autor: Maciej Myrcha
Procesor Cell oficjalnie
Po wczorajszej oficjalnej prezentacji najnowszego procesora Cell, będącego owocem połączonych sił inżynierów firm Sony, IBM oraz Toshiby, dzisiaj znamy jego szczegóły techniczne. Wiadomo m.in. iż w jego skład wchodzić będzie 8 jednostek wykonawczych oraz jeden rdzeń koordynujący ich pracę a całość będzie działać z częstotliwością ponad 4GHz. Co najważniejsze, Cell napędzać będzie konsolę PS3.
Po wczorajszej oficjalnej prezentacji najnowszego procesora Cell, będącego owocem połączonych sił inżynierów firm Sony, IBM oraz Toshiby, dzisiaj znamy jego szczegóły techniczne. Wiadomo m.in. iż w jego skład wchodzić będzie 8 jednostek wykonawczych oraz jeden rdzeń koordynujący ich pracę a całość będzie działać z częstotliwością ponad 4GHz. Co najważniejsze, Cell napędzać będzie konsolę nowej generacji, PS3.
Prace nad procesorem, który w założeniach miał zrewolucjonizować obsługę aplikacji multimedialnych, trwały dobrych kilka lat. Produkcja testowa Cella, rozpocznie się pod koniec tego roku a niedługo później pierwsze jego egzemplarze pojawią się w stacjach roboczych optymizowanych pod kątem obróbki animacji oraz grafiki komputerowej a także, jak już wspomniano we wstępie, w konsolach PS3.
Sercem Cella jest 64-bitowy procesor PowerPC, który zarządza 8 współpracującymi równolegle jednostkami wykonawczymi. Według pana Jima Kahle z IBM, wielordzeniowa architektura nowego procesora da programistom niespotykaną dotąd elastyczność w tworzeniu oprogramowania. Dzięki wprowadzeniu takiego rozwiązania, będą mogli uruchomić wiele systemów operacyjnych na jednym chipie i testować swoje oprogramowanie w różnych warunkach.
A teraz trochę o procesorze Cell w liczbach:
- Pierwsze wersje procesora działać będą prawdopodobnie z częstotliwością 4.6GHz;
- Procesor będzie w stanie przeprowadzić 256 miliardów operacji na sekundę;
- Na pokładzie Cella zostanie umieszczone 2.5MB pamięci;
- Przesył danych do i z pamięci systemowej odbywać się będzie z prędkością do 100GB na sekundę dzięki licencjonowanym technologiom Rambusa, XDR oraz FlexIO;
- Chip składa się z 234 milionów tranzystorów, które zajmują powierzchnię 221mm kwadratowych, sam procesor będzie wykonywany w technologii 90 nanometrów.
Jak mówią jego twórcy, dzięki elastycznej architekturze procesor powinien znaleźć zastosowanie w szerokim wachlarzu urządzeń, od serwerów począwszy po telefony komórkowe skończywszy, aczkolwiek pierwsze jego wersje wymagać będą chłodzenia wiatrakiem a urządzenia, w których będzie montowany będą wielkości konsol do gier. Oczywiście już pojawiły się pierwsze sceptyczne głosy dotyczące Cella. Pan Justin Rattner z Intela stwierdził, iż największy problem z nowym procesorem leży w różnicach w budowie jednostek wykonawczych, co może prowadzić do zwiększenia złożoności oprogramowania i możliwości wystąpienia błędów. “To tak, jakby nasz samochód miał pod maską dwa różne silniki,” powiedział.