Seria Might and Magic - seria gier
Cykl gier cRPG w realiach fantasy. Seria wykreowana została przez studio New World Computing. Obecnie prawa do marki znajdują się w posiadaniu koncernu Ubisoft, a w jej rozwój zaangażowane są takie studia jak Limbic Entertainment, Capybara Games oraz Black Hole Entertainment.
Twórcą cyklu Might & Magic jest Jon Van Caneghem, założyciel studia New World Computing, dla którego wydana w 1986 roku gra Might and Magic: The Secret of the Inner Sanctum była debiutem zarówno deweloperskim jak i wydawniczym. Na przestrzeni szesnastu lat (1986-2002) seria doczekała się dziewięciu odsłon zaliczanych do głównego nurtu, a także szeregu spin-offów jak Crusaders of Might and Magic, Warriors of Might and Magic, Legends of Might and Magic oraz sub-cykl Heroes of Might & Magic. Po bankructwie firmy 3DO, która była właścicielem studia New World Computing, prawa do marki przejął koncern Ubisoft. Na przestrzeni kolejnych lat zaowocowało to m.in. grami Dark Messiah of Might & Magic, Heroes of Might & Magic V, Might & Magic: Clash of Heroes, a także Might & Magic: Heroes VI. W planach wydawcy jest również powrót do głównego nurtu dzięki grze Might & Magic :X Legacy przygotowywanej przez studio Limbic Entertainment.
Akcja gier z cyklu Might & Magic osadzona została w uniwersum fantasy z domieszką elementów science-fiction. Osią fabuły pierwszych pięciu gier z cyklu były zmagania z Sheltem, upadłym opiekunem planety Terra. Wraz z premierą Might & Magic VI akcja przeniesiona została na planetę Enroth zmagającą się z inwazją demonicznej rasy Kreegan. Z kolei Might and Magic X: Legacy przenosi graczy do świata Ashan.
W trakcie zabawy gracze kontrolują poczynania drużyny bohaterów, wywodzących się z różnych ras i reprezentujących różne profesje. Wydarzenia ukazane są z perspektywy pierwszej osoby (FPP). Jak przystało na produkcje cRPG, rozgrywka opiera się na wykonywaniu questów, eksplorowaniu rozległych lokacji i walce z przeciwnikami. Ta ostatnia toczy się w systemie turowym, przy czym w nowszych odsłonach cyklu pojawiła się także opcja starć w czasie rzeczywistym.
Początkowo gry z serii Might & Magic wyróżniały się na tle konkurencji dopracowaną warstwą audiowizualną. Problemy finansowe firmy 3DO przyczyniły się jednak do zahamowania progresu warstwy technicznej, co okazało się szczególnie widoczne w późniejszych odsłonach.