
Ultima IX: Ascension
RPG 24 listopada 1999
Ultima IX: Ascension jest klasyczną grą cRPG, za której powstanie odpowiada ekipa deweloperska studia Origin Systems. Fabuła kontynuuje wątki z Ultima VIII: Pagan. Gracz poznaje dalsze losy zmagań Avatara z Guardianem i jego poplecznikami. W przeciwieństwie do wcześniejszych odsłon serii, twórcy zdecydowali się zastosować nowoczesny engine graficzny 3D prezentując akcję z perspektywy trzeciej osoby (TPP).

Ultima Online
RPG 24 września 1997
Jedna z pierwszych internetowych gier MMORPG, której udało się odnieść duży sukces komercyjny. Produkcja opracowana przez firmę Origin Systems osadzona została w uniwersum zapoczątkowanej w 1980 roku serii Ultima. Jej akcja toczy się w przypominającej średniowieczną Europę fantastycznej krainie o nazwie Britannia, tuż po wydarzeniach znanych z pierwszej części cyklu. Kiedy straszliwy czarnoksiężnik Mondain został pokonany, jego Klejnot Nieśmiertelności uległ zniszczeniu, co doprowadziło do powstania wielu światów równoległych, funkcjonujących w systemie UO jako odrębne serwery sieciowe. Ultima Online pozwala na wykreowanie bohatera należącego do jednej z wybranych profesji (wojownik, kupiec lub mag) i uczestniczenie w życiu wielotysięcznego wirtualnego społeczeństwa poprzez realizację zróżnicowanych zadań, walkę z potworami i systematyczny rozwój naszej postaci. Nad całą zabawą pieczę sprawują zaś tzw. Mistrzowie Gry, dbający o to, aby gracze nigdy się nie nudzili.

Ultima VIII: Pagan
RPG 15 czerwca 1994
Ósma pełnoprawna odsłona kultowej serii gier cRPG Richarda Garriotta, która zadebiutowała jeszcze w 1980 roku jako jedna z pierwszych komercyjnych produkcji z tego gatunku. Kolejna część sagi o przygodach bezimiennego bohatera zwanego Awatarem stanowi kontynuację wydarzeń ukazanych w poprzedniej odsłonie cyklu, a głównym antagonistą jest ponownie demon zła Guardian, który uwięził nas z chęci zemsty za pokrzyżowanie planów podboju kontynentu Britanni. W Ultima VIII: Pagan trafiamy więc do zupełnie nowego, rządzącego się swoimi własnymi prawami świata Pagan, a zadaniem graczy jest oczywiście uwolnić się z pułapki i ostatecznie pokonać zło. W porównaniu do wydanej w latach 1992-93 części siódmej, gra odznacza się całkiem nowym silnikiem graficznym z wyraźnie większą liczbą szczegółów, choć całość ukazana została ponownie w dobrze znanym widoku izometrycznym. Podczas rozgrywki sterujemy zaś wyłącznie jednym bohaterem, systematycznie rozwijając jego współczynniki i umiejętności.

Ultima VII part two: Serpent Isle
RPG 15 czerwca 1993
Po odkryciu prawdziwego celu działalności organizacji The Fellowship, jej przywódca ucieka na nieznany dotychczas kontynent Britanni, mając zamiar ponownie sprowadzić Guardiana.

Ultima VII: The Black Gate
RPG 15 czerwca 1992
Ultima VII: The Black Gate jest siódmą odsłoną serii klasycznych gier cRPG, rozwijanej przez firmę Origin Systems. Tytuł otwiera trzyczęściowy cykl, znany jako The Age of Armageddon. Fabuła przedstawia zmagania z demonem zła - Guardianem, który próbuje zawładnąć sercami i umysłami mieszkańców Britanni. Gracze mają jednak dużą swobodę w eksploracji rozległego, wirtualnego świata i wykonywaniu questów.

Ultima VI: The False Prophet
RPG 15 czerwca 1990
Powracamy do świata Britanni, gdzie podziemny kataklizm sprowadził na powierzchnię Gargulce poszukujące swej świętej księgi Codex of Ultimate Wisdom.

Ultima V: Warriors of Destiny
RPG 15 czerwca 1988
Odnalezieni księgi Codex of Ultimate Wisdom przywołało trzech władców ciemności, zaprzeczających trzem najważniejszym przymiotom Avatara – Prawdzie, Miłości i Odwadze.

Ultima IV: Quest of the Avatar
RPG 15 czerwca 1985
W czwarta część serii, rozpoczynającej Erę Oświecenia w Britanni, musimy posiąść osiem cnót aby stać się Avatarem i odnaleźć tajemną księgę Codex of Ultimate Wisdom.

Ultima III: Exodus
RPG 15 czerwca 1983
Ostatni rozdział Ery Ciemności Sosarii kończy walka z Exodusem, dzieckiem czarnoksiężnika Mondaina i Minax, które w głębinach Wielkiego Oceanu czeka na sprzyjający moment do rozpoczęcia ataku.

Ultima II: Revenge of the Enchantress
RPG 15 czerwca 1982
Wróć do świata Sosarii aby dokończyć dzieła i zniszczyć Minax, asystentkę czarnoksiężnika Mondaina, wraz z jej krwiożerczymi potworami.

Ultima I: The First Age of Darkness
RPG 15 czerwca 1980
Rządy czarnoksiężnika Mondaina rozpoczęły Pierwszy Wiek Ciemności. Pokrzyżować jego mroczne plany może jedynie avatar przywołany przez Lorda Britisha.