Weird West
Weird West: Definitive Edition
Izometryczna gra RPG akcji, utrzymana w konwencji immersive sima, osadzona w fantastycznej, mrocznej wersji Dzikiego Zachodu. Za stworzeniem Weird West stoi WolfEye Studios, założone przez ludzi odpowiedzialnych m.in. za gry Dishonored i Prey (2017).
producent: WolfEye Studios wydawca: Devolver Digital Strona oficjalna
Weird West jest produkcją z pogranicza RPG-ów akcji oraz immersive simów. Tytuł stanowi debiutancki projekt niezależnego zespołu WolfEye Studios, założonego przez Raphaela Colantonio. Mowa o deweloperze, który wcześniej stał na czele Arkane Studios, czyli ekipy znanej m.in. z serii Dishonored. Wydaniem tego projektu zajęła się natomiast firma Devolver Digital.
Fabuła
Jak sugeruje tytuł, Weird West zabiera nas w podróż na tak zwany Dziwny Zachód, czyli wariację na temat Dzikiego Zachodu, w której oprócz kowbojów i bandytów pojawiają się elementy fantastyczne, jak magia czy rozmaite potwory. Produkcja pozwala nam się wcielić w pięć postaci, czyli łowczynię nagród, indiańskiego łucznika, onirystę parającego się magią, a także wilkołaka i humanoidalnego wieprza. Choć początkowo przygody poszczególnych bohaterów mogą wydawać się niepowiązane ze sobą, w konsekwencji łączą się w spójną całość. Ich opowieści poznajemy po kolei, na przestrzeni kolejnych rozdziałów.
Fabuła jest przy tym kształtowana przez nasze poczynania i decyzje, które nie tylko determinują losy poszczególnych protagonistów, lecz także wpływają na cały świat przedstawiony.
Mechanika
W Weird West akcję oglądamy z lotu ptaka. Motorem gry są misje popychające do przodu fabułę, którym towarzyszą liczne zadania poboczne. Tytuł nie oferuje w pełni otwartego świata, lecz szereg różnorodnych lokacji, pomiędzy którymi przemieszczamy się z poziomu mapy. W trakcie rozgrywki odwiedzamy zarówno rozmaite miasteczka, jak i ponure pustkowia czy posępne bagna.
Eksplorując Dziwny Zachód i realizując cele misji, często natykamy się na przeciwników, wśród których znajdziemy wrogo nastawionych ludzi oraz wszelkiej maści potwory. To, w jaki sposób się z nimi rozprawiamy, zależy zarówno od specyfiki prowadzonej postaci, jak i od naszego własnego pomysłu na rozgrywkę. Nic nie stoi na przeszkodzie, by walczyć klasycznie, przy pomocy rewolwerów i innej broni palnej, łuków czy broni białej. Równie dobrze możemy korzystać z nadnaturalnych umiejętności bojowych, rażąc wrogów błyskawicami, atakując przy pomocy telekinezy bądź, jako wilkołak, robiąc użytek z nadludzkiej siły. Poza tym możemy załatwiać sprawy po cichu, przekradając się za plecami adwersarzy, eliminować ich z zaskoczenia oraz chować ciała, by nie wzbudzać alarmu. Jak przystało na grę typu immersive sim, istnieje tu również możliwość wykorzystywania otoczenia na swoją korzyść; możemy na przykład zrzucać wrogom na głowy beczki z prochem (które eksplodują po celnym trafieniu) czy choćby podpalać kałuże ropy rozlane pod ich stopami.
Interaktywność środowiska przydaje się również w trakcie eksploracji. Wiele obiektów, takich jak skrzynie czy beczki, można przesuwać i przestawiać, by w ten sposób dostawać się do rozmaitych zakamarków, gdzie mogą kryć się przydatne i cenne przedmioty. A skoro o przedmiotach mowa – w miarę postępów zdobywamy coraz lepsze wyposażenie, które zwiększa nasz potencjał bojowy. Poza tym poszczególne postacie rozwijamy, odblokowując nowe umiejętności i ulepszając już posiadane, bądź zyskując dostęp do różnorodnych perków.
Przemierzając Dziwny Zachód, musimy pamiętać, że podejmowane po drodze decyzje mają swoje konsekwencje. Nasze poczynania wpływają nie tylko na stosunek postaci neutralnych do naszych bohaterów (niektóre z nich mogą się do nas przyłączać lub wręcz przeciwnie – brać nas na celownik), lecz również na kształt całych lokacji. Przykładowo, możemy wybić wszystkich mieszkańców jednego z miasteczek, jednak musimy liczyć się z tym, że w późniejszej fazie rozgrywki zmieni się ono w istne miasto duchów bądź w kryjówkę bandytów. Swoje konsekwencje mają również popełniane przez nas przestępstwa. Jeśli nie pozbędziemy się świadków lub zostaniemy przyłapani na gorącym uczynku przez stróżów prawa, możemy zostać aresztowani, a gdy uda nam się uciec – za naszą głowę zostanie wyznaczona nagroda.
Kwestie techniczne
Oprawę graficzną gry Weird West utrzymano w klimatycznej, komiksowej stylistyce.
Ostatnia modyfikacja 2 października 2023
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 5,9 / 10 na podstawie 70 głosów czytelników.
Oczekiwania czytelników przed premierą: 6,9 / 10 na podstawie 23 głosów czytelników.
Weird West cena w dniu premiery: 142,99 PLN
Wymagania wiekowe Weird West: 16+
Weird West Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i5-2380P 3.1 GHz / AMD FX-6100 3.3 GHz
- 6 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTX 650 Ti / Radeon HD 7770 lub lepsza
- 16 GB HDD
- Windows 10 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i7-6950X 3.0 GHz / AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz
- 12 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 1050 / 4 GB Radeon RX 460 lub lepsza
- 16 GB HDD
- Windows 10 64-bit