka dźwiękowa, w której wykorzystano tradycyjnie utwory znanych wykonawców o szerokim spektrum gatunkowym.
Need for Speed: Most Wanted (2005)
Wyścigi 15 listopada 2005
Dziewiąta odsłona legendarnego cyklu samochodówek, wykreowanego przez koncern EA. Po dwóch częściach gry obdarzonych podtytułem Underground i poświęconych nielegalnym wyścigom ulicznym, kolejna produkcja w serii stanowi częściowy powrót do korzeni, łącząc rozwiązania wykorzystane w swych obu poprzedniczkach z elementami starszych części cyklu. Celem zabawy jest wspięcie się na szczyt tytułowej czarnej listy najbardziej poszukiwanych kierowców. Nadal więc poruszamy się po terenie wielkiego wirtualnego miasta, podejmując kolejne wyzwania w ramach kilku rodzajów wyścigów. Wśród nich znajdziemy tor, sprint, drag, eliminację, próbę czasową, próbę prędkości oraz ucieczkę przed policją. Po zaliczeniu odpowiedniej ilości wyzwań możemy wyzwać na pojedynek kolejnego kierowcę z listy. Obok typowych dla serii elementów, jak licencjonowane samochody oraz zróżnicowana ścieżka dźwiękowa, w grze zachowano także rozbudowane opcje mechanicznego i optycznego tuningu nabywanych samochodów.
Gran Turismo 4
Wyścigi 22 lutego 2005
Czwarta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, znanych z kolejnych generacji konsol PlayStation. Pod względem rozmachu Gran Turismo 4 przebija wszystkie dotychczasowe osiągnięcia studia Polyphony Digital, oferując oszałamiającą liczbę ponad 500 modeli samochodów 80 najważniejszych producentów. Wszystkie one odwzorowane zostały z ogromną pieczołowitością i mogą zostać poddane gruntownemu tuningowi – zarówno wizualnemu, jak i mechanicznemu. Na potrzeby gry przygotowano łącznie 100 tras, z których część to odcinki zupełnie nowe, a resztę stanowią podrasowane trasy z poprzednich części serii. Sedno gry stanowi nadal tryb symulacyjny, w którym dzięki zdobywanej gotówce sukcesywnie rozbudowujemy swój garaż, mieszczący nawet do 1000 aut. Wśród nowości wymienić warto zaś głównie podrasowaną oprawę audiowizualną w rozdzielczości 1080i oraz tryb photo mode, pozwalający na robienie zdjęć w trakcie wyścigu i umieszczanie ich w specjalnym, wirtualnym albumie.
Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3
Bijatyki 9 listopada 2007
Kolejna odsłona serii bijatyk, opracowanych przez studio Spike. Cykl powstał w oparciu o kultową mangę autorstwa Akiry Toriyamy i zabiera graczy do tytułowego uniwersum Smoczych Kul, w którym prym wiodą mistrzowie rozmaitych sztuk walki. Do naszej dyspozycji oddano ponad 150 wojowników, reprezentujących zróżnicowane rasy: Od Saiyan (Goku, Vegeta), przez mieszkańców planety Namek (Piccolo), po ludzi (Tenshin, Krillin) oraz androidy (#17, #18). Każdy z zawodników dysponuje unikalnym zestawem ciosów i umiejętności specjalnych, a wielu z nich potrafi przejść proces transformacji, zyskując dostęp do nowych, potężniejszych ataków. Starcia rozgrywane są w ponad 20 lokacjach, a poszczególne areny występują tutaj zarówno w wersji dziennej, jak i nocnej. Dopełnienie Dragon Ball Z: Budokai Tenkaichi 3 stanowi wysokiej jakości oprawa graficzna, wierna pod względem stylistyki dziełom japońskiego rysownika.
Ico
Przygodowe 25 września 2001
Trzecioosobowa gra przygodowo-zręcznościowa autorstwa dwuosobowego japońskiego studia Team Ico. Fabuła gry opowiada o losach małego chłopca imieniem Ico, który naznaczony klątwą rodzi się z dziwnymi rogami na głowie i podobnie jak wielu jego poprzedników zostaje zabrany do tajemniczego zamku, gdzie ma zostać zgładzony. W oczekiwaniu na śmierć, bohater zauważa zamkniętą w klatce dziewczynkę, która okazuje się być księżniczką – córką panującej w zamku okrutnej królowej. Od momentu, w którym Ico postanawia ją uwolnić, losy obojga bohaterów zależą już wyłącznie od poczynań gracza, którego zadaniem jest pomóc im w ucieczce z twierdzy. Całość łączy elementy gry przygodowej oraz platformówki, a podczas zabawy stawiamy czoła licznym zagadkom, wymyślnym pułapkom i bezwzględnym demonom. Elementem wyróżniającym Ico jest zaś spory nacisk, jaki położono na rozwój więzi emocjonalnej pomiędzy dwójką bohaterów, którzy zdani wyłącznie na siebie wzajemnie odpowiadają za swe losy.
Test Drive Unlimited
Wyścigi 20 lutego 2007
Nowe wcielenie popularnej serii samochodowej, zapoczątkowanej jeszcze w 1987 roku przez studio Distinctive Software i firmę Accolade. Test Drive Unlimited powstał pod egidą firmy Atari, a za jego powstanie odpowiada studio Eden Games, znane dotąd głównie za sprawą zręcznościowego cyklu rajdowego V-Rally. Główną zmianą w stosunku do poprzednich odsłon serii jest oddanie do dyspozycji graczy rozległego, otwartego świata, jakim jest wiernie odwzorowana, hawajska wyspa Oahu. Jej teren możemy swobodnie eksplorować, podejmując szereg zróżnicowanych wyzwań wyścigowych i zarabiając gotówkę, pozwalającą na stopniową rozbudowę garażu o nowe modele pojazdów – łącznie ponad 90 licencjonowanych samochodów oraz motocykli. Podczas zabawy możemy modyfikować swojego awatara, ubierając go w ciuchy znanych projektantów, a także zakupić nowy dom z bardziej pojemnym garażem. Całość uzupełnia nowatorski tryb multiplayer, pozwalający – niczym w grach MMO – na rywalizację tysięcy graczy w tym samym momencie.
Richard Burns Rally
Wyścigi 1 czerwca 2004
Kolejna (po produktach z serii Colin McRae Rally marki Codemasters) gra, firmowana nazwiskiem znanego kierowcy wyczynowego. Patronem został w tym przypadku słynny Rajdowy Mistrz Świata z 2001 roku - Richard Burns.
Need for Speed: Underground
Wyścigi 17 listopada 2003
Kolejna, siódma już odsłona legendarnego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. Gra opracowana ponownie przez zespół EA Black Box wnosi do serii prawdziwą rewolucję, koncentrując się na tematyce nielegalnych wyścigów ulicznych. Tym razem, oprócz tradycyjnych wyścigów po ulicach pogrążonego w nocy miasta, czeka na nas także rywalizacja w zupełnie nowych trybach: drag racing oraz drift. Do naszej dyspozycji oddany został pokaźny wachlarz licencjonowanych wozów, popularnych wśród wielbicieli nielegalnego ścigania. Jednym z głównych atutów gry są spore możliwości ich modyfikacji, przy użyciu licencjonowanych części najpopularniejszych firm tuningowych. W grze położono spory nacisk na aspekt finansowy, a nowe modele samochodów i części nabywamy za gotówkę zarobioną podczas kolejnych wyścigów. Naszym zmaganiom towarzyszy wybuchowa ścieżka dźwiękowa, stanowiąca istną mieszaninę gatunków - od rapu, poprzez techno, aż do metalu.
Delta Force: Black Hawk Down
Akcji 26 lipca 2005
Kolejna, czwarta gra z serii Delta Force. Akcja oparta została na autentycznych wydarzeniach związanych z operacjami wojskowymi „Restore Hope” oraz „Task Force Ranger”, które miały miejsce w 1993 roku w Somalii
Tenchu 3
Akcji 3 marca 2003
Tenchu: Wrath of Heaven to już trzecia część gry należącej do coraz popularniejszego gatunku „stealth games”. Jako ninja wykonujemy szereg misji, głównie polegających na zlikwidowaniu jakiegoś osobnika. Łącznie 26 trudnych zadań dla trzech postaci.
Gran Turismo 3: A-Spec
Wyścigi 9 lipca 2001
Trzecia odsłona popularnej serii wyścigowej studia Polyphony Digital, zapoczątkowanej w 1997 roku na konsoli PS One. Motorem Gran Turismo 3: A-Spec jest oczywiście tytułowy tryb zabawy, gdzie, uczestnicząc w kolejnych wyścigowych zmaganiach, zdobywamy odpowiednie licencje oraz gotówkę, którą możemy przeznaczyć na zakup nowych samochodów oraz części. W grze znalazła się ponad setka licencjonowanych modeli najważniejszych światowych producentów, a każdy z nich możemy poddać szczegółowemu tuningowi, wymieniając kilkadziesiąt elementów samochodu i eksperymentując z ich ustawieniami. Wyścigi toczą się na trasach asfaltowych (w większości znanych z poprzednich części serii) oraz całkiem nowych odcinkach szutrowych. Całość odznacza się tradycyjnie realistycznym modelem jazdy oraz całkiem nową, niezwykle szczegółową oprawą graficzną, stanowiącą istotny skok jakościowy w porównaniu z odsłonami znanymi z poprzedniej generacji konsol Sony.
Need for Speed Carbon
Wyścigi 1 listopada 2006
Dziesiąta część bestsellerowego cyklu gier wyścigowych, zapoczątkowanego w 1995 roku. W grze wcielamy się w znanego z poprzedniej odsłony bohatera, który po powrocie do rodzinnego miasta odkrywa, że kontrolę nad organizacją ulicznych wyścigów przejęły wrogie gangi. W trakcie kolejnych wyścigowych wyzwań stopniowo – dzielnica po dzielnicy – odzyskamy panowanie nad miastem. Mechanika zabawy czerpie ze sprawdzonych rozwiązań swych poprzedniczek, wprowadzając jednocześnie zupełnie nowe elementy. Pierwszym z nich są pojedynki w kanionie, podczas których możemy przebić się przez barierki i spaść w przepaść. Druga z nowości to możliwość stworzenia własnego teamu, którego członkowie będą nas wspomagać w niektórych wyścigach np. blokując rywali. W grze nie zabrakło cut-scenek z udziałem żywych aktorów, kilkudziesięciu licencjonowanych modeli samochodów, a także rozbudowanych opcji tuningu, gdzie dzięki specjalnemu modułowi Autosculpt możemy zmodyfikować niemal każdy element nadwozia.
Need for Speed: Hot Pursuit 2
Wyścigi 1 października 2002
Szósta odsłona popularnej serii samochodowej firmy Electronic Arts, rozwijająca pomysły zapoczątkowane w wydanym w 1998 roku Need for Speed III: Hot Pursuit. Podobnie jak w poprzedniczce, akcja gry koncentruje się na rywalizacji z policją, a do dyspozycji graczy oddano kilka trybów rozgrywki, pozwalających wcielić się zarówno w prawdziwych piratów drogowych, jak i goniących ich stróżów prawa, by rywalizować z komputerem bądź znajomymi w sieci. Głównym z nich jest oczywiście tytułowy Hot Pursuit, w którym ścigamy się z przeciwnikami z udziałem policji. Na potrzeby gry przygotowano ponad 20 zróżnicowanych tras, umiejscowionych w terenach miejskich, nadmorskich czy też leśnych. W garażu znajdziemy zaś tradycyjnie dla serii pokaźny wachlarz licencjonowanych samochodów, które podczas rozgrywki będziemy sukcesywnie nabywać za zdobyte w wyścigach punkty. Tytuł cechuje się dopracowaną, trójwymiarową grafiką oraz ścieżką dźwiękową z udziałem wielu znanych wykonawców.
Ratchet & Clank 3
Zręcznościowe 3 listopada 2004
Ratchet & Clank III: Up your Arsenal to kolejna część cudownej serii gier przygodowych z ogromną dawką zdrowej strzelaniny, w której dwóch kumpli zamienia w pył dziesiątki natarczywych przeciwników.
XIII (2003)
Akcji 18 listopada 2003
Gra akcji/FPS oparta na motywach jednej z najciekawszych serii komiksowych stworzonych przez Jeana Van Hamme. Gracz staje się agentem, który musi zażegnać wiszące nad światem niebezpieczeństwo.
TOCA Race Driver
Wyścigi 23 sierpnia 2002
Trzecia odsłona wykreowanej przez firmę Codemasters serii wyścigowej, poświęconej torowym zmaganiom samochodów klasy Touring. TOCA Race Driver (znana także jako Pro Race Driver, V8 Race Driver lub DTM Race Driver) stanowi kolejną generację gier samochodowych, łączących wysoki realizm jazdy z filmowym rozmachem scen prosto z toru wyścigowego. Tym razem jednak oprócz licencji British Touring Car Championship, produkcja posiada również prawa do innych międzynarodowych zawodów, jak niemieckie DTM czy australijskie V8 Supercars. W grze znajdziemy zaś 13 mistrzostw do rozegrania, 38 prawdziwych torów wyścigowych oraz 42 autentyczne samochody. Kolejnym ulepszeniom poddano oprawę graficzną gry, zastosowany model jazdy i system zniszczeń oraz rozbudowane możliwości modyfikacji samochodów. Zupełną nowością jest łączący poszczególne wyścigi wątek fabularny, w którym wcielamy się w postać młodego kierowcy Ryana McKane’a, a naszym zadaniem jest poprowadzenie go przez kolejne szczeble kariery.
Burnout Revenge
Wyścigi 13 września 2005
Czwarta pełnoprawna część bestsellerowego cyklu zręcznościowych wyścigów samochodowych, którego cechą charakterystyczną stał się nacisk na powodowanie widowiskowych kraks w ruchu ulicznym. Opracowana ponownie przez studio Criterion Games gra Burnout Revenge stanowi swoistą kwintesencję wszystkich dotychczasowych odsłon serii, oferując rozbudowaną kampanię World Tour, w której ścigamy się w lokacjach wzorowanych na rzeczywistych miastach (np. Detroit, Tokio i Rzym), a także tryb podzielonego ekranu i wieloosobową grę sieciową. Sprawdzone rozwiązania poprzedniczek wzbogacone zostały nieobecnymi dotąd trybami rozgrywki, ulepszonym modelem jazdy, znakomicie oddającym poczucie prędkości, jeszcze bardziej efektownym systemem zniszczeń oraz wyraźnie lepszą szatą graficzną na silniku zapożyczonym z serii Grand Theft Auto.
James Bond 007: Nightfire
Akcji 18 listopada 2002
Gra z gatunku action/adventure z głównym naciskiem położonym na akcje, w której gracze stają się najlepszym i najniebezpieczniejszym agentem świata. Naszym zadaniem jest powstrzymanie okrutnego kryminalisty Rafaela Drake’a i jego organizacji przestępczej przed przejęciem kontroli nad całą Ziemią.
Colin McRae Rally 3
Wyścigi 25 października 2002
Trzecia odsłona popularnej serii wyścigów rajdowych. Tym razem twórcy położyli nacisk na zwiększenie roli kierowcy, przez wprowadzenie wątku fabularnego. Postarano się także o lepsze odwzorowanie modelu jazdy i zachowania samochodu podczas rajdów. „Trójka” zawiera osiem tras rajdowych umiejscowionych w Japonii, Hiszpanii, Grecji i innych krajach oraz dwanaście samochodów głównych i parę bonusowych.
Ratchet: Gladiator
Zręcznościowe 25 października 2005
Ratchet: Deadlocked (na kontynencie europejskim tytuł brzmi Ratchet: Gladiator) jest czwartą grą z serii wirtualnych zręcznościówek, zapoczątkowanej w 2002 roku – wówczas bowiem ukazała się pozycja pt. Ratchet & Clank autorstwa pracowników firmy Insomaniac Games. Rzecz jasna ponownie w rolach głównych obsadzono wielkouchego humanoidalnego stwora i zawsze towarzyszącego mu robota.
Sniper Elite: Berlin 1945
Akcji 30 września 2005
Pierwszoosobowa gra akcji z elementami skradanki autorstwa studia Rebellion Software, znanego dotąd głównie za sprawą kultowej strzelaniny Aliens vs Predator z 1999 roku. Akcja gry Sniper Elite: Berlin 1945 rozgrywa się w ostatnich dniach II wojny światowej, a podczas zabawy wcielamy się w postać Petera Maurera – elitarnego niemieckiego snajpera, zrekrutowanego przez amerykańską agencję OSS. Celem bohatera będzie rozprawienie się z pozostałościami armii nazistowskiej oraz agentami rosyjskiego SMERSH i nie dopuszczenie do przejęcia przez nich tajnych projektów niemieckich inżynierów i uczonych. Rozgrywka łączy cechy klasycznych strzelanin FPS z elementami skradanki, premiując ukrywanie się i cichą eliminację wrogów za pomocą kilku rodzajów karabinów snajperskich, wyciszonego pistoletu, granatów oraz noża, choć podczas zabawy nie zabraknie też okazji do użycia karabinów maszynowych, bomb i panzerfaustów.
Auto Modellista
Wyścigi 29 listopada 2002
Wyścigi samochodowe z niezwykłą oprawą wizualną. W produkcji siadamy za kierownicą wielu znanych modelów samochodów (Ford, Dodge, Nissan, Toyota, itp.) i ścigamy się w rozmaitych turniejach na zróżnicowanych trasach. W grze jest też dostępny tryb rozgrywki wieloosobowej. Cechą charakterystyczną tytułu jest komiksowa oprawa wizualną stworzona za pomocą technologii cel-shading.
Need for Speed ProStreet
Wyścigi 13 listopada 2007
Jedenasta odsłona popularnej serii wyścigowej, wykreowanej przez koncern Electronic Arts. W odróżnieniu od poprzednich części cyklu, gra zrywa całkowicie z ideą nielegalnych wyścigów samochodowych, przenosząc akcję na profesjonalne, zamknięte tory. Gracze biorą udział w szeregu kolejnych zawodów, w ramach których rozgrywane są cztery podstawowe warianty wyścigów: tradycyjny, Drag, Drift oraz Speed Challenge, polegający na uzyskaniu jak najwyższej prędkości. Kolejne zwycięstwa odblokowują dostęp do nowych wyzwań oraz dodatkowych samochodów. Te reprezentują 26 licencjonowanych marek i dzięki specjalnemu systemowi Autosculpt mogą być poddawane tuningowi. Autorzy położyli szczególny nacisk na odwzorowanie kolizji oraz model uszkodzeń, których efekty wpływają teraz również na osiągi naszego wozu. Dla amatorów realizmu przewidziano także możliwość wyłączenia wszelkich udogodnień, jak wspomaganie kierownicy czy ABS, co czyni model jazdy nieco bardziej symulacyjnym.