The Journeyman Project PC
The Journeyman Project to pierwsza odsłona cyklu przygód Agenta nr 5, który na zlecenie Agencji Ochrony Czasu z pomocą wehikułu czasu rozwiązuje światowe kryzysy, neutralizując ich przyczyny. Jest to klasyczna gra przygodowa, w której akcję obserwujemy oczami głównego bohatera.
The Journeyman Project Premiera PC
15grudnia1993
producent: Presto Studios wydawca: Gametek
Angielskie napisy i dialogi
The Journeyman Project to osadzona w realiach science-fiction interaktywna gra przygodowa, której tematem przewodnim uczyniono motyw podróży w czasie. Za powstanie gry odpowiada ekipa amerykańskiego Presto Studios, założonego w 1991 roku w San Diego. Opisywany tytuł zadebiutował w 1992 roku na komputerach Macintosh, zaś w kolejnym roku doczekał się konwersji na komputery PC z systemem Windows 3.x. W 1997 twórcy pierwzowzoru przygotowali jego kompletny remake, zatytułowany The Journeyman Project: Pegasus Prime.
Fabuła
Akcja gry przenosi nas w odległą przyszłość, w której za sprawą tytułowego projektu Journeyman ludzkość odkryła sposób na podróżowanie w czasie, tworząc pierwszą na świecie maszynę czasu o nazwie Pegasus. Po serii testów, w obawie przed próbami niewłaściwego wykorzystania Pegasusa, pieczę nad projektem oraz samą maszyną przejęła specjalnie utworzona organizacja rządowa o nazwie Agencja Ochrony Czasu (ang. Temporal Security Annex). W grze wcielamy się w jednego z agentów tejże jednostki, ukrywającego się pod kryptonimem Agent 5.
Pierwsza misja naszego protagonisty rozpoczyna się w roku 2308, kiedy na Ziemię przybywa statek obcej rasy Cyrollan, proponując Ziemianom dołączenie do koalicji o nazwie Symbiotry of Peaceful Beings, w ramach której cywilizacje wymieniają się swoimi osiągnięciami kulturowymi oraz technologicznymi. Po dziesięciu latach od tego wydarzenia, w przededniu dołączenia ludzi do wspomnianej koalicji dochodzi do niewyjaśnionego zakłócenia czasu, które może być katastrofalne dla całej rasy. Kiedy pojawia się podejrzenie, że komuś mogło zależeć na wykluczeniu Ziemi z sojuszu, Agent 5 za pomocą maszyny czasu przenosi się w przeszłość, aby zbadać naturę zakłóceń i dowiedzieć się kto stoi za tymi tajemniczymi wydarzeniami.
Mechanika
The Journeyman Project jest klasyczną grą przygodową, w której akcję obserwujemy z perspektywy głównego bohatera. Podczas zabawy, podobnie jak w klasycznych dungeon crawlerach, poruszamy się skokowo do przodu lub do tyłu i obracamy o 90 stopni w lewo lub w prawo. Na każdym z etapów gry celem Agenta 5 jest eksploracja kolejnych, trójwymiarowych lokacji, zbieranie poszlak oraz rozwiązywanie zróżnicowanych zagadek logicznych za pomocą odnalezionych w toku rozgrywki przedmiotów. Wśród nich kluczową rolę pełni zaś siedem zdobywanych stopniowo bio-chipów, które na różne sposoby usprawniają zdolności głównego bohatera. W zależności od potrzeb, urządzenia te możemy w dowolnym momencie aktywować lub dezaktywować, korzystając z poręcznego menu u boku ekranu.
Kwestie techniczne
Pod względem oprawy gra The Journeyman Project łączy statyczne, prerenderowane tła z sekwencjami FMV (ang. full-motion video), będąc równocześnie jedną z pierwszych gier wideo, w której wykorzystani zostali żywi aktorzy. Celem zapewnienia płynności rozgrywki, obszar gry zajmuje jednak tylko ok. połowy ekranu, zaś pozostałą jego część wypełniają elementy interfejsu, takie jak poziom energii, aktualna data, menu ekwipunku oraz strzałki kursora.
Dodatkowe informacje
Ze względu na wykorzystanie w grze wczesnych wersji silnika Macromedia Director, pierwsze edycje The Journeyman Project cierpiały z powodu całej masy problemów technicznych, takich jak wolne doczytywanie lokacji oraz niska jakość i płynność animacji. Sytuację tę poprawiła dopiero ulepszona edycja gry, zatytułowana The Journeyman Project Turbo!, która ukazała się w 1994 roku na komputery PC oraz Mac.
Ostatnia modyfikacja 6 czerwca 2016
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe The Journeyman Project: Odpowiednia dla każdego wieku.