Seria XCOM - seria gier
Utrzymany w realiach science-fiction cykl taktycznych strategii. Marka wykreowana została przez studia Mythos Games i MicroProse. Aktualnie stanowi ona własność intelektualną koncernu Take-Two Interactive i rozwijana jest przez podległe mu ekipy deweloperskie (w tym Firaxis Games, 2K Marin i Irrational Games).
Początki serii X-COM to rok 1994 i wydana wówczas gra UFO: Enemy Unknown (znana także jako X-COM: UFO Defense oraz X-COM: Enemy Unknown). Tytuł okazał się przebojem na komputerach PC i Amgia oraz konsoli PlayStation, co zachęciło twórców do przygotowania kontynuacji. Następne lata przyniosły pięć kolejnych odsłon cyklu: X-COM: Terror from the Deep (1995), X-COM: Apocalypse (1997), X-COM: Interceptor (1998), X-COM: First Alien Invasion (1999) i X-COM: Enforcer (2001). W planach były również X-COM: Genesis i X-COM: Alliance, jednak nie doszło do ich wydania, a rozwój serii na kilka lat został zatrzymany. W 2005 roku prawa do marki wykupił koncern Take-Two Interactive. Na nową grę gracze musieli jednak poczekać do 2012 roku i premiery XCOM: Enemy Unknown autorstwa studia Firaxis Games. Niemal w tym samym czasie firma 2K Games zapowiedziała również wydanie spin-offowej strzelaniny XCOM (obecnie The Bureau: XCOM Declassified).
Wspólnym mianownikiem gier z cyklu X-COM jest motyw walki z kosmitami zagrażającymi Ziemi. Użyty w tytule skrót pochodzi od nazwy Extraterrestrial Combat Unit (Pozaziemska Jednostka Bojowa), jaką nosi fikcyjna agencja rządową zajmującą się zwalczaniem obcych.
W większości gier z serii gracz dowodzi kilkuosobowym oddziałem żołnierzy, a jego zadaniem jest wyeliminować kosmitów. Rozgrywka ma charakter taktycznych potyczek, najczęściej z zastosowaniem mechaniki walki opartej na systemie turowym.