Seria Assassin's Creed - seria gier
Seria produkowana i wydawana przez koncern Ubisoft, która narodziła się jako gry akcji z otwartymi światem, jednak po latach wykonała zwrot w stronę gatunku action RPG. Cykl zadebiutował w 2007 roku grą Assassin's Creed. Za twórców marki uznawani są Patrice Désilets, Jade Raymond oraz Corey May.
Podstawowe gry z serii tworzone są przez jedno wiodące studio firmy Ubisoft (jak Ubisoft Quebec lub Ubisoft Montreal) przy wsparciu pozostałych zespołów deweloperskich koncernu. Przez długi czas główne odsłony cyklu ukazywały się co roku, aczkolwiek wtórność rozgrywki i niewielka liczba innowacji skłoniła twórców do spowolnienia cyklu wydawniczego. Dzięki temu deweloperzy mogli w spokoju pracować nad rozwiązaniami mającymi wnieść powiew świeżości do marki. Pierwszą produkcją stworzoną zgodnie z nową polityką była wydana w 2017 roku gra Assassin's Creed Origins.
Zarys fabuły serii Assassin’s Creed
Oś fabuły gier z serii Assassin's Creed stanowią trwające od wieków zmagania pomiędzy bractwem asasynów i zakonem templariuszy. Poza tym ważną rolę odgrywa w nich motyw zbliżającego się końca świata oraz kosmicznego zagrożenia dla ludzi, które zażegnać można jedynie dzięki artefaktom z przeszłości, stworzonym przez pradawną cywilizację.
Głównymi postaciami cyklu są potomkowie asasynów, a także ich dalecy przodkowie. Korzystając z technologii zwanej Animusem, ci pierwsi zyskują dostęp do swojej tzw. „pamięci genetycznej”, która pozwala im na wzięcie udziału w wydarzeniach ze wspomnień swoich „pradziadów”.
Dzięki temu gracze mogą wcielić się między innymi w Wielkiego Mistrza Asasynów żyjącego w okresie trzeciej krucjaty (Altaira ibn-La'Ahada), włoskiego asasyna z epoki renesansu (Ezio Auditore da Firenze), pół-Mohikanina, pół-Brytyjczyka z okresu amerykańskiej wojny o niepodległość (Connora Kenwaya) oraz jego będącego piratem dziadka (Edwarda Kenwaya) czy wreszcie jednego z założycieli bractwa asasynów (Bayeka z Siwy) lub nawet wnuków króla Leonidasa (Aleksiosa i Kasandrę).
Krótka historia serii Assassin’s Creed
Cykl Assassin’s Creed doczekał się odsłon na wszystkich wiodących platformach – od komputerów osobistych, poprzez konsole stacjonarne i handheldy, aż po smartfony i tablety. Seria narodziła się na PlayStation 3 oraz Xboksie 360, zaś jej pierwszą częścią opracowaną z myślą o konsolach ósmej generacji (Xbox One i PlayStation 4) było Assassin's Creed: Unity, którego akcja toczyła się w realiach Rewolucji Francuskiej. Pomimo wprowadzonych ulepszeń, tytuł przez długi czas borykał się z licznymi problemami technicznymi. Dopiero następna odsłona – osadzony w XIX-wiecznym Londynie Assassin's Creed: Syndicate – zadebiutowała bez większych komplikacji.
W 2017 roku seria otrzymała swoisty „miękki reboot”; gra Assassin’s Creed Origins nie tylko przedstawiła początki bractwa Asasynów, lecz również zbliżyła markę do RPG-ów akcji z otwartym światem. W obranym wówczas kierunku cykl podążał na przestrzeni kolejnych lat, za sprawą takich gier, jak Assassin’s Creed: Odyssey, Assassin’s Creed: Valhalla oraz Assassin’s Creed: Shadows.
Wiele części serii doczekało się też licznych reedycji i remasterów. Ponadto marka została rozbudowana o rozmaite spin-offy. Wśród tych ostatnich prym wiódł podcykl platformówek 2.5D pod tytułem Assassin's Creed Chronicles. Składał się on z trzech części, których akcja toczyła się odpowiednio w historycznych Chinach, Indiach oraz Rosji, zaś ich oprawa artystyczna była inspirowana kulturą poszczególnych regionów. Na osobną wzmiankę zasługuje również mobilne Assassin’s Creed: Jade, którego akcję osadzono w starożytnych Chinach, a także będący grą akcji FPP Assassin’s Creed: Nexus VR, zrealizowany z myślą o zestawach rzeczywistości wirtualnej.
Uwaga należy się też projektom spod szyldu Discovery Tour. Mowa o samodzielnych produkcjach, opartych na trybach edukacyjno-eksploracyjnych do gier Assassin’s Creed Origins, Assassin’s Creed: Odyssey oraz Assassin’s Creed: Valhalla, w których gracze mogą swobodnie poznawać daną epokę bez konieczności oglądania się na wątki fabularne, przeciwników czy jakiekolwiek inne komplikacje i ograniczenia.
Gameplay w grach z serii Assassin’s Creed
Rozgrywka w grach z serii Assassin's Creed opiera się na trzech podstawowych elementach – skradaniu się, parkourowym pokonywaniu przeszkód (wspinaczka po ścianach budynków, skakanie po dachach itp.) oraz walce z przeciwnikami. Najczęściej wydarzenia prezentowane są z perspektywy trzeciej osoby (TPP). Bohater kontrolowany przez gracza porusza się w otwartym świecie, który poza misjami związanymi z wątkiem głównym oferuje także szereg zadań pobocznych i opcjonalnych aktywności.
Gra Assassin's Creed III wprowadziła do serii widowiskowe bitwy morskie i możliwość dowodzenia własnym okrętem. Ów element rozgrywki został mocno rozwinięty w „pirackim” Assassin's Creed IV: Black Flag, a później w nieco zmodyfikowanej formie pojawił się również w Assassin’s Creed: Rogue oraz osadzonym w starożytnej Grecji Assassin’s Creed: Odyssey.
Assassin’s Creed Origins przyniosło natomiast rozbudowany system rozwoju postaci, z kolei wyżej wspomniana Odyseja – możliwość wyboru kwestii dialogowych i podejmowania decyzji prowadzących do różnych zakończeń. W Assassin’s Creed: Valhalla fabuła składała się natomiast z szeregu mniejszych opowieści, a gracze otrzymali pewną swobodę w kwestii kolejności ich poznawania. Wypuszczona w 2024 roku gra Assassin’s Creed: Shadows wprowadziła natomiast dwie zupełnie różne postacie – samuraja Yasuke będącego pierwszym grywalnym bohaterem historycznym w dziejach serii oraz asasynkę-shinobi imieniem Naoe.
Adaptacje serii Assassin’s Creed
Popularność marki Assassin's Creed przyczyniła się do powstania miniserialu Assassin's Creed: Lineage oraz animowanych filmów krótkometrażowych Assassin's Creed: Ascendance i Assassin's Creed: Embers. Seria doczekała się również kilku bazujących na niej powieści, z których większość sygnowana jest nazwiskiem Olivera Bowdena (jeden z pseudonimów artystycznych brytyjskiego pisarza Antona Gilla).
Oprócz tego zrealizowano wysokobudżetową ekranizację kinową, przygotowaną przy współpracy wytwórni 20th Century Fox i New Regency. W główne role wcielili się Michael Fassbender i Marion Cotillard, a reżyserem został Justin Kurzel; cała trójka pracowała już wcześniej przy okazji ekranizacji Makbeta z 2015 roku. Napisany przez Scotta Franka scenariusz nie został oparty na żadnej konkretnej części cyklu, zamiast tego przedstawiając losy nowego bohatera (Calluma Lyncha), którego przodek (Aguilar Aguilar de Nerha) był członkiem bractwa Asasynów walczącego z hiszpańską inkwizycją.