Wasteland PC
Postapokaliptyczna gra z gatunku RPG, zaprojektowana przez Briana Fargo i założoną przez niego firmę Interplay Productions. Obejmujemy tu kontrolę nad drużyną i zwiedzamy zrujnowany w wyniku wojny nuklearnej świat.
Wasteland Premiera PC
1stycznia1988
producent: Interplay Entertainment wydawca: Electronic Arts Inc.
Angielskie napisy i dialogi
Wasteland to rozbudowana gra RPG z 1988 roku, za której powstanie odpowiada studio Interplay Productions. Przygotowany najpierw na Apple II, a potem skonwertowany na pecety i Commodore 64, produkt pozwala objąć kontrolę nad drużyną śmiałków i zwiedzić południowozachodnią część Stanów Zjednoczonych, kraju potwornie zniszczonego podczas III wojny światowej.
Wasteland przenosi nas do wyjątkowo ponurej rzeczywistości. Akcja gry rozpoczyna się w 2087 roku, czyli blisko dziewięćdziesiąt lat po konflikcie, który na zawsze odmienił losy ludzkości. Stany Zjednoczone nie przypominają już w niczym wielkiego supermocarstwa – zasypany bombami atomowymi kraj pokrywają teraz liczne pustkowia, a po napromieniowanych terenach krążą zmutowane i żądne krwi bestie. Głównymi bohaterami tej opowieści są członkowie paramilitarnej organizacji Desert Rangers, w której skład wchodzą byli żołnierze armii amerykańskiej. Podczas długiej, bo trwającej co najmniej kilkadziesiąt godzin przygody, nie znający strachu wojownicy zwiedzą ogromny obszar wirtualnego stanu Nevada. O ile początkowo celem zmagań jest po prostu przeżycie w tych jakże niegościnnych warunkach, tak później głównym zadaniem okaże się powstrzymanie potężnych wrogów, próbujących zmienić układ sił w postapokaliptycznym świecie.
W Wasteland akcję obserwujemy z perspektywy lotu ptaka. Gracz może dowolnie przemierzać olbrzymi teren, odwiedzać jaskinie, osiedla ludzkie oraz inne interesujące lokacje. W przypadku natknięcia się na nieprzyjaciół, na ekranie pojawia się wizerunek rywala, a do dyspozycji użytkownika oddawany jest zestaw różnorakich komend, pozwalających wykonać rozmaite działania. Walka podzielona jest na tury, a w jej trakcie każdy z członków drużyny (może być ich maksymalnie siedmiu) otrzymuje oddzielny rozkaz. Podczas starć kluczowe okazuje się wykorzystanie sprzętu, zwłaszcza broni znajdowanych na pustkowiach bądź kupowanych u rozrzuconych tu i ówdzie handlarzy.
Dzieło firmy Interplay bardzo duży nacisk kładzie na swobodę. Wiele problemów w Wasteland da się rozwiązać na różne sposoby, dla przykładu zamkniętą bramę można otworzyć wytrychem, wyważyć łomem, przeskoczyć, a nawet rozwalić za pomocą ładunków wybuchowych, o ile takowe znajdują się w ekwipunku drużyny. Umiejętności poszczególnych członków drużyny wpływają również na kontakt z bohaterami niezależnymi, np. charyzmatyczne postacie są w stanie więcej wynieść z rozmów. Jak wiele innych erpegów, również Wasteland pozwala wykreować wymarzonych śmiałków przed rozpoczęciem właściwej rozgrywki, ale tylko czterech. Pozostałą trójkę zwerbujemy już podczas przygody.
Wasteland nie urzeka oprawą audiowizualną, grafika jest umowna, a dźwięk szczątkowy. Kluczową rolę pełni tu tak naprawdę tekst, również ten zlokalizowany w dołączonym do zestawu podręczniku. Gra wielokrotnie odnosi się do instrukcji, poszerzając w ten sposób naszą wiedzę na temat zwiedzanych lokacji i poznawanych bohaterów niezależnych. Rozwiązanie to pełni też rolę zabezpieczenia antypirackiego. W oryginalny sposób produkt firmy Interplay odnosi się też do dialogów, zmuszając grającego do ręcznego wklepywania interesujących go tematów.
Ostatnia modyfikacja 11 lipca 2012
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 7,1 / 10 na podstawie 2432 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Wasteland: Odpowiednia dla każdego wieku.