Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm Słownik PC PS5 XSX PS4 Xbox One Switch Andro iOS

Seria Guilty Gear - seria gier

Seria bijatyk rozwijana przez japońskie studio Arc System Works. Za jej powstanie odpowiedzialny jest głównie artysta i deweloper Daisuke Ishiwatari, który nie tylko zaprojektował poszczególnych bohaterów i rozpisał wątki fabularne, ale także stworzył ścieżkę dźwiękową i podłożył głos pod kilka kluczowych postaci.

Pierwsza część cyklu została wydana w 1998 roku na konsoli PlayStation. Następne ukazywały się zazwyczaj w pierwszej kolejności na automatach do gier, z późniejszymi konwersjami na urządzenia domowe. Przez długi czas poszczególne odsłony bazowały na dwuwymiarowych modelach postaci oraz tłach. Dopiero w 2007 roku – wraz z premierą Guilty Gear 2: Overture – zdecydowano się na zastosowanie grafiki trójwymiarowej. Tytuł ten nie był klasyczną bijatyką – zawierał liczne elementy produkcji strategicznych – jednak z uwagi na ciągłość fabularną jest uważany za pełnoprawną odsłonę cyklu. Kolejnym istotnym krokiem dla serii była gra Guilty Gear Xrd, która rozpoczęła nowy rozdział historii głównych bohaterów. Tytuł został rozbity na kilka części, z których każda prezentowała losy kilku najważniejszych postaci. Pierwsza z nich – Guilty Gear Xrd -Sign- – ukazała się w 2014 roku, a kolejna – Guilty Gear Xrd -Revelator- – dwa lata później. Poszczególne części Guilty Gear Xrd były pierwszymi, które ukazały się na PlayStation 4. Dodatkowe moce obliczeniowe konsoli ósmej generacji pozwoliły na osiągnięcie dużo wyższego poziomu grafiki. Dzięki zastosowaniu cel-shadingu udało się przenieść wszystkie elementy gry w środowisku trójwymiarowe, nie tracąc przy tym charakterystycznej kreski i klimatu.

Na przestrzeni blisko siedemnastu lat ukazało się ponad piętnaście odsłon serii (w tym osiem głównych), przeznaczonych zarówno na komputery osobiste, konsole, jak i urządzenia przenośnie i automaty do gier.

Akcja serii wybiega o dwa stulecia w przyszłość. Ludzkość podnosi się właśnie po trwającej blisko wiek wojnie z biomechanicznymi istotami zwanymi Gear. Zostały one stworzone przez ziemskich naukowców wojskowych jako broń, zwróciły się jednak przeciwko swoim panom. W obliczu rosnącego zagrożenia powrotem przywódców rebelii, Organizacja Narodów Zjednoczonych postanawia zorganizować turniej, który wyłoni najsilniejszych wojowników, zdolnych przeciwstawić się przeciwnikowi. W szranki stanęło wielu bohaterów, a każdy z nich kierował się swoimi motywami. Cykl przedstawia losy poszczególnych postaci oraz historię konfliktu między przeciwnikami i sojusznikami Gearów.

Istotą rozgrywki – jak przystało na bijatykę – jest toczenie pojedynków. Każdy z bohaterów charakteryzuje się innym zestawem ciosów i stylem gry, co wymusza stosowanie odmiennych taktyk w zależności od przeciwnika. Do tego dochodzą ciosy specjalne, wymagające od użytkownika dużego wyczucia i refleksu oraz poprawnego wykonania skomplikowanej kombinacji. Seria oddaje do dyspozycji graczy szereg różnych trybów gry – od kampanii fabularnej, w której poznajemy losy poszczególnych wojowników, po bardziej beztroskie pojedynki dla różnej liczby uczestników. Kolejne zwycięstwa często odblokowują dodatkową zawartość w postaci grafik czy klipów muzycznych.

Cykl jest na tyle popularny – szczególnie w Japonii – że doczekał się wielu wydawnictw rozszerzających kanon uniwersum. Ukazały się między innymi dwie adaptacje powieściowe, manga (przy której współpracował Daisuke Ishiwatari), seria komiksów czy kilka słuchowisk. Oprócz tego studio Arc System Works wypuściło na rynek inspirowane cyklem figurki kolekcjonerskie oraz karciankę.

Za duchowego następcę serii Guilty Gear uważa się często inną grę studia Arc System Works – BlazBlue: Calamity Trigger.

Guilty Gear: Strive
Guilty Gear: Strive

Bijatyki 11 czerwca 2021

Guilty Gear: Strive to klasyczna bijatyka w widoku 2.5D, która stanowi kolejną część serii Guilty Gear, zapoczątkowanej w 1998 roku. Tak jak w przypadku poprzednich odsłon, za produkcję odpowiada studio Arc System Works.

PCPS5XSXPS4XONESwitch

Guilty Gear 20th Anniversary Pack
Guilty Gear 20th Anniversary Pack

Bijatyki 16 maja 2019

Pudełkowy pakiet, który zawiera lekko odświeżone wersje dwóch klasycznych odsłon serii bijatyk Guilty Gear. W zestawie 20th Anniversary Edition znajduje się pierwsza część cyklu oraz Guilty Gear XX Accent Core Plus R. Za pakiet odpowiadają studio Arc System Works i firma PQube.

Switch

Guilty Gear Xrd Rev 2
Guilty Gear Xrd Rev 2

Bijatyki 26 maja 2017

Dwuwymiarowa bijatyka autorstwa japońskiego studia Arc System Works, będąca ulepszoną i wzbogaconą o nowe elementy wersją gry Guilty Gear Xrd: Revelator. Podczas zabawy przenosimy się do roku 2187, kiedy to wojowniczka Ramlethal, stojąca na czele istot znanych pod nazwą Valentine, wypowiada wojnę ludzkości. Kampania gry składa się z rozdziałów poświęconych poszczególnym postaciom, zaś przerywniki pomiędzy kolejnymi walkami zrealizowane zostały w sposób przypominający produkcje spod znaku visual novel. W grze Guilty Gear Xrd Rev 2 mechanika zabawy nie uległa większym zmianom, choć nie obyło się bez pewnych ulepszeń i nowości. Rozszerzona wersja gry oferuje bowiem dwie dodatkowe postaci: samurajkę Baiken oraz znanego jako „biznesowy ninja” mężczyznę imieniem Answer. Wszyscy dotychczasowi wojownicy otrzymali zaś nowe techniki walki oraz pomniejsze zmiany, wpływające na balans rozgrywki. Całość dostępna jest zarówno jako samodzielna produkcja, jak i płatne DLC do oryginalnej wersji gry.

PCPS4PS3

Guilty Gear Xrd -Revelator-
Guilty Gear Xrd -Revelator-

Bijatyki 26 maja 2016

Japońska bijatyka wchodząca w skład popularnej serii Guilty Gear, zapoczątkowanej w 1998 roku. Za produkcję tytułu odpowiada studio Arc System Works oraz Daisuke Ishiwatari, który jest jej reżyserem oraz autorem ścieżki dźwiękowej. Guilty Gear Xrd -Revelator- jest rozszerzoną edycją Guilty Gear Xrd -SIGN-. Wprowadzone w niej poprawki zmieniają balans rozgrywki i eliminują część błędów. Otrzymujemy również nowe grywalne postacie (teraz jest ich 20, w tym Johnny Sfondi, Jack-O, Jam Kuradoberi i Dizzy) i kolejne rozdziały kampanii single player. Pod względem fabularnym tytuł kontynuuje wątki z poprzednich gier z serii, a historia prezentowana jest w przerywnikach filmowych pomiędzy walkami. W Guilty Gear Xrd -Revelator- gracze biorą udział w zręcznościowych pojedynkach 1 na 1. Toczone są one w tradycyjnej perspektywie 2D, przy czym same tła i modele postaci są trójwymiarowe. Zachowano jednak komiksową stylistykę dzięki technice cel-shadingu. Poza kampanią fabularną oraz pojedynczymi walkami, gracze mogą rozgrywać serie pojedynków trybie arcade, a także brać udział w różnych wariantach rozgrywki wieloosobowej.

PCPS4PS3

Guilty Gear Xrd -SIGN-
Guilty Gear Xrd -SIGN-

Bijatyki 4 grudnia 2014

Kolejna, po kilku latach przerwy, pełnoprawna odsłona popularnej serii bijatyki Guilty Gear od studia Arc System Works. Największą innowacją w stosunku do poprzednich części cyklu jest wykorzystanie zupełnie nowego silnika graficznego opartego o technologię Unreal Engine. Zaoferował on nie tylko wsparcie dla rozdzielczości 1080p, ale też pozwolił wprowadzić do gry trójwymiarowe tła i modele postaci. Te ostatnie wykonano w stylu mającym w jak największym stopniu przypominać oryginalne, dwuwymiarowe sprite’y – w tym celu skorzystano ze zmodyfikowanej techniki cel-shading. Pod względem mechaniki rozgrywki zmieniło się niewiele; to w dalszym ciągu klasyczna do bólu bijatyka, robiąca użytek z dynamicznego, wymagającego nieco treningu systemu walki, bazującego na wykonywaniu kombosów i ataków specjalnych (po uprzednim naładowaniu specjalnego paska). Każdego z 17 dostępnych wojowników cechuje odmienny styl, tak w zakresie wyglądu, jak i ruchów. Ich losy poznajemy poprzez kampanię fabularną, choć nic nie stoi na przeszkodzie, aby skupić się na samych pojedynkach, np. w ramach trybu arcade lub sieciowej opcji wieloosobowej.

PCPS4X360PS3

Guilty Gear XX Accent Core Plus
Guilty Gear XX Accent Core Plus

Bijatyki 27 marca 2008

Kolejna odsłona popularnej serii dwuwymiarowych bijatyk, stworzonej przez japońskie studio Arc System Works. Tytuł jest rozszerzoną i poprawioną wersją gry Guilty Gear XX Accent Core, która ukazała się w 2007 roku.

PCSwitchX360PS3PS2PSPWiiPSV

Guilty Gear 2: Overture
Guilty Gear 2: Overture

Akcji 29 listopada 2007

Guilty Gear 2: Overture studia Aksys Games to kolejna część popularnego cyklu. Zrywa ona jednak z jego utartymi standardami – grafiką 2D i pojedynkami.

PCX360

Guilty Gear XX Accent Core
Guilty Gear XX Accent Core

Bijatyki 30 maja 2007

Kolejna odsłona popularnej serii dwuwymiarowych bijatyk, stworzonej przez japońskie studio Arc System Works. Tytuł jest rozszerzoną wersją gry Guilty Gear XX, która ukazała się w 2002 roku na konsoli PlayStation 2.

PS2Wii

Guilty Gear Judgment
Guilty Gear Judgment

Bijatyki 5 września 2006

Kieszonkowa edycja jednej z najsłynniejszych dwuwymiarowych bijatyk. Wcielamy się w jednego z 20 dostępnych zawodników i toczymy efektowne pojedynki z siłami wroga.

PSP

Guilty Gear Dust Strikers
Guilty Gear Dust Strikers

Bijatyki 26 kwietnia 2006

Guilty Gear Dust Strikers jest kontynuacją znanej cyklu Guilty Gear. W Dust Strikers znajdziemy wszystkie 21 znanych i lubianych postaci, które dane nam było oglądać w poprzednich wydaniach serii.

NDS

Guilty Gear Isuka
Guilty Gear Isuka

Akcji 21 marca 2006

Kolejna odsłona znanego z konsol PlayStation oraz automatów arcade cyklu dwuwymiarowych bijatyk studia Arc System Works. Guilty Gear Isuka daje nam możliwość wzięcia udziału w wielkim turnieju walk, w którym w szranki stają ze sobą ludzcy mistrzowie oraz stworzeni za pomocą magii bio-wojownicy zwani "Gears". Do dyspozycji graczy oddano 23 zróżnicowanych bohaterów, wśród których znaleźli się trzej całkiem nowi, a każdy z nich obdarzony został własną paletą ciosów oraz combosów. Na wyróżnienie zasługuje też znacznie większa niż w poprzedniczce lista trybów zabawy, pozwalająca m.in. na rywalizację jeden na jednego, dwóch na dwóch lub trzech na jednego. Ciekawe urozmaicenie stanowi też opcja Factory, w której to gracz otrzymuje do dyspozycji robota o nazwie Robo-Ky II, a następnie uczy go zadawania pojedynczych ciosów oraz efektownych kombinacji ofensywnych.

PCPS2

Guilty Gear X2 #Reload
Guilty Gear X2 #Reload

Bijatyki 13 lipca 2004

Kolejna odsłona serii Guilty Gear, cyklu dwuwymiarowych bijatyk popularnych wśród fanów tego typu rozrywki. Do rywalizacji staje 20 wojowników i wojowniczek. Guilty Gear X2 #Reload jest pierwszą bijatyką umożliwiającą rozgrywkę przez internet.

PCXBOX

Guilty Gear X2
Guilty Gear X2

Bijatyki 4 lutego 2003

Kolejna odsłona jednej z najbardziej znanych dwuwymiarowych bijatyk. Tym razem możemy wybierać pomiędzy dwudziestoma różnymi wojownikami. Na uwagę zasługuje także poszerzony wachlarz uderzeń, obejmujący m.in. ciosy specjalne.

PS2

Guilty Gear X
Guilty Gear X

Zręcznościowe 30 września 2001

„Guilty Gear X” to sequel popularnej głównie w Japonii bijatyki 2D wydanej jeszcze na PlayStation – „Guilty Gear”. Bijatyki 2D mają to do siebie, że zazwyczaj cechują się większą dynamiką od ich trójwymiarowych odpowiedników.

PS2GBA

Guilty Gear
Guilty Gear

Bijatyki 14 maja 1998

Dwuwymiarowa bijatyka, która oryginalnie wyszła na konsoli PlayStation 1, a po latach trafiła również na inne platformy. Guilty Gear zabiera nas w przyszłość, kiedy to opracowane przez ludzi ożywione bronie zwróciły się przeciwko swoim stwórcom; w trakcie zmagań bierzemy udział w turnieju, którego zwycięzca będzie musiał stawić czoła ich liderowi – Testamentowi.

PCPS4SwitchPS3PS1PSPPSV