Stronghold (1993) PC
Stronghold (1993) to klasyczna strategia czasu rzeczywistego (RTS), wyprodukowana przez studio deweloperskie Stormfront. Akcja gry osadzona została w realiach fantasy.
Stronghold (1993) Premiera PC
4grudnia1993
producent: Stormfront Studios wydawca: Strategic Simulations Inc.
Angielskie napisy i dialogi
Gry podobne do Stronghold (1993)
Twierdza
Knights & Merchants: The Shattered Kingdom
Centurion: Defender of Rome
Stronghold to gra strategiczna rozgrywana w czasie rzeczywistym, w którą umiejętnie wpleciono elementy RPG, posługując się światem znanym z systemu Advanced Dungeons & Dragons.
Zanim rozpoczniemy właściwą rozgrywkę, musimy stworzyć bohatera, podobnie jak ma to miejsce w grach RPG. Najpierw decydujemy o wyborze rasy, później nadajemy mu imię. Liczby przypisane podstawowym cechom mają raczej marginalne znaczenie, liczy się przede wszystkim charakter postaci, który jednocześnie wyznacza stojące przed nami zadanie. Pokojowy nastawiony władca musi uzyskać tytuł Imperatora, Chaotyczny zniszczyć wszystkich wrogów, natomiast Neutralny zrobić obie te rzeczy naraz. Gdy już nasz bohater ma określone współczynniki, wytypowaną profesję/rasę i wiemy już, co nas czeka, trzeba przystąpić do mozolnej rozbudowy naszego królestwa. Centrum stanowi budowany za darmo zamek, w którym powstawać będą nowe jednostki. Nasi żołnierze sami będą kierować się na okoliczne tereny, gdzie można stawiać kolejne struktury. Najważniejsze jest oczywiście jedzenie, bez niego nie ma nawet co marzyć o jakimkolwiek rozwoju, dlatego większą część naszych włości stanowić będą początkowo pola uprawne. Przyda się także jakiś spichlerz, gdyż zimą produkcja żywności spada do 25% i bez nagromadzonych zapasów, możemy nie przytrzymać. Gdy sytuacja będzie już ustabilizowana, należy pomyśleć o przypływie gotówki, za którą nie tylko będziemy stawiać bardziej zaawansowane struktury, ale także opłacać ich użytkowanie. Początkowo źródłem dochodów będą te same pola uprawne i zajmowane przez gracza drzewa, warto je jednak szybko rozwijać, gdyż dzięki temu nie tylko zwiększamy produkcję żywności, ale także i ewentualne zyski. Kiedy nasze królestwo będzie już egzystować i przynosić stałe dochody, trzeba pomyśleć poważniej o treningu żołnierzy. Okoliczne tereny zamieszkiwane są bowiem przez ogromną ilość różnego rodzaju paskudztw, których wytępienie jest jak najbardziej wskazane. System poruszania się żołnierzami jest nieco skomplikowany, ale po kilkukrotnych próbach z instrukcją w ręku, da się go stosunkowo szybko opanować. Gdy w końcu osiedlone przez nas prowincje, będą już jako tako zagospodarowane, warto zastanowić się nad wybudowaniem kolejnych twierdz (maksymalnie czterech). Zamieszkiwać będą je kolejni władcy, którzy stworzą nowe osiedla. Proces kształtowania nowego bohatera, przebiega tak samo jak na początku, przy czym charakter ma tu już marginalne znaczenie. Ważną rzeczą jest wybór odpowiedniej rasy dla nowego władcy. Jeśli głównym zadaniem jest wyciąć w pień przeciwników, to niziołki nie nadają się do tego zbyt dobrze, lepiej skorzystać z usług rycerzy, elfów lub krasnoludów.
Każda rasa może wznieść ogromną ilość budynków, służących do najróżniejszych celów i jakby tego było mało, może je jeszcze udoskonalać. Pod tym względem Stronghold zostawia daleko w tyle konkurencję. Wątek wojenny jest co prawda silnie zakorzeniony w grze, ale to właśnie rozbudowa królestwa jest podstawą sukcesu. Grafika jest ładna, przejrzysta i sprawia przyjemne wrażenie, podobnie zresztą jak odgłosy wydawane przez lokale użyteczności publicznej. W trakcie gry możemy skorzystać z dużej ilości statystyk, a także zapytać się zwykłych ludzi, czego im potrzeba do szczęścia. Podział na pory roku, utrudnienia w rozwoju królestwa zimą, a także duża ilość przeciwników dopełniają rewelacyjnej całości.
Ostatnia modyfikacja 10 grudnia 2007
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 7 / 10 na podstawie 185 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Stronghold (1993): Odpowiednia dla każdego wieku.
Stronghold (1993) Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Zalecane:
- 386 DX
- 2 MB RAM
- VGA