Seria Total War - seria gier
Ciesząca się dużą popularnością seria gier strategicznych autorstwa brytyjskiego studia Creative Assembly. Cykl Total War w udany sposób łączy elementy strategii turowej, opartej na zarządzaniu zasobami, a także taktyczne bitwy toczone w czasie rzeczywistym. Od 2005 roku pieczę wydawniczą nad cyklem sprawuje firma Sega. W 2010 roku zdecydowano się wprowadzić zmianę w nazewnictwie serii, czyniąc jego głównym elementem człon Total War, wcześniej będący jedynie podtytułem.
Krótka historia serii Total War
Pierwsza część serii – Shogun: Total War – ukazała się w 2000 roku na komputerach PC i szybko została uznana za jedną z najciekawszych produkcji w swym gatunku. Pozwoliło to deweloperom z Creative Assembly rozwinąć cykl, który z czasem doczekał się zarówno szeregu głównych odsłon przeznaczonych na komputery osobiste i różnorodnych dodatków do nich, jak i spin-offów tworzonych nie tylko z myślą o PC (m.in. podseria Total War Saga), lecz również o urządzeniach mobilnych (na czele z podcyklem Total War Battles).
Okresy historyczne leżące w głównym obszarze zainteresowań studia Creative Assembly to europejskie średniowiecze (podseria Total War: Medieval) oraz starożytność (podcykl Total War: Rome, Total War: Pharaoh), jednak marka nie stroniła również między innymi od feudalnej Japonii (wspomniany już Shogun: Total War i jego kontynuacja) czy epoki oświecenia (Empire: Total War, Napoleon: Total War). Ponadto autorzy serii Total War często wracają do prezentowanych wcześniej realiów, by przedstawić je z nowej perspektywy i w bardziej spektakularnej formie. Twórcy robią to, zarówno opracowując kontynuacje swoich produkcji, jak i tworząc ich zremasterowane wersje.
Przełomowym momentem dla cyklu była wydana w 2016 roku gra Total War: Warhammer, gdyż po raz pierwszy w historii marki zdecydowano się na osadzenie akcji w świecie fantasy. Wybór padł na stworzone przez brytyjską firmę Games Workshop uniwersum Warhammera, co okazało się strzałem w dziesiątkę, gdyż pozycja doczekała się ciepłego przyjęcia i zapoczątkowała całą trylogię, której poszczególne odsłony otrzymały liczne dodatki.
Gameplay w grach z cyklu Total War
Fabuła najczęściej nie odgrywa kluczowej roli w produkcjach spod szyldu Total War. Gracz obejmuje kontrolę nad jedną ze stron historycznego lub fantastycznego konfliktu (np. klanem samurajów, rzymskim rodem arystokratów czy orkami) i ma dużą swobodę w kształtowaniu wydarzeń.
Wyróżnikiem serii Total War jest oparcie rozgrywki na dwóch filarach. Zmagania strategiczne toczą się w trybie turowym na obszernej mapie, zaś taktyczne bitwy, podczas których dowodzimy potężnymi armiami składającymi się ze zróżnicowanych jednostek, odbywają się w czasie rzeczywistym z opcją aktywnej pauzy.
Do atutów cyklu należy zaliczyć staranność w odwzorowaniu realiów i jednostek. Dotyczy to nie tylko wyglądu tych ostatnich czy stosowanych przez nie taktyk walki, ale także szeregu czynników związanych m.in. z polityką, gospodarką oraz sprawami społeczno-obyczajowymi. Dodatkowo twórcy regularnie starają się wprowadzać zmiany i usprawnienia, głównie w zakresie poprawy sztucznej inteligencji przeciwników czy oprawy graficznej, ale też mechaniki.
Na przykład w Empire: Total War wprowadzono bitwy morskie, na których przebieg dodatkowo wpływają zjawiska atmosferyczne, a w Napoleon: Total War dodano system wyżywienia wojska, sprawiający, że podczas przeprawy przez trudne tereny żołnierze mogą umrzeć z głodu. Ponadto postać głównego bohatera, na wzór Napoleona, który zawsze brał udział w bitwach, została wrzucona w wir walki. Total War: Warhammer z kolei wprowadził elementy RPG takie jak ekwipunek postaci (wyposażenie generałów i agentów) czy też ich rozwój.
Wyżej wspomniane spin-offy cyklu eksperymentowały natomiast z różnorodnymi, często nietypowymi jak na tę markę rozwiązaniami. Część z nich funkcjonowała w oparciu o model free-to-play (podseria Total War Battles, charakteryzująca się rozbudowaną warstwą strategiczną i nieco uproszczonym systemem toczenia bitew), zaś inne (jak łączący elementy RTS-a i gry typu MOBA Total War: Arena), kładły nacisk na multiplayerową zabawę.
Grafika w grach z serii Total War
Od samego początku seria Total War wyróżnia się bardzo efektowną oprawą audiowizualną. Duże wrażenie robią przede wszystkim spektakularne bitwy z udziałem setek, a nawet tysięcy jednostek, toczone na rozległych planszach.