Seria Warcraft - seria gier
Warcraft to cieszący się olbrzymią popularnością cykl strategii czasu rzeczywistego, których akcja została osadzona w świecie high fantasy – Azeroth. Markę stworzyła i rozwija firma Blizzard Entertainment, znana również m.in. z serii Diablo oraz StarCraft.
Krótka historia serii Warcraft
Pierwsza gra z cyklu, czyli Warcraft: Orcs & Humans, zadebiutowała na komputerach osobistych w 1994 roku. Mogliśmy w niej stanąć po jednej z dwóch stron konfliktu: ludzi broniących królestwa Azeroth oraz orków próbujących je podbić. Produkcja spotkała się z bardzo ciepłym przyjęciem ze strony graczy i recenzentów, zachęcając ekipę deweloperską Blizzard Entertainment do stworzenia kontynuacji.
Druga część serii pojawiła się na komputerach osobistych w 1995 roku, a na konsole PlayStation oraz Sega Saturn trafiła dwa lata później. Warcraft II: Tides of Darkness, bo tak nazwano drugą odsłonę cyklu, opowiada o kolejnej wojnie ludzi i orków. Mimo skromnego budżetu, gra okazała się wielkim hitem, co zaowocowało wydanym rok później dodatkiem Warcraft II: Beyond the Dark Portal. Pełen potencjał tytuł ten ujawnił dopiero w 1999 roku, wraz z premierą edycji Battle.net, dostosowanej do gry wieloosobowej za pośrednictwem sieciowej usługi zaprojektowanej przez Blizzard.
Na trzecią część serii gracze musieli zaczekać do 2002 roku. Wydany wówczas Warcraft III: Reign of Chaos (w kolejnym roku wzbogacony o dodatek Warcraft III: The Frozen Throne), określany mianem „role playing strategy”, czyli mieszanki RTS-a z elementami RPG, do dzisiaj bywa uznawany za jedną z najlepszych strategii czasu rzeczywistego w historii. Jego fabuła opowiada o sojuszu orków, ludzi i nocnych elfów, zawiązanym w celu odparcia inwazji nieumarłych zwanych Nocnym Legionem.
W 2020 roku doczekaliśmy się odnowionej wersji trzeciego Warcrafta, zatytułowanej Warcraft III: Reforged. Zawierała ona podstawową wersję gry oraz dodatek w odświeżonej oprawie graficznej i z usprawnieniami w rozgrywce. Cztery lata później w jej ślady poszły gry Warcraft I: Remastered i Warcraft II: Remastered, będące odświeżonymi wersjami pierwszej i drugiej części serii.
Poboczne odsłony cyklu Warcraft
W latach 1996-1998 firmy Blizzard Entertainment oraz Animation Magic pracowały nad projektem Warcraft Adventures: Lord of the Clans, czyli klasycznej przygodówce osadzonej w uniwersum Warcrafta. Ostatecznie jednak zdecydowano się anulować ten projekt.
W 2014 roku swoją premierę miała udostępniana w modelu free-to-play karcianka Hearthstone: Heroes of Warcraft. Odniesiony przez nią sukces sprawił, że z czasem pozbyto się jej podtytułu, dzięki czemu stała się ona nową, samodzielną marką.
W 2023 roku zadebiutował Warcraft Rumble, czyli prosta strategia free-to-play. Choć powstała ona z myślą o urządzeniach mobilnych, w 2024 roku ogłoszono, że trafi ona również na PC.
World of Warcraft
Na fali sukcesu marki w 2004 roku firma Blizzard Entertainment zdecydowała się wydać sieciową grę MMORPG pod tytułem World of WarCraft, która szybko wyrosła na lidera w swojej kategorii. Na przestrzeni lat pozycja doczekała się szeregu dużych dodatków. W 2019 roku przywrócono do życia jej oryginalną wersję, za sprawą projektu World of Warcraft Classic. Jako że od tej pory obydwa dzieła funkcjonowały obok siebie, można było mówić o odrębnej serii WoW.
Adaptacje serii Warcraft
Ze względu na gigantyczną popularność, cykl Warcraft na stałe wpisał się w kulturę masową, wykraczając poza sferę gier wideo. Marka doczekała się m.in. adaptacji w postaci gier planszowych, karcianych i RPG (pan & paper), serii ponad 20 powieści i zbiorów opowiadań, a także wydawnictw komiksowych. W 2016 roku ukazał się wyprodukowany przez Legendary Pictures film o tytule WarCraft: Początek, w reżyserii Duncana Jonesa i z Travisem Fimmelem w roli głównej. Budżet wyniósł 160 mln dolarów, a zyski w box office przekroczyły 400 mln dolarów.