Seria Guilty Gear - seria gier
Seria bijatyk rozwijana przez japońskie studio Arc System Works. Za jej powstanie odpowiedzialny jest głównie artysta i deweloper Daisuke Ishiwatari, który nie tylko zaprojektował poszczególnych bohaterów i rozpisał wątki fabularne, ale także stworzył ścieżkę dźwiękową i podłożył głos pod kilka kluczowych postaci.
Pierwsza część cyklu została wydana w 1998 roku na konsoli PlayStation. Następne ukazywały się zazwyczaj w pierwszej kolejności na automatach do gier, z późniejszymi konwersjami na urządzenia domowe. Przez długi czas poszczególne odsłony bazowały na dwuwymiarowych modelach postaci oraz tłach. Dopiero w 2007 roku – wraz z premierą Guilty Gear 2: Overture – zdecydowano się na zastosowanie grafiki trójwymiarowej. Tytuł ten nie był klasyczną bijatyką – zawierał liczne elementy produkcji strategicznych – jednak z uwagi na ciągłość fabularną jest uważany za pełnoprawną odsłonę cyklu. Kolejnym istotnym krokiem dla serii była gra Guilty Gear Xrd, która rozpoczęła nowy rozdział historii głównych bohaterów. Tytuł został rozbity na kilka części, z których każda prezentowała losy kilku najważniejszych postaci. Pierwsza z nich – Guilty Gear Xrd -Sign- – ukazała się w 2014 roku, a kolejna – Guilty Gear Xrd -Revelator- – dwa lata później. Poszczególne części Guilty Gear Xrd były pierwszymi, które ukazały się na PlayStation 4. Dodatkowe moce obliczeniowe konsoli ósmej generacji pozwoliły na osiągnięcie dużo wyższego poziomu grafiki. Dzięki zastosowaniu cel-shadingu udało się przenieść wszystkie elementy gry w środowisku trójwymiarowe, nie tracąc przy tym charakterystycznej kreski i klimatu.
Na przestrzeni blisko siedemnastu lat ukazało się ponad piętnaście odsłon serii (w tym osiem głównych), przeznaczonych zarówno na komputery osobiste, konsole, jak i urządzenia przenośnie i automaty do gier.
Akcja serii wybiega o dwa stulecia w przyszłość. Ludzkość podnosi się właśnie po trwającej blisko wiek wojnie z biomechanicznymi istotami zwanymi Gear. Zostały one stworzone przez ziemskich naukowców wojskowych jako broń, zwróciły się jednak przeciwko swoim panom. W obliczu rosnącego zagrożenia powrotem przywódców rebelii, Organizacja Narodów Zjednoczonych postanawia zorganizować turniej, który wyłoni najsilniejszych wojowników, zdolnych przeciwstawić się przeciwnikowi. W szranki stanęło wielu bohaterów, a każdy z nich kierował się swoimi motywami. Cykl przedstawia losy poszczególnych postaci oraz historię konfliktu między przeciwnikami i sojusznikami Gearów.
Istotą rozgrywki – jak przystało na bijatykę – jest toczenie pojedynków. Każdy z bohaterów charakteryzuje się innym zestawem ciosów i stylem gry, co wymusza stosowanie odmiennych taktyk w zależności od przeciwnika. Do tego dochodzą ciosy specjalne, wymagające od użytkownika dużego wyczucia i refleksu oraz poprawnego wykonania skomplikowanej kombinacji. Seria oddaje do dyspozycji graczy szereg różnych trybów gry – od kampanii fabularnej, w której poznajemy losy poszczególnych wojowników, po bardziej beztroskie pojedynki dla różnej liczby uczestników. Kolejne zwycięstwa często odblokowują dodatkową zawartość w postaci grafik czy klipów muzycznych.
Cykl jest na tyle popularny – szczególnie w Japonii – że doczekał się wielu wydawnictw rozszerzających kanon uniwersum. Ukazały się między innymi dwie adaptacje powieściowe, manga (przy której współpracował Daisuke Ishiwatari), seria komiksów czy kilka słuchowisk. Oprócz tego studio Arc System Works wypuściło na rynek inspirowane cyklem figurki kolekcjonerskie oraz karciankę.
Za duchowego następcę serii Guilty Gear uważa się często inną grę studia Arc System Works – BlazBlue: Calamity Trigger.