Seria Wasteland - seria gier
Wasteland to cykl postapokaliptycznych gier RPG zapoczątkowany przez wydaną w 1988 roku produkcję pod tym samym tytułem. Pozycja opracowana przez studio Interplay Productions (później Interplay Entertainment) pod kierownictwem Briana Fargo nie tylko dała życie marce, którą po ponad dwudziestu latach zaczął rozwijać zespół inXile Entertainment, lecz także położyła podwaliny dla kultowej serii Fallout, czyli następnego dzieła Interplaya. Gry spod szyldu Wasteland zaznaczyły swoją obecność zarówno na komputerach osobistych, jak i na konsolach.
Pierwszy Wasteland zadebiutował w 1988 roku na komputerach Apple II, a niedługo później doczekał się konwersji przygotowanych z myślą o komputerach osobistych i Commodore 64. Choć z dzisiejszej perspektywy grafika tej produkcji i jej warstwa dźwiękowa potrafią trącić myszką, tytuł budzi uznanie za sprawą ogromu możliwości oferowanych graczom. Na jej kontynuację ci ostatni musieli czekać aż do roku 2014, kiedy to na komputery osobiste trafiła przygotowana przez inXile Entertainment gra Wasteland 2, nad którą czuwał twórca pierwowzoru – Brian Fargo. W porównaniu z oryginałem produkcja mogła się pochwalić znacznie lepszą oprawą audiowizualną, a także bardziej rozbudowanymi interakcjami ze światem przedstawionym. Choć tytuł trafił początkowo wyłącznie na komputery osobiste, po roku doczekał się premiery na PlayStation 4 oraz Xboksie One, a trzy lata później trafił na konsolę Nintendo Switch. Nim w maju 2020 roku na PC, Xboksa One i PlayStation 4 trafiła trzecia część serii, pod koniec lutego 2020 komputery osobiste oraz trzecia konsola Microsoftu otrzymały zremasterowaną wersję pierwszej części serii, czyli grę Wasteland Remastered, przygotowaną pod okiem studia inXile Entertainment przez zespół Krome Studios. Jej autorzy wzięli na warsztat przede wszystkim oprawę graficzną, która doczekała się kompletnego odświeżenia.
Akcja gier z serii Wasteland toczy się w odległej przyszłości, na zgliszczach Stanów Zjednoczonych, które zostały niemal doszczętnie zdewastowane w wyniku atomowego konfliktu. Powierzchnię całego kraju pokrywają jałowe pustkowia, a ich mieszkańcy każdego dnia muszą toczyć brutalną walkę o przetrwanie, stawiając czoła zarówno wrogo nastawionym ludziom, jak i zmutowanym istotom. W trakcie rozgrywki przejmujemy kontrolę nad grupą śmiałków zwanych Strażnikami Pustkowi. Jako byli żołnierze amerykańskiej armii, członkowie tej organizacji paramilitarnej dbają o porządek na pustkowiach. Podczas gdy pierwsza odsłona cyklu, której akcja rozpoczyna się w 2087 roku, zabiera nas w podróż do piaszczystego stanu Nevada, Wasteland 2, osadzona piętnaście lat po wydarzeniach z poprzedniczki, przenosi nas do piaszczystej Arizony. W Wasteland 3 trafiamy natomiast do skutego lodem stanu Kolorado, gdzie jako członkowie Team November musimy zbudować od zera pozycję Strażników Pustkowi, gdyż w tym rejonie jeszcze nikt o nich nie słyszał.
W grach z serii Wasteland akcja jest prezentowana z lotu ptaka. W każdej z nich otrzymujemy do dyspozycji rozległe i niebezpieczne terytorium, gdzie oprócz ludzkich osad na odwiedzenie czekają między innymi ruiny dawnej cywilizacji. Mapy przemierzamy na piechotę lub w przypadku gry Wasteland 3 – także za sterami pojazdów. Podczas zabawy prowadzimy rozmowy z postaciami neutralnymi (dialogi oparto na operowaniu słowami kluczowymi, których zasób zwiększa się w trakcie gry), wykonujemy zadania popychające do przodu fabułę i realizujemy rozmaite misje poboczne, a także walczymy z przeciwnikami. Starcia toczą się w trybie turowym i niezależnie od tego, czy na naszej drodze staje ludzki przeciwnik, czy też zmutowana maszkara, kluczem do sukcesu jest umiejętne korzystanie z wyposażenia bohaterów oraz szerokiego wachlarza ich zdolności. W miarę postępów rozwijamy członków drużyny, zwiększając ich potencjał bojowy. Ponadto w Wasteland 3 wprowadzono konieczność wzniesienia od podstaw Bazy Strażników i jej nieustannej rozbudowy. Dzięki temu zyskujemy nie tylko sprawnie działające centrum operacyjne, lecz również miejsce, gdzie prowadzona jest dyplomacja z poszczególnymi stronnictwami funkcjonującymi na mroźnych pustkowiach.
Jako że ważnym elementem gier z serii Wasteland jest swoboda, poszczególne problemy można tu rozwiązywać na rozmaite sposoby. Dotyczy to zarówno z pozoru błahych czynności pokroju otwarcia bramy, jak i realizacji poszczególnych zadań. Poza tym postacie neutralne reagują na nas na różne sposoby, w zależności od przebiegu wcześniejszej części rozmowy, dokonanych przez nas wyborów, atrybutów postaci czy choćby składu drużyny.