Seria Minecraft - seria gier
Cykl sandboksowych gier umożliwiających budowanie własnych konstrukcji z sześciennych klocków.
Pomysłodawcą i pierwszym deweloperem serii był szwedzki programista Markus „Notch” Persson, zainspirowany takimi produkcjami jak Dwarf Fortress, Infiniminer czy Dungeon Keeper. Wczesna wersja zadebiutowała w 2009 roku na forum TIGSource i zawierała moduł określony później jako Classic. Początkowo autor pracował nad rozwojem gry po godzinach, jednak wraz ze wzrostem popularności Minecrafta pojawiła się konieczność większego zaangażowania, więc wycofał się z innych przedsięwzięć i skupił jedynie na własnej produkcji. W 2010 roku Persson założył studio Mojang AB, którego celem było dalsze wspieranie tytułu. Pod koniec 2010 roku tytuł wszedł w fazę beta, co wiązało się ze wzrostem ceny i zmianą polityki udostępniania przyszłych dodatków – deweloperzy zastrzegli sobie prawo do wprowadzenia opłat za rozszerzenia, choć wszystkie aktualizacje pozostały darmowe. W 2011 roku Persson zrezygnował z funkcji głównego programisty Minecrafta, a jego miejsce zajął Jens Bergensten. W połowie września 2014 roku studio Mojang AB zostało kupione przez firmę Microsoft za kwotę blisko 2,5 miliarda dolarów, dzięki czemu Persson trafił na listę najbogatszych ludzi świata magazynu Forbes.
Pełna wersja gry ukazała się w 2011 roku. Minecraft po uwzględnieniu wszystkich uaktualnień oferował pięć trybów rozgrywki. Podstawowe to Creative i Survival. Pierwszy z nich skupia się wyłącznie na warstwie kreatywnej: mamy tutaj dostęp do nieograniczonej liczby zasobów, a oprócz tego możemy latać, co znacznie ułatwia wznoszenie bardziej skomplikowanych struktur i orientowanie się w terenie. Drugi upodabnia grę do produkcji survivalowych, zmuszając gracza do samodzielnego i żmudnego zdobywania surowców oraz produkowania przedmiotów. Oprócz tego na mapie spotykamy różnego rodzaju potwory, co wymusza budowanie schronień i wytwarzanie uzbrojenia. Pozostałe dostępne tryby to Hardcore (gra jest znacznie trudniejsza, a śmierć bohatera oznacza koniec rozgrywki), Adventure (umożliwia projektowanie przygód i wyzwań dla innych graczy) i Spectator (swobodnie zwiedzamy dany świat, ale nie możemy wchodzić z nim w interakcję). Tytuł jest cały czas rozwijany, a wraz z kolejnymi aktualizacjami pojawia się nowa zawartość – np. w czerwcu 2016 pojawiła się minigra Battle, umożliwiającą zabawę w trybie PvP.
Tytuł ukazał się także na urządzeniach mobilnych jako Minecraft: Pocket Edition. Początkowo jego zawartość była znacznie uboższa od podstawowej wersji, jednak z czasem doczekał się elementów niedostępnych w innych wydaniach. Współpraca z firmą Microsoft zaowocowała również wydaniem gry Minecraft: Education Edition, pomyślanym jako narzędzie wspomagające nauczanie. Co ciekawe, produkcję wykorzystywano nie tylko przy nauce matematyki czy programowania, ale także historii sztuki czy poetyki. Cechą charakterystyczną tej edycji były liczne udogodnienia dla nauczycieli i uczniów – między innymi ulepszone mapy, poszerzony tryb dla wielu graczy czy możliwość robienia zrzutów ekranu.
W serii Minecraft gracz trafia do świata stworzonego z niewielkich sześciennych bloków, tzw. wokseli. Klocki reprezentują różne materiały – trawę, ziemię, kamień, drewno, lawę czy wodę – i mają odpowiadające im właściwości. Ideą gry jest budowanie i niszczenie konstrukcji zbudowanych z tych elementów. Rozgrywka nie daje graczowi żadnych wytycznych – ma on wolną rękę w dowolnym kształtowaniu wirtualnego świata i tylko od jego inwencji zależy, co postanowi w nim zrobić. Fizyka świata nie jest realistyczna – większość elementów nie poddaje się działaniu grawitacji, dlatego możliwe jest np. stworzenie latających konstrukcji poprzez usunięcie „podpór” danych obiektów.
W grze występuje cykl dnia i nocy, z których każde trwa około dwudziestu minut czasu rzeczywistego. Gdy świeci słońce, jesteśmy na ogół bezpieczni i możemy bez obaw skupić się na budowaniu i eksploatacji świata. Po zmroku jednak na świat wychodzą potwory, co zmusza nas do przeczekania niebezpieczeństwa w kryjówce lub uzbrojenie się w broń i stosowny pancerz. Wrogie istoty pojawiają się także za dnia w miejscach, gdzie nie dochodzi światło, dlatego też przed zapuszczeniem się wgłąb wirtualnego uniwersum warto zaopatrzyć się w zapas pochodni i innych źródeł ognia.
Seria odniosła niebywały sukces na świecie. W czerwcu 2016 roku media informowały o 100 milionach sprzedanych egzemplarzy, co oznaczałoby, że Minecraft jest najlepiej sprzedającą się produkcją na komputerach osobistych i drugą – po Tetrisie – najbardziej rozchwytywaną grą w ogóle. Cykl zaistniał też w kulturze popularnej. Seria może pochwalić się własną linią klocków LEGO, zabawek, książek, czasopism czy ubrań. Fani gry co roku spotykają się na konwencie MineCon, który jest organizowany praktycznie od początku istnienia produkcji. W 2015 wydarzenie przyciągnęło 10 tysięcy osób, dzięki czemu impreza stała się największym eventem poświęconym pojedynczej grze. Na przełomie 2015 i 2016 roku studio Telltale Games wydało epizodyczną grę Minecraft: Story Mode, która stanowiła oryginalne połączenie rozbudowanych historii charakterystycznych dla amerykańskiego dewelopera z wokselowym światem Minecrafta.