Guilty Gear
Dwuwymiarowa bijatyka, która oryginalnie wyszła na konsoli PlayStation 1, a po latach trafiła również na inne platformy.
producent: Arc System Works wydawca: System 3
Guilty Gear jest klasyczną bijatyką opracowaną przez studio Arc System Works. Produkcja zadebiutowała na konsoli PlayStation 1, a w kolejnych latach trafiła również na szereg innych platform; mowa zarówno o konsolach stacjonarnych, jak i handheldach czy komputerach osobistych.
Fabuła
Historia opowiedziana w Guilty Gear rozpoczyna się w 2010 roku, kiedy to ludziom udało się odkryć nielimitowane źrodło energii, którą szybko ochrzcili mianem „magii”. Dzięki niej cywilizacja błyskawicznie się rozwinęła – jednym z wynalazków była żywa broń znana jako „Gears”, która z czasem zwróciła się przeciwko swoim stwórcom, rozpoczynając globalną wojnę. Na czele Gearów stanęła Justice, którą udało się pokonać dopiero po stu latach nieustających walk, tym samym kładąc kres morderczym zapędom Gearów. W ten sposób przenosimy się do roku 2180, kiedy to Gear znany jako Testament planuje wskrzesić Justice i raz na zawsze zmieść ludzkość z powierzchni Ziemi. Chcąc położyć kres jego knowaniom, ludzie organizują turniej – jego zwycięzca otrzyma zadanie pokonania Testamenta i przywrócenia dawnego ładu.
Mechanika
W wydanym na platformie PS4, PC itd. Guilty Gear akcję ukazano z boku. W trakcie zabawy bierzemy udział w dynamicznych starciach, do których możemy poprowadzić jednego z dziesięciorga bohaterów (ich listę uzupełniają trzy ukryte postacie); mowa zarówno o rycerzach świętego zakonu, który stawiał czoła Gearom, jak i o żołnierzach, członkach mafii czy szalonych naukowcach. Każdy z zawodników dysponuje unikalnym stylem walki i atakami specjalnymi; niektórzy robią też użytek z broni. Starcia toczą się na dwuwymiarowych arenach, a oprócz zestawu standardowych ciosów (uderzenie pięścią, kopniak, ataki bronią) w toku zmagań robimy użytek ze specjalnych ruchów, na których czele stoją natychmiastowe zabójstwa błyskawicznie kończące rundę.
Walcząc z przeciwnikiem należy bacznie obserwować dwa wskaźniki. Przyjmowanie obrażeń nie tylko opróżnia pasek życia, lecz także ładuje tak zwane napięcie (ang. tension), po którego wypełnieniu postać staje się silniejsza i może korzystać z potężnych Ataków Chaosu. Warto pamiętać, że jeśli zdrowie naszego zawodnika spadnie do krytycznego poziomu, zostaje on otoczony czerwoną aurą, a wyprowadzane przez niego Ataki Chaosu nie są w żaden sposób limitowane.
Tryby gry
Guilty Gear posiada trzy warianty rozgrywki, z których najważniejszym jest przeznaczony dla pojedynczego gracza Arcade Mode; to tutaj poznajemy motywację poszczególnych zawodników i śledzimy fabułę. Poza tym na sprawdzenie czeka multiplayerowy Versus Mode (dostępny na konsolach stacjonarnych i pecetach) oraz tryb treningowy, w którym możemy nauczyć się stylu walki każdego bohatera.
Kwestie techniczne
Grafika Guilty Gear została utrzymana w mangowej stylistyce. W porównaniu z oryginałem, jej późniejsze konwersje nie wprowadziły większych zmian w oprawie audiowizualnej – całość dostosowano jedynie do działania w wyższych rozdzielczościach i do współpracy z wyświetlaczami panoramicznymi.
Ostatnia modyfikacja 21 maja 2018
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: wspólny ekran Liczba graczy: 1-2
Klasyfikacja PEGI Guilty Gear
Guilty Gear Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3-4005U 1.7 GHz
- 4 GB RAM
- karta grafiki Intel HD lub lepsza
- 1 GB HDD
- Windows 7/8.1/10 64-bit