Seria Halo - seria gier
Bestsellerowy cykl pierwszoosobowych strzelanek (FPS) w klimatach space opery. Marka znajduje się w rękach koncernu Microsoft, dla którego gry z serii Halo są jednymi z najważniejszych pozycji przeznaczonych na konsole z rodziny Xbox.
Seria zadebiutowała w 2001 roku grą Halo: Combat Evolved, przygotowaną przez studio Bungie jako jeden ze startowych tytułów wchodzącej na rynek konsoli Xbox. Produkcja okazała się wielkim hitem, co zaowocowało konwersją na komputery PC (2003), a także sequelem – Halo 2 wydanym w roku 2004 na platformę Xbox, a w 2007 na PC. Od Halo 3 (Xbox 360, 2007) cykl na długie lata stał się „exclusivem” konsol marki Xbox. Wraz z odejściem studia Bungie spod skrzydeł Microsoftu dalszy rozwój serii powierzono ekipie 343 Industries. Nowe studio rozpoczęło swoją przygodę z serią wydaniem w 2011 na Xboksa 360 remake’u pierwszej części cyklu, nazwanego Halo: Combat Evolved Anniversary. Deweloperzy następnie zapoczątkowali kolejną trylogię, kiedy to w 2012 do graczy trafiło Halo 4 (jedynie na platformie Xbox 360). W 2015 na XONE ukazała się gra Halo 5: Guardians; była to pierwsza pełnoprawna odsłona, w której rola głównej grywalnej postaci nie przypadła Master Chiefowi. Bohater jednak odzyskał status protagonisty w wydanym w 2021 Halo Infinite.
W 2014 na konsolę Xbox One trafiło Halo: The Master Chief Collection, w skład którego wchodzi: Halo: Combat Evolved Anniversary, Halo 2 (również w wersji Anniversary), Halo 3, Halo 4 oraz Halo 3: ODST. Pakiet w 2019 został wydany również na komputery osobiste, zostając hitem sprzedaży na platformie Steam. W paczce na PC znalazło się dodatkowo Halo: Reach.
Poza odsłonami głównego nurtu Halo doczekało się kilku spin-offów. W 2009 na X360 wyszła pierwsza odsłona strategii czasu rzeczywistego (RTS) Halo Wars od Ensemble Studios. Również w 2009 ekskluzywnie na X360 do graczy trafiło samodzielne rozszerzenie do trzeciej odsłony głównego cyklu Halo 3: ODST, stworzone przez Bungie. Studio pożegnało się z serią futurystycznych gier akcji prequelem Halo: Combat Evolved o tytule Halo: Reach, wydanym w 2010 na X360. W 2011 na PC, X360, XONE, iOS oraz WP trafiła strzelanka z widokiem izometrycznym Halo: Spartan Assault stworzona przez 343 Industries. Dwa lata później (2013) studio wydało kontynuację o tytule Halo: Spartan Strike, skierowaną na PC, iOS oraz WP. W 2016 (PC i XONE) na półki sklepowe trafiło Halo Wars: Definitive Edition, odświeżona wersja tytułu RTS z 2009, stworzona przez 343 Industries. Natomiast rok później na PC i XONE ukazała się pełnoprawna druga odsłona tej serii o tytule Halo Wars 2, tym razem stworzeniem gry zajęło się Creative Assembly, a jego wydawcą było THQ Nordic. Fani uniwersum na komputerach osobistych dostali również w 2016 Halo V: Forge. Jest to darmowe narzędzie edytowania map do piątej odsłony cyklu, posiada również niezależną funkcję multiplayer.
Akcja większości gier z serii Halo toczy się w XXVI wieku. Główną oś fabuły stanowi konflikt pomiędzy ludźmi oraz teokratyczną koalicją obcych ras. Gracz najczęściej wciela się w rolę Master Chiefa Johna-117, cybernetycznie udoskonalonego żołnierza przyszłości, który wraz z towarzyszącą mu sztuczną inteligencją o imieniu Cortana stara się stawić czoła Covenantom.
Cykl Halo jest jedną z najpopularniejszych serii gier, o czym świadczy choćby liczba sprzedanych kopii. W dniu premiery Halo 3 zarobiło 170 mln dolarów, a czwarta część cyklu przebiła tę liczbę z wynikiem 220 mln dolarów. Halo 5 z kolei w pierwszym tygodniu od premiery zarobiło 400 mln dolarów i osiągnęło status najszybciej sprzedającego się exclusive’a na platformę Xbox One.
Halo: Combat Evolved jest pierwszą odsłoną cyklu popularnych strzelanek. Bohaterem gry jest Master Chief, który jest Spartaninem - rodzajem superżołnierza. Tłem historii jest wojna pomiędzy UNSC (ludźmi) oraz przymierzem kosmitów Convenant. Fabuła części zaczyna się od tego, że statek kosmiczny, na którym podróżuje protagonista, dociera do tajemniczej struktury i się o nią rozbija. Spartanin dostaje pod opiekę Cortanę, sztuczną inteligencję, która zna położenie Ziemi, przez co nie może trafić w ręce wroga. Od tej pory dwójka się nie rozstaje, a jej zadaniem jest dowiedzieć się więcej na temat miejsca, w którym się znaleźli.
Halo 2 jest kontynuacją serii, w której kontrolujemy na zmianę dwóch bohaterów. Są nimi Master Chief, super żołnierz znany z poprzedniej części, oraz dowódca sił Convenant w randze Arbitra, któremu nie udało się powstrzymać protagonisty w Halo: Combat Evolved. Akcja tytułu ponownie toczy się wokół konfliktu przymierza Convenant, w tej części bezpośrednio zagrażającego Ziemi, oraz sił ludzkich (UNSC). Ta odsłona serii przybliżyła kulturę obcych oraz pokazała, że nie są oni tak jednomyślni, jak wydawało się na początku. Pomimo tego, że wcielamy się zarówno w Master Chiefa, jak i w Arbitra, rozgrywka oboma protagonistami jest bardzo podobna. Największą różnicą jest to, że reprezentant ludzi ma wbudowaną w strój latarkę, z kolei przedstawiciel rasy obcych może stać się na chwilę niewidzialny. Gra wciąż stawia na dynamiczną wymianę ognia i używanie wszelkich dostępnych narzędzi zniszczenia. Dużą nowością, która później pojawiła się w kolejnych odsłonach cyklu, było wprowadzenie czaszek. Są to znajdźki, które mogą nieco zmienić zasady rozgrywki.
Halo 3 jest ostatnią częścią z głównego cyklu od studia Bungie i tym samym zamyka historię opowiedzianą w pierwszej trylogii. Ponownie wcielamy się w postać Master Chiefa. W przymierzu Convenant powstał rozłam. Ludzie wraz z rebeliantami walczą przeciwko obcym, którzy nie dają wiary w to, że Halo jest w stanie doprowadzić do zniszczenia życia w galaktyce. Fabuła gry toczy się wokół pozostałości kosmicznej technologii, która może odmienić losy wojny. Trzecia odsłona serii wprowadziła broń wsparcia: dwuręczne giwery, które choć ograniczają ruchy protagonisty, mają potężną siłę ognia. Nie wyparło to jednak mechaniki walki oburącz, znanej z poprzednich części, która pozwala na dzierżenie niektórych typów broni po jednym egzemplarzu w ręce (dual wielding).
Halo 4 jest początkiem nowej trylogii, której autorami są deweloperzy ze studia 343 Industries. Akcja tytułu dzieje się cztery lata po wydarzeniach z „trójki”. Master Chief zostaje obudzony przez Cortanę ze swojego kriogenicznego snu. SI ostrzega go, że są atakowani przez siły Convenant (a właściwie ich pozostałości). Protagonista w trakcie ataku odkrywa mechanicznego wojownika, który został stworzony przez uważaną za wymarłą rasę Forerunners, twórców konstrukcji Halo.
Halo 5: Guardians pozwala nam obserwować poczynania dwóch oddziałów Spartan. Gdy sztuczna inteligencja Cortana, która była uznana za „martwą”, odzywa się do Master Chiefa, ten wyrusza się z nią spotkać. Po tym, gdy bohater znika wraz ze swoją drużyną, w jego ślady rusza Spartanin Locke, prowadząc grupę o kryptonimie Ozyrys. Piąta część cyklu przydziela nam na stałe do pomocy towarzyszy, którym możemy wydawać proste rozkazy. W przypadku przechodzenia kampanii w trybie multiplayer, gracze wcielają się w poszczególnych członków drużyny. Jest to pierwsza część z głównego nurtu gier, w której towarzyszącym nam przez większą część gry protagonistą nie jest Master Chief. Należy zauważyć, że kierowana przez nas postać może pochwalić się dużo większą mobilnością w porównaniu do poprzednich części serii.
W szóstej odsłonie cyklu o tytule Halo Infinite ponownie głównym grywalnym protagonistą staje się Master Chief. Po raz kolejny stajemy do walki przeciwko SI Cortanie, która pragnie wprowadzić w galaktyce rządy terroru. Ponadto napotkamy frakcję obcych Banished, która do tej pory ukazała się jedynie w spin-offie Halo Wars 2. Największą zmianą w rozgrywce w Halo Infinite, w porównaniu do poprzednich części, są dużo większe mapy, pozostawiające graczowi sporo swobody w eksploracji.