Seria Ace Combat - seria gier
Cykl lotniczych gier akcji łączących elementy symulacji oraz zręcznościowej strzelanki. Markę wykreowała i rozwija japońska firma Namco (obecnie Namco Bandai) przy wsparciu deweloperskim studiów Arsys Software, Access Games i Project Aces.
Geneza serii Ace Combat sięga początku lat 90. ubiegłego wieku. Pierwsza odsłona cyklu – Ace Combat – wydana została w 1992 roku na automaty do gier. Trzy lata później konwersja tytułu zawitała na konsolę PlayStation. Produkcja szybko zdobyła popularność, co zaowocowało kontynuacjami – Ace Combat 2 (1997), Ace Combat 3: Electrosphere (1999), Ace Combat: Distant Thunder (2001), Ace Combat: Squadron Leader (2005), Ace Combat Zero: The Balkan War (2006) i Ace Combat X: Skies of Deception (2006). Za wyjątkiem przeznaczonego na GBA Ace Combat Advance, do 2007 roku marka znana była głównie użytkownikom konsol produkowanych przez Sony – PlayStation Portable, PlayStation i PlayStation 2. Sytuację zmieniła premiera gry Ace Combat 6: Fires of Liberation (2007), która wydana została w wersji na Xboksa 360. Uchyliła ona furtkę dla pierwszej multiplatformowej (PC, X360, PS3, 3DS) odsłony cyklu - Ace Combat: Assault Horizon (2011). Rok wcześniej na rynku pojawiła się druga z kolei część przeznaczona na PSP – Ace Combat: Joint Assault. Całkowicie nowy rozdział w historii serii otworzyła natomiast udostępniana na zasadzie free-to-play Ace Combat Infinity (2014) na PlayStation 3. W 2015 roku powstała przeznaczona dla posiadaczy 3DS Ace Combat: Assault Horizon Legacy Plus, będąca jedną z pierwszych gier na rynku wykorzystujących nowe funkcje New 3DS (druga gałka analogowa, dodatkowe przyciski). Możliwość zakupu najnowszej produkcji z serii – Ace Combat 7: Skies Unknown – pojawiła się w styczniu 2019 roku dla graczy konsolowych (PS4 i XONE), a od lutego mogli ją również nabyć pecetowcy.
Akcja większości gier z serii (za wyjątkiem tych o podtytułach Joint Assault, Assault Horizon oraz Infinity) toczy się na fikcyjnej, choć w dużym stopniu przypominającej współczesną Ziemię, planecie Strangereal. Jednym z wiodących motywów fabuły, stanowiącej bardzo ważny element każdej z odsłon, są konsekwencje kosmicznego kataklizmu: szczątki olbrzymiej asteroidy zniszczyły znaczną część planety. Doprowadziło to do wybuchu konfliktu, którego stawką jest przetrwanie.
Tym, co wyróżnia cykl Ace Combat na tle konkurencyjnych produktów jest unikalne połączenie symulacji lotniczej i zręcznościowej strzelanki. Gracz wciela się w rolę pilota myśliwców odrzutowych (dostępne są zarówno kopie współczesnych samolotów, jak i futurystyczne maszyny), a jego celem jest wykonywanie zlecanych misji, w tym walka powietrzna z przeciwnikami oraz niszczenie celów naziemnych.
Od samego początku seria Ace Combat odznacza się wysokiej jakości oprawą audiowizualną. Uwagę zwraca przede wszystkim znakomita muzyka, której kompozytorami są m.in. Keiki Kobayashi, Tetsukazu Nakanishi, Ryuichi Takada, Junichi Nakatsuru i Hiroshi Okubo. Ciekawostkę stanowi fakt, iż w nagraniach ścieżki dźwiękowej na potrzeby gier z cyklu Ace Combat uczestniczyła także Warszawska Orkiestra Symfoniczna. Najnowsza odsłona serii – Ace Combat: Skies Unknown – powstała na silniku Unreal Engine 4. Interesującym może być również fakt, iż w niektóre jej misje można zagrać, korzystając z okularów wirtualnej rzeczywistości PlayStation VR.
Na przestrzeni 24 lat cykl Ace Combat doczekała się łącznie 17 gier, wliczając spin-offy (np. Ace Combat Advance i Ace Combat X: Skies of Deception) oraz produkcje adresowane na smartfony (Ace Combat XI: Skies of Incursion, Ace Combat: Northern Wings i inne). W 2012 roku wydana została Ace Combat: Ikaros in the Sky - książka pióra Kei Nagase, nawiązująca do wydarzeń przedstawionych w Ace Combat: Assault Horizon. Zgodnie z informacjami przedstawionymi na oficjalnej japońskiej stronie gry Ace Combat: Skies Unknown, do 2018 roku seria osiągnęła sprzedaż na poziomie przekraczającym 14 milionów kopii.