Seria Worms - seria gier
Utrzymany w humorystycznej konwencji cykl strategii turowych z elementami logicznymi i zręcznościowymi, w którym główne role odgrywają tytułowe robale. Marka rozwijana jest przez studio deweloperskie Team17 Digital. Ojcem serii Worms jest brytyjski projektant gier Andy Davidson. Pierwsza komercyjna odsłona cyklu wydana została w 1994 roku w wersji na komputery osobiste (Amiga, PC i Mac) oraz konsole piątej generacji (PlayStation, Mega Drive i SNES). Tytuł uznany został za niezwykle udane połączenie Cannon Fodder z Lemmings, dzięki czemu bardzo szybko zyskał dużą popularność wśród graczy. Ekipa deweloperska studia Team17 Digital niemal natychmiast rozpoczęła prace nad dodatkami oraz pełnoprawną kontynuacją. Ogółem na przestrzeni prawie 30 lat ukazało się ponad 18 gier zaliczanych do głównego nurtu serii, a także szereg spin-offów i reedycji. W tym seria doczekała się własnego trybu battle royale, golfa czy pinballa.
Poszczególne odsłony cyklu Worms zazwyczaj posiadają jedynie luźno zarysowane tło fabularne, którego motywem głównym jest rywalizacja pomiędzy dwiema drużynami robali. Bohaterowie dysponują przy tym całą gamą zwariowanych narzędzi zagłady, z których pomocą mogą siać zniszczenie w szeregach wroga. Zależnie od gry zmagania toczą się na planszach 2D lub 3D. Zadaniem gracza jest wyeliminowanie członków wrogiej drużyny poprzez ich uśmiercenie lub strącenie do wody. Poszczególne robale mogą różnić się atrybutami, umiejętnościami specjalnymi oraz rodzajem uzbrojenia, z których część można uznać za kultowe, bo większość graczy kojarzy Święty Granat Ręczny wyśpiewujący przed wybuchem „Alleluja”, czy bombę w formie banana. W wielu przypadkach istnieje także możliwość transformacji terenu dzięki celowym działaniom bądź przypadkowemu zbombardowaniu. Standardem dla większości produkcji z serii jest możliwość gry przez sieć ze znajomymi, a także tryb kanapowy.
Od samego początku seria Worms zwraca uwagę kreskówkową oprawą wizualną i licznymi humorystycznymi akcentami. Pierwsze gry z cyklu posiadały dwuwymiarową grafikę. Trójwymiar pojawił się w 2003 roku wraz z premierą gry Worms 3D. Nie wszystkim fanom rozwiązanie to przypadło do gustu. Obecnie wydawane gry z serii posiadają na ogół grafikę 3D, choć w wielu przypadkach twórcy umyślnie posługują się bocznym rzutem kamery, charakterystycznym dla gier 2D.
Seria Worms to również ogromny sukces komercyjny. W 2015 roku studio Team17 obchodziło 25-lecie powstania i już wtedy liczba sprzedanych egzemplarzy serii wynosiła ponad 70 milionów. Twórcy mogą pochwalić się również sporą ilością nagród, jakie otrzymały poszczególne gry z serii.