Seria Angry Birds - seria gier
Bestsellerowa seria casualowych gier logiczno-zręcznościowych, ciesząca się olbrzymią popularnością zwłaszcza wśród użytkowników smartfonów i tabletów. Cykl jest flagową marką w portfolio fińskiego studia Rovio Entertainment.
Początki serii związane są z urządzeniami mobilnymi produkowanymi przez koncern Apple. Wydana w 2009 roku gra Angry Birds pobrana została ze sklepu AppStore 12 milionów razy, co zapewniło deweloperom z Rovio Mobile środki finansowe potrzebne do przygotowania konwersji adresowane na inne platformy sprzętowe, w tym komputery PC, a z czasem również popularne konsole. Na przestrzeni blisko 5 lat cykl doczekał się sześciu odsłon – Angry Birds (2009), Angry Birds Seasons (2010), Angry Birds Rio (2011), Angry Birds Space (2012) oraz Angry Birds Star Wars (2012), a także specjalnej wersji gry w serwisach społecznościowych i spin-offu Bad Piggies (2013).
Fabuła gier z cyklu Angry Birds na ogół ma jedynie szczątkowy charakter. Tytułowe wściekłe ptaki muszą stawić czoła zielonym świnkom, które zagrażają ich jajom... Pierzaści bohaterowie nie cofną się przed niczym, by ocalić swoje niewyklute pisklaki.
Rozgrywka odznacza się prostotą mechanizmów sterowania, jednak wyzwania stawiane przed graczem mogą być wymagające. Zabawa polega na strzelaniu z procy do świnek ulokowanych na różnego rodzaju konstrukcjach. Rolę pocisków pełnią wściekłe ptaki. Podstawową trudność stanowi dobranie odpowiedniego kierunku i siły dla zapewnienia optymalnej trajektorii lotu. Dodatkowo poszczególne rodzaje ptaków różnią się takimi właściwościami jak masa czy wielkość wyrządzanych szkód, a w niektórych odsłonach cyklu do głosu dochodzą również bardziej skomplikowane prawa fizyki (np. stan nieważkości w Angry Birds Space).
Seria Angry Birds wyróżnia się kreskówkową stylistyką oprawy wizualnej. Dwuwymiarowa grafika obfituje też różnego rodzaju w humorystyczne animacje, a całości wrażeń estetycznych dopełnia przyjemny dla ucha podkład dźwiękowy.
Szacuje się, że gry z cyklu Angry Birds pobrane zostały (odpłatnie lub za darmo) ponad 1,7 miliarda razy. Niezwykła popularność marki daleko wykracza poza branżę gier wideo. Wściekłe ptaki doczekały się m.in. własnych zabawek, komiksów i albumów obrazkowych, a nawet serialu animowanego. Postaci z gry często też pojawiają się w kampaniach reklamowych rozmaitych produktów i usług (np. reklama przeglądarki internetowej Bing).