Seria Silent Hill - seria gier
Silent Hill to cykl przygodowych gier akcji z gatunku survival horror, będący jedną z najpopularniejszych marek firmy Konami – japońskiego producenta i wydawcy, odpowiedzialnego również za powstanie takich serii, jak Metal Gear, Pro Evolution Soccer (obecnie eFootball) czy Castlevania. Pierwotny tytuł wypuszczono w 1999 roku na konsole firmy Sony. 31 stycznia gra ukazała się w USA, 4 marca trafiła natomiast do Japonii, a 1 sierpnia na rynek europejski.
Głównymi elementami charakteryzującymi serię i sposób budowania w niej atmosfery grozy są mgła i ciemność. W pierwotnym Silent Hill efekty te zostały wprowadzone przede wszystkim ze względów technicznych – pierwsza konsola PlayStation nie byłaby w stanie obliczeniowo podołać zastosowanemu w niej środowisku 3D, gdyby nie zredukowanie do minimum liczby wyświetlanych obiektów. Jedną z inspiracji przy produkcji pierwszych odsłon cyklu był film w reżyserii Adriana Lyne’a – Drabina Jakubowa. W grach znaleźć można również nawiązania do takich tytułów ,jak Martwe zło (1981), Blue Velvet czy Dziewiąta Sesja. Nazwy pojawiających się w miasteczku ulic pochodzą natomiast od nazwisk pisarzy: Jacka Finneya (Finney St.), Roberta Blocha (Bloch St.), Ray’a Bradbury’ego (Bradbury St.), Iry Levina (Levin St.) itd.
Za opracowanie pierwotnego Silent Hill oraz następnych trzech tytułów odpowiada skojarzona z Konami grupa programistyczna Team Silent. Do pracy nad muzyką dla niemal wszystkich gier z serii angażowano japońskiego kompozytora Akirę Yamaokę, który od powstania Silent Hill 3 zaczął również odgrywać istotną rolę jako ich producent.
Za stworzenie kolejnych dwóch części – Silent Hill: Origins oraz Silent Hill: Shattered Memories (będącej rebootem pierwszego tytułu) – odpowiada niezależne brytyjskie studio Climax Group z siedzibą w Portsmouth w hrabstwie Hampshire. Produkcją Silent Hill: Homecoming zajęło się natomiast amerykańskie studio Double Helix Games. Ósma oficjalna odsłona serii – Silent Hill: Downpour – jest z kolei projektem czeskiego studia Vatra Games. Ta część stanowi również jedyny tytuł z serii, do którego ścieżki dźwiękowej nie opracował Akira Yamaoka, tylko amerykański kompozytor Daniel James Licht.
Akcja każdej części rozgrywa się w tytułowym Silent Hill – tajemniczym, opustoszałym miasteczku, spowitym gęstą mgłą i nawiedzanym przez różnorodne upiorne abominacje. Głównymi bohaterami serii są jednostki mocno doświadczone przez życie, które trafiają do Cichego Wzgórza w określonym celu, najczęściej kierowane potrzebą odnalezienia konkretnej osoby. Negowane przez nie traumatyczne doświadczenia, skrywane lęki oraz żądze niejednokrotnie ożywają w realiach upiornego miasta, przybierając potworne, groteskowe formy. Wyjątek stanowi pierwsza odsłona tytułu, w której pojawiające się potwory nie stanowią kreacji samego bohatera, lecz innej, kluczowej dla serii postaci.
Lokacje w serii przydzielone są do dwóch rzeczywistości – mglistej oraz alternatywnej. W grach obecne są też nieliczne momenty, w których widoczny jest normalny świat (wyjątek stanowi Silent Hill 2, w którym główny bohater otoczony jest mgłą od początku do końca rozgrywki). Nie wszystkie części Silent Hill rozgrywają się jednak wyłącznie na obszarze tytułowego Cichego Wzgórza. Nieraz bohaterowie rozpoczynają swoją wędrówkę w innym mieście, dopiero na późniejszym etapie rozgrywki trafiając do właściwego, piekielnego świata. Akcja przenosi nas w zupełnie nieznany obszar już w Silent Hill 3 (gdzie mamy też okazję po raz pierwszy przejąć kontrolę nad żeńską postacią –Heather Mason). Podobny zabieg zastosowany został również w Silent Hill: The Room, Silent Hill: Homecoming czy Silent Hill: Downpour.
Choć późniejsze tytuły nie budziły już takich emocji jak pierwsze odsłony Silent Hill, fani wciąż uważnie obserwowali poczynania Konami. Po okresie ciszy, podczas targów gamescom w roku 2014 firma Sony zaprezentowała trailer P. T. (ang. Playable Teaser) – zwiastun kolejnego tytułu z serii – Silent Hills. Horror psychologiczny typu FPP, rozgrywany wewnątrz upiornego mieszkania, na nowo rozbudził zainteresowanie marką. Nad dziewiątą już częścią pracowali wspólnie innowacyjny twórca gier komputerowych Hideo Kojima oraz Guillermo del Toro, reżyser m. in. takich filmów, jak Labirynt fauna czy Kształt wody. W powstawanie tytułu zaangażowany został również popularny w tamtym czasie aktor Norman Reedus. Niestety, w wyniku burzliwego konfliktu między Hideo Kojimą a firmą Konami doszło do rozłamu i pełna wersja Silent Hills nigdy nie ujrzała światła dziennego. Około 30-minutowy grywalny teaser stał się jednak inspiracją dla wielu późniejszych gier grozy.
Poza głównymi tytułami na rynku ukazały się także pomniejsze produkcje wykorzystujące kultowe lokacje i potwory, a więc m. in. mobilne spin-offy typu Silent Hill: Orphan czy jedyne, przeznaczone na automaty Silent Hill: Arcade. Tytułem umożliwiającym rozgrywkę w trybie multiplayer jest natomiast Silent Hill: Book of Memories, opracowane przez studio WayForward Technologies na przenośną konsolkę PlayStation Vita.
Jedną z wartych uwagi fanowskich produkcji jest też samodzielna modyfikacja stworzona na silniku Source – Silent Hill: Alchemilla. Mod ten umożliwia rozgrywkę z perspektywy pierwszej osoby i nastawiony jest przede wszystkim na rozwiązywanie szeregu zagadek. Niektóre z postaci z serii zostały również wprowadzone do gry Dead by Daylight. Nowym zabójcą w Dead by Daylight: Silent Hill jest Kat (czy też Piramidogłowy – kultowy potwór serii, po raz pierwszy wprowadzony do rozgrywki w Silent Hill 2), a nową ocalałą Cheryl Mason (czyli Heather z Silent Hill 3). Ta odsłona gry wprowadza także nową mapę, obejmującą Midwich Elementary School.
Po kolejnych latach solidnego przestoju marka zyskała nowe życie wraz z zapowiedzią aż pięciu gier z serii. W październiku 2022 roku, podczas organizowanej przez Konami transmisji, po raz pierwszy ukazał się m. in. oficjalny zwiastun remaku drugiej odsłony cyklu – Silent Hill 2. Odświeżenia tej kultowej pozycji podjęło się rodzime studio Bloober Team, współpracujące ściśle zarówno z concept artystą Masahiro Ito, jak i kompozytorem Akirą Yamaoką. Kolejną intrygującą pozycją okazał się też Silent Hill F studia NeoBards Entertainment, którego akcja po raz pierwszy została przeniesiona na kontynent azjatycki, a ściślej do Kraju Kwitnącej Wiśni. Ponadto podczas pokazu zaprezentowane zostały także zwiastuny Silent Hill: Townfall (producentem studio NoCode) oraz Silent Hill: Ascension (zaprojektowane z myślą o wieloosobowej rozgrywce). Jedynym tytułem niezapowiedzianym podczas Silent Hill: Transmission, o którym informacje zaczęły wyciekać w niedługim odstępie czasu, jest Silent Hill: The Short Message, przeznaczone na konsole PlayStation 5.