Seria Silent Hill - seria gier
Cykl przygodowych gier akcji z gatunku survival horror, będący jedną z najpopularniejszych marek firmy Konami – japońskiego producenta i wydawcy, odpowiedzialnego również za powstanie takich serii, jak Metal Gear, Pro Evolution Soccer (z czasem przemianowanej na eFootball) czy Castlevania.
Krótka historia serii Silent Hill
Pierwszą część serii, zatytułowaną po prostu Silent Hill, wypuszczono w 1999 roku na konsolę PlayStation. 31 stycznia gra ukazała się w Stanach Zjednoczonych, 4 marca trafiła do Japonii, zaś 1 sierpnia ukazała się w Europie. Za opracowaniem pierwszego Silent Hilla oraz trzech następnych tytułów odpowiadał działający pod skrzydłami Konami zespół Team Silent. Do pracy nad muzyką dla niemal wszystkich gier z serii angażowano japońskiego kompozytora Akirę Yamaokę, który od powstania Silent Hilla 3 zaczął również odgrywać istotną rolę jako ich producent.
Za stworzenie kolejnych dwóch części – Silent Hill: Origins oraz Silent Hill: Shattered Memories (będącej swoistym rebootem pierwszego tytułu) – odpowiadało brytyjskie studio Climax. Produkcją Silent Hill: Homecoming zajęło się amerykańskie Double Helix Games. Ósma główna odsłona, czyli wydane w 2012 roku Silent Hill: Downpour, była z kolei projektem czeskiego studia Vatra Games. Ta część stanowiła również pierwszy tytuł z serii, do którego ścieżki dźwiękowej nie opracował Akira Yamaoka, lecz amerykański kompozytor Daniel James Licht. W 2012 roku Konami wypuściło jeszcze Silent Hill HD Collection, czyli kompilację zremasterowanych wersji drugiej i trzeciej odsłony cyklu.
Dwa lata później, podczas targów gamescom 2014, firma Sony zaprezentowała P.T. (ang. Playable Teaser) – interaktywny zwiastun kolejnego tytułu z serii, czyli Silent Hills. Horror psychologiczny FPP, rozgrywany wewnątrz upiornego mieszkania, na nowo rozbudził zainteresowanie marką. Nad dziewiątą już odsłoną cyklu pracowali wspólnie słynny Hideo Kojima oraz reżyser Guillermo del Toro, a także aktor Norman Reedus. Niestety, w wyniku burzliwego konfliktu między Hideo Kojimą a firmą Konami doszło do rozłamu i pełna wersja Silent Hills nigdy nie ujrzała światła dziennego. Jej około 30-minutowy grywalny teaser stał się jednak inspiracją dla wielu późniejszych gier grozy.
Następnie seria zapadła w letarg, z którego wybudziła się dopiero w 2022 roku, kiedy to zapowiedziano jej swoisty renesans. Najważniejszym elementem tego ostatniego był wypuszczony w październiku 2024 roku (na komputery osobiste i PlayStation 5) remake Silent Hilla 2, za którym stało polskie studio Bloober Team, specjalizujące się w survival horrorach.
Poboczne części serii Silent Hill
Poza głównymi tytułami na rynku ukazały się także pomniejsze produkcje wykorzystujące kultowe lokacje i potwory, a więc m. in. mobilne spin-offy typu Silent Hill: Orphan czy przeznaczone na automaty Silent Hill: Arcade. Tytułem umożliwiającym rozgrywkę w trybie multiplayer jest natomiast Silent Hill: Book of Memories, opracowane przez studio WayForward Technologies na przenośną konsolę PlayStation Vita.
W 2023 roku w nasze ręce trafiło nieudane Silent Hill: Ascension, będące swoistym interaktywnym wydarzeniem od zespołów Genvid i Behaviour Interactive, zaś rok 2024 przyniósł premierę darmowego Silent Hill: The Short Message od studia Hexa Drive. Oprócz tego ekipa No Code tworzyła Silent Hill: Townfall, z kolei NeoBards Entertainment przygotowywało enigmatyczny projekt Silent Hill F.
Jedną z wartych uwagi fanowskich produkcji jest samodzielna modyfikacja stworzona na silniku Source – Silent Hill: Alchemilla. Ponadto Kat (Piramidogłowy) oraz Cheryl Mason (Heather) pojawili się w grze Dead by Daylight, wraz z mapą obejmującą Midwich Elementary School
Fabuła i gameplay w grach z serii Silent Hill
W grach z serii Silent Hill wydarzenia oglądamy zazwyczaj z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Akcja każdej z nich rozgrywa się w tytułowym Silent Hill – tajemniczym, opustoszałym miasteczku, spowitym gęstą mgłą i nawiedzanym przez różnorodne upiorne abominacje. Głównymi bohaterami serii są postacie mocno doświadczone przez życie, które trafiają do Cichego Wzgórza w określonym celu, najczęściej kierowane potrzebą odnalezienia konkretnej osoby. Negowane przez nie traumatyczne doświadczenia, skrywane lęki oraz żądze niejednokrotnie ożywają w realiach upiornego miasta, przybierając potworne, groteskowe formy. Wyjątek stanowi pierwsza odsłona tytułu, w której pojawiające się potwory nie stanowią kreacji samego bohatera, lecz innej, kluczowej dla serii postaci.
Najważniejszymi elementami charakteryzującymi serię i sposób budowania w niej atmosfery grozy są mgła i ciemność. W pierwszym Silent Hill efekty te zostały wprowadzone przede wszystkim ze względów technicznych, gdyż PlayStation nie byłoby w stanie obliczeniowo podołać zastosowanemu w niej środowisku 3D, gdyby nie zredukowanie do minimum liczby wyświetlanych obiektów. Ponadto lokacje w serii przydzielone są do dwóch rzeczywistości – mglistej oraz alternatywnej. W większości gier obecne są też nieliczne momenty, w których widoczny jest normalny świat. Nie wszystkie części Silent Hill rozgrywają się przy tym wyłącznie na obszarze tytułowego Cichego Wzgórza. Nieraz bohaterowie rozpoczynają swoją wędrówkę w innym mieście, dopiero na późniejszym etapie rozgrywki trafiając do właściwego, piekielnego świata.
Inspiracje i nawiązania w grach z serii Silent Hill
Jedną z inspiracji przy produkcji pierwszych odsłon cyklu był film w reżyserii Adriana Lyne’a – Drabina Jakubowa. W grach spod tego szyldu można również znaleźć nawiązania do takich tytułów, jak Martwe zło (1981), Blue Velvet czy Dziewiąta Sesja. Nazwy pojawiających się w miasteczku ulic pochodzą natomiast od nazwisk pisarzy: Jacka Finneya (Finney St.), Roberta Blocha (Bloch St.), Ray’a Bradbury’ego (Bradbury St.), Iry Levina (Levin St.) itd.