futurebeat.pl News Tech Mobile Gaming Nauka Moto Rozrywka Promocje
Wiadomość sprzęt i soft 12 września 2024, 10:50

Z danych Sony wynika, że na PS5 nawet 75 procent graczy wybierało tryb wydajności

Prezentacja PS5 Pro udowodniła, że gracze konsolowi chcą płynniejszych gier. Tryb jakości cieszy się znacznie mniejszą popularnością wśród graczy PS5, co ma być argumentem za nową konsolą.

Źródło fot. God of War Ragnarok; Santa Monica Studio; 2022
i

Przez lata gracze pecetowi śmiali się z konsol i ich gorszej wydajności, a konsolowcy bronili swoich sprzętów, twierdząc, że 30 klatek na sekundę spokojnie wystarcza do grania. Obecna generacja konsol zmieniła jednak przyzwyczajenia graczy, w czym pomógł wybór między trybem jakości z lepszą grafiką i mniejszym klatkarzem a trybem wydajności z 60 klatkami na sekundę. Gracze pokazali, co preferują.

Ludzkie oko widzi więcej niż 30 klatek

Dwa dni temu Mark Cerny poprowadził kilkuminutową techniczną prezentację PS5 Pro. Po wstępie podsumowującym PS5, Cerny przeszedł do podania przyczyny, dlaczego lepsza wersja konsoli jest potrzebna. Z danych Sony wynika, że aż 75% graczy PlayStation 5 wybiera tryb wydajności, decydując się na gorzej wyglądające gry na rzecz większej płynności.

Na początku obecnej generacji konsol dużo gier działało w 60 klatkach na sekundę, co przyzwyczaiło graczy do nowego standardu. Wraz z kolejnymi latami płynność nie zawsze udało się zachować, co pokazała między innymi premiera Dragon’s Dogma II. Coraz częściej trzeba było iść na kompromis i jak zdradził Mark Cerny, gracze podążyli za starym stwierdzeniem, że grafika to nie wszystko.

PlayStation 5 Pro ma sprawić, że kompromisy nie będą potrzebne, ponieważ w 60 klatkach na sekundę zagramy w dotychczasowym trybie jakości. To jednak na razie zapowiedzi i dopiero premiera konsoli pokaże, na co tak naprawdę stać urządzenie. Już pojawiają się doniesienia sugerujące, że szybko nie pożegnamy trybu 30 klatek na sekundę (być może także w kontekście GTA 6).

Nawet jeśli wydajność PS5 Pro nie spełni oczekiwań, jakie kreuje teraz Sony, to i tak dane jednoznacznie wskazują, co preferują gracze. Płynność rozgrywki jest dla zdecydowanej większości najważniejszym aspektem. To może sprawić, że zapowiadane PlayStation Spectral Super Resolution (PSSR) doczeka się dynamicznego rozwoju, a Microsoft przygotuje swoją wersję upscalingu dla Xboksów, żeby jak najdłużej unikać trybu 30 klatek na sekundę.

Zbigniew Woźnicki

Zbigniew Woźnicki

Przygodę z publicystyką i pisaniem zaczął w serwisie Allegro, gdzie publikował newsy związane z grami, technologią oraz mediami społecznościowymi. Wkrótce zawitał na GRYOnline.pl i Filmomaniaka, pisząc o nowościach związanych z branżą filmową. Mimo związku z serialami, jego serce należy do gier wszelakiego typu. Żaden gatunek mu nie straszny, a przygoda z Tibią nauczyła go, że niebo i muzyka w grach są całkowicie zbędne. Przed laty dzielił się swoimi doświadczeniami, moderując forum mmorpg.org.pl. Uwielbia ponarzekać, ale oczywiście konstruktywnie i z umiarem. Na forum pisze pod ksywką Canaton.

więcej