Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Warcraft - seria gier

Warcraft to cieszący się olbrzymią popularnością cykl strategii czasu rzeczywistego, których akcja została osadzona w świecie high fantasy – Azeroth. Markę stworzyła i rozwija firma Blizzard Entertainment, znana również m.in. z serii Diablo oraz StarCraft.

Krótka historia serii Warcraft

Pierwsza gra z cyklu, czyli Warcraft: Orcs & Humans, zadebiutowała na komputerach osobistych w 1994 roku. Mogliśmy w niej stanąć po jednej z dwóch stron konfliktu: ludzi broniących królestwa Azeroth oraz orków próbujących je podbić. Produkcja spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, zachęcając ekipę deweloperską Blizzard Entertainment do stworzenia kontynuacji.

Druga część serii pojawiła się na komputerach osobistych w 1995 roku, a na konsole PlayStation oraz Sega Saturn trafiła dwa lata później. Warcraft II: Tides of Darkness, bo tak nazwano drugą odsłonę cyklu, opowiada o kolejnej wojnie ludzi i orków. Mimo skromnego budżetu, gra okazała się wielkim hitem, co zaowocowało wydanym rok później dodatkiem Warcraft II: Beyond the Dark Portal. Pełen potencjał tytuł ten ujawnił dopiero w 1999 roku, wraz z premierą edycji Battle.net, dostosowanej do gry wieloosobowej za pośrednictwem sieciowej usługi zaprojektowanej przez Blizzard.

Na trzecią część serii gracze musieli zaczekać do 2002 roku. Wydany wówczas Warcraft III: Reign of Chaos (w kolejnym roku wzbogacony o dodatek Warcraft III: The Frozen Throne), określany mianem „role playing strategy”, czyli mieszanki RTS-a z elementami RPG, do dzisiaj bywa uznawany za jedną z najlepszych strategii czasu rzeczywistego w historii. Jego fabuła opowiada o sojuszu orków, ludzi i nocnych elfów, zawiązanym w celu odparcia inwazji nieumarłych zwanych Nocnym Legionem.

W 2020 roku doczekaliśmy się odnowionej wersji trzeciego Warcrafta, zatytułowanej Warcraft III: Reforged. Zawierała ona podstawową wersję gry oraz dodatek w odświeżonej oprawie graficznej i z usprawnieniami w rozgrywce. Cztery lata później w jej ślady poszły gry Warcraft I: Remastered i Warcraft II: Remastered, będące odświeżonymi wersjami pierwszej i drugiej części serii.

Poboczne odsłony cyklu Warcraft

W latach 1996-1998 firmy Blizzard Entertainment oraz Animation Magic pracowały nad projektem Warcraft Adventures: Lord of the Clans, czyli klasycznej przygodówce osadzonej w uniwersum Warcrafta. Ostatecznie jednak zdecydowano się anulować ten projekt.

W 2014 roku swoją premierę miała udostępniana w modelu free-to-play karcianka Hearthstone: Heroes of Warcraft. Odniesiony przez nią sukces sprawił, że z czasem pozbyto się jej podtytułu, dzięki czemu stała się ona nową, samodzielną marką.

W 2023 roku zadebiutował Warcraft Rumble, czyli prosta strategia free-to-play. Choć powstała ona z myślą o urządzeniach mobilnych, w 2024 roku ogłoszono, że trafi ona również na PC.

World of Warcraft

Na fali sukcesu marki w 2004 roku firma Blizzard Entertainment zdecydowała się wydać sieciową grę MMORPG pod tytułem World of WarCraft, która szybko wyrosła na lidera w swojej kategorii. Na przestrzeni lat pozycja doczekała się szeregu dużych dodatków. W 2019 roku przywrócono do życia jej oryginalną wersję, za sprawą projektu World of Warcraft Classic. Jako że od tej pory obydwa dzieła funkcjonowały obok siebie, można było mówić o odrębnej serii WoW.

Adaptacje serii Warcraft

Ze względu na gigantyczną popularność, cykl Warcraft na stałe wpisał się w kulturę masową, wykraczając poza sferę gier wideo. Marka doczekała się m.in. adaptacji w postaci gier planszowych, karcianych i RPG (pan & paper), serii ponad 20 powieści i zbiorów opowiadań, a także wydawnictw komiksowych. W 2016 roku ukazał się wyprodukowany przez Legendary Pictures film o tytule WarCraft: Początek, w reżyserii Duncana Jonesa i z Travisem Fimmelem w roli głównej. Budżet wyniósł 160 mln dolarów, a zyski w box office przekroczyły 400 mln dolarów.

Warcraft I: Remastered
Warcraft I: Remastered

Strategiczne 13 listopada 2024

Odświeżona wersja pierwszej odsłony kultowego cyklu RTS-ów od firmy Blizzard Entertainment. Warcraft I: Remastered oferuje przede wszystkim poprawioną grafikę, a także szereg ulepszeń związanych z mechaniką.

PC

Warcraft II: Remastered
Warcraft II: Remastered

Strategiczne 13 listopada 2024

Remaster drugiej części kultowej serii RTS-ów fantasy od firmy Blizzard Entertainment. Warcraft II: Remastered oferuje zawartość podstawowej wersji i dodatku Beyond the Dark Portal, a także odświeża grafikę i wprowadza udogodnienia związane z rozgrywką.

PC

Warcraft Rumble
Warcraft Rumble

Strategiczne 3 listopada 2023

Prosta gra strategiczna w modelu free-to-play, osadzona w uniwersum serii Warcraft. W Warcraft Arclight Rumble naszym zadaniem jest pokonanie bossa i obronienie naszej bazy. By tego dokonać, wystawiamy jednostki zwane mini, które samodzielnie walczą i gromadzą surowce.

PCANDiOS

Warcraft III: Reforged
Warcraft III: Reforged

Strategiczne 29 stycznia 2020

Zremasterowana wersja Warcrafta III z 2002 roku, jednej z najsłynniejszych gier RTS w historii. Odświeżone wydanie zawiera podstawową wersję oryginału i dodatek The Frozen Throne. Remaster oferuje poprawioną oprawę graficzną oraz szereg ulepszeń w rozgrywce.

PC

Warcraft III: Reign of Chaos
Warcraft III: Reign of Chaos

Strategiczne 3 lipca 2002

Warcraft III: Reign of Chaos to trzecia odsłona kultowej serii osadzonych w realiach fantasy RTS-ów, zapoczątkowanej w 1994 roku przez studio Blizzard. W krainie Azeroth siły ludzi, orków i nocnych elfów stawiają czoła inwazji nieumarłych, zwanych Plagą albo Nocnym Legionem. Mechanika rozgrywki czerpie z klasycznych rozwiązań cyklu, ale nie obyło się bez kilku nowości. Najważniejszą z nich jest wprowadzenie właściwych dla każdej rasy bohaterów, którzy w trakcie gry zyskują doświadczenie, a ich umiejętności specjalne są przydatnym wsparciem podczas walki. W trzeciej części gry szczególny nacisk położono na fabułę, której szczegóły poznajemy z licznych animowanych przerywników. Warcraft III posiada także zaawansowany tryb multiplayer, pozwalający na zabawę w kilku trybach rozgrywki poprzez sieć Battle.net. Dodatkową atrakcję stanowi rozbudowany edytor, pozwalający na zmianę niemal każdego elementu gry.

PC

WarCraft II: Battle.net Edition
WarCraft II: Battle.net Edition

Strategiczne 30 marca 1999

Ostateczne wydanie jednej z najsłynniejszych strategii czasu rzeczywistego w dziejach elektronicznej rozrywki, która pojawiła się pierwotnie w marcu 1995 roku. Warcraft II: Battle.net Edition oferuje pełną zawartość gry podstawowej Warcraft II: Tides of Darkness oraz wydanego rok później dodatku Beyond the Dark Portal (choć w planach twórców znajdowały się też dwa dodatkowe pakiety misji). W niniejszej edycji znalazły się wszystkie poprawki i usprawnienia, wprowadzone już po premierze gry macierzystej, takie jak możliwość zapisywania grup jednostek do pamięci, usprawniona mgła wojny w rozgrywce wieloosobowej, możliwość obejrzenia baz sprzymierzonych graczy czy informacja na temat liczby możliwych do wyprodukowania jednostek. Najważniejszą nowością tej edycji jest jednak udostępnienie opcji rozgrywki wieloosobowej przez Internet za pośrednictwem serwerów Battle.net, na wzór rozwiązań zastosowanych w późniejszych produkcjach Blizzarda pokroju StarCrafta oraz Diablo.

PC

Warcraft II: The Dark Saga
Warcraft II: The Dark Saga

Strategiczne 31 sierpnia 1997

Konsolowa wersja strategii czasu rzeczywistego Warcraft II: Tides of Darkness, zawierająca w sobie także zadania z dodatku Beyond the Dark Portal. Produkcja pozwala graczowi na poprowadzenie sił ludzi bądź orków w krwawej wojnie o dominację nad krainą Azeroth. Do zadań użytkownika należy budowanie bazy, zbieranie surowców, rozwój armii oraz niszczenie sił wroga. Edycja konsolowa zawiera wiele usprawnień w stosunku do wersji wydanej na komputery osobiste.

PS1

Warcraft II: Tides of Darkness
Warcraft II: Tides of Darkness

Strategiczne 14 marca 1995

Kontynuacja przebojowej strategii RTS studia Blizzard Entertainment z 1994 roku. Akcja Warcraft II: Tides od Darkness przenosi nas do znanego z pierwowzoru świata Azeroth. Choć od pamiętnej klęski orków minęło aż sześć lat, określani mianem "zielonej zarazy" najeźdźcy nie zrezygnowali ze swoich planów i skorzystawszy z pomocy armady potężnie uzbrojonych statków, docierają do granic królestwa ludzi, marząc o zemście. Pod względem mechaniki, tytuł nie odbiega w sposób znaczący od rozwiązań poprzedniczki, a zadaniem graczy jest opowiedzenie się po jednej ze stron konfliktu i pokonanie przeciwnika poprzez rozbudowę bazy i stworzenie silnej armii. Rozgrywka każdą ze stron przebiega w dość podobny sposób, a główną różnicę stanowią odmienne typy zaklęć, rzucanych przez plemiennych kapłanów i czarodziei. W odróżnieniu od pierwowzoru, twórcy zrezygnowali też ze scenariuszy rozgrywanych w lochach, oferując w zamian mocno zróżnicowane klimatycznie typy terenu.

PC

WarCraft: Orcs and Humans
WarCraft: Orcs and Humans

Strategiczne 11 marca 1994

Osadzona w realiach fantasy strategia czasu rzeczywistego, będąca debiutanckim dziełem amerykańskiego studia Blizzard Entertainment (działającego wcześniej pod nazwą Silicon & Synapse). Akcja gry WarCraft: Orcs and Humans osadzona została w fantastycznym świecie Azeroth, będącym areną konfliktu ludzi oraz orków, zaś gracze opowiadają się po jednej ze stron i próbują podbić lub obronić krainę. Pod względem mechaniki gra przypomina nieco przebojową strategię Dune II firmy Westwood Studios, choć w porównaniu do niej rozgrywka wzbogacona została szeregiem nowych rozwiązań. Podczas zabawy zajmujemy się głównie zbieraniem surowców, rozbudową bazy o nowe budynki oraz produkcją jednostek niezbędnych do walki z przeciwnikami. Dla każdej ze stron gra oferuje po 12 misji o lekko przygodowym charakterze, w których oprócz obrony bazy i niszczenia struktur wroga otrzymujemy np. zadania zrównania z ziemią miasta przeciwnika lub zejścia do podziemi, by wyprowadzić stamtąd rannych bohaterów.

PC

Warcraft: Armies of Azeroth
Warcraft: Armies of Azeroth

Strategiczne prace wstrzymane

Fanowski remake kultowej strategii Warcraft III, wydanej przez firmę Blizzard Entertainment w 2002 roku. Tytuł miał być dostępny jako bezpłatna modyfikacja na silniku StarCrafta II. Do jego uruchomienia wystarczyłoby pobranie darmowej Edycji Starter tejże gry. WarCraft: Armies of Azeroth wiernie odtwarza fabułę pierwowzoru, opowiadającą o toczącej się w krainie Azeroth rywalizacji ludzi, orków, nieumarłych oraz nocnych elfów. Produkcja nie wprowadza też zmian w oryginalnej mechanice rozgrywki, oferując znane z WarCrafta III połączenie klasycznej strategii RTS z elementami RPG. Podczas zabawy zajmujemy się więc gromadzeniem surowców, rozbudową bazy, szkoleniem jednostek oraz dowodzeniem nimi w kolejnych potyczkach z wrogami. Głównym wyróżnikiem gry jest zaś stworzona od nowa oprawa graficzna gry, która choć swym poziomem znacząco przebija pierwowzór, równocześnie pozostaje wierna duchowi oryginału. W grze wykorzystano także oryginalną muzykę oraz kwestie audio.

PC

Warcraft Adventures: Lord of the Clans
Warcraft Adventures: Lord of the Clans

Przygodowe prace wstrzymane

Klasyczna gra przygodowa z gatunku point-and-click, osadzona w stworzonym przez firmę Blizzard Entertainment uniwersum Warcrafta. Produkcja łączy znany z innych tytułów tej serii świat fantasy z elementami popularnych w latach 90. przygodówek, takich jak Day of the Tentacle czy serii Monkey Island. Fabuła Warcraft Adventures: Lord of the Clans opowiada historię orka Thralla, poczynając od jego narodzin oraz śmierci rodziców, odnalezienia przez Aedelasa Blackmoore’a, a kończąc na wyzwoleniu i założeniu armii. W grze przyjdzie nam przemierzyć tereny kontynentów Azeroth, Khaz Modan oraz Lordaeron.

PC