Seria Worms - seria gier
Utrzymany w humorystycznej konwencji cykl strategii turowych z elementami logicznymi i zręcznościowymi, w którym główne role odgrywają tytułowe robale. Marka Worms od początku jest rozwijana przez studio Team17, natomiast za jej „ojca” uznaje się Andy’ego Davidsona.
Krótka historia serii Worms
Pierwsza komercyjna odsłona cyklu została wydana w 1995 roku. Gra zatytułowana Worms zadebiutowała na komputerach osobistych, a odniesiony przez nią sukces sprawił, że dała ona początek prężnej serii, od tej pory mającej stanowić jeden z głównych filarów działalności studia Team17.
Kolejne gry z tego cyklu wzbogacały formułę wypracowaną na potrzeby pierwowzoru o nowe elementy (jak na przykład skupione na zabawie przez Internet Worms World Party z 2001 roku). Niemniej na prawdziwą rewolucję trzeba było zaczekać do 2003 roku, kiedy to zadebiutowało Worms 3D. W przeciwieństwie do poprzedniczek będących dwuwymiarowymi pozycjami z kreskówkową grafiką i akcją prezentowaną z boku, wydane na komputery osobiste i konsole stacjonarne 6. generacji Worms 3D oferowało trójwymiarowe środowisko oraz kamerę TPP.
Trójwymiarowe dzieło Team17 nie spotkało się jednak z tak ciepłym przyjęciem, na jakie liczyli twórcy, toteż choć w kolejnych latach studio nie rezygnowało z trzech wymiarów, to chętnie wracało do korzeni cyklu, oferując graczom możliwość zabawy w 2D.
Na przestrzeni kolejnych lat seria Worms doczekała się szeregu pozycji, z których wiele wzbogacało utarty schemat o nowe rozwiązania. Worms: A Space Oddity (2008) wykorzystywało możliwości kontrolera ruchowego konsoli Nintendo Wii, Worms Crazy Golf (2011) łączyło jej mechanikę z golfem, Worms: Clan Wars (2013) romansowało z gatunkiem MOBA, zaś Worms 3 (2013) i Worms 4 (2015) powstały z myślą o urządzeniach mobilnych.
Następną rewolucję przyniosła wydana w 2020 roku gra Worms: Zadyma. Produkcja ta zrywała z konwencją strategii turowej na rzecz mechaniki arena shootera i battle royale, pozwalając nam toczyć dynamiczne pojedynki w czasie rzeczywistym.
Gameplay w grach z cyklu Worms
Poszczególne odsłony cyklu Worms zazwyczaj posiadają jedynie luźno zarysowane tło fabularne, którego motywem przewodnim jest rywalizacja pomiędzy drużynami robali. Bohaterowie dysponują przy tym rozbudowanym i zwariowanym arsenałem, z którego pomocą mogą siać zniszczenie w szeregach wroga.
Zależnie od gry, zabawa toczy się na dwuwymiarowych lub trójwymiarowych planszach. Zadaniem graczy jest wyeliminowanie członków wrogiej drużyny poprzez ich uśmiercenie lub strącenie do wody. Poszczególne robale mogą różnić się atrybutami, umiejętnościami specjalnymi oraz rodzajem uzbrojenia. Część elementów wyposażenia robaków zasługuje przy tym na miano kultowych; większość graczy kojarzy Święty Granat Ręczny wyśpiewujący przed wybuchem „Alleluja”, czy bombę w formie banana. W wielu przypadkach istnieje także możliwość destrukcji i modyfikacji terenu dzięki celowym działaniom bądź przypadkowemu zbombardowaniu.
Standardem dla większości produkcji z serii Worms jest możliwość gry przez sieć ze znajomymi, a także kanapowy multiplayer, oparty na zasadach tak zwanego „gorącego krzesła”.
Sukces serii Worms
Cykl Worms to również ogromny sukces komercyjny. W 2020 roku studio Team17 obchodziło 25-lecie powstania, a liczba sprzedanych egzemplarzy gier z tej serii wynosiła ponad 75 milionów. Twórcy mogą pochwalić się również sporą ilością nagród, jakie otrzymały poszczególne gry spod tego szyldu.