
Data wydania: 31 października 2012
Zręcznościowa gra niezależna stanowiąca połączenie klasycznych dwuwymiarowych mechanizmów platformówkowych z silnymi elementami logicznymi. Jako młody uczeń zostajemy uwięzieni na planecie zamieszkanej przez roboty i musimy odnaleźć drogę powrotu na Ziemię. Dokonać tego możemy sami, lub w kooperacji z jednym kolegą.
Gracze
Steam
Pid to platformówka w starym dobrym stylu, z klasycznymi dwuwymiarowymi mechanizmami rozgrywki wzbogaconymi elementami logicznymi i nowoczesną oprawą graficzną. Jest to debiutanckie dzieło szwedzkiego zespołu Might and Delight, w skład którego wchodzą ludzie, którzy pracowali nad takimi tytułami jak Mirror's Edge, czy serie Killzone i Battlefield. Przede wszystkim jednak, w studiu znajdziemy trzon ekipy odpowiedzialnej za Bionic Commando Rearmed.
Wcielamy się w chłopca będącego uczniem szkoły podstawowej, który zostaje uwięziony na obcej planecie zamieszkanej przez roboty. Fabuła opowiada o poszukiwaniach przez niego sposobu powrotu na Ziemię. Podczas swoich przygód spotyka wiele mechanicznych postaci, wśród których są zarówno wrogowie, jak i sojusznicy.
Pid ma atrakcyjną trójwymiarową grafikę, ale sama rozgrywka odbywa się w dwóch wymiarach. Zabawa polega na przemierzaniu rozległych poziomów i walce z wrogami. Jednocześnie gra wymaga nie tylko zręcznych palców, ale również sporego sprytu. Regularnie natykamy się bowiem na przeszkody, których rozwiązanie wymaga wysiłku umysłowego. Autorzy zadbali jednak, by każdą taką zagadkę można było rozwiązać na wiele sposobów. Podczas zabawy wykorzystujemy tajemniczą moc, która umożliwia m.in. manipulowanie maszynami, odbijanie kul, przesuwanie przeciwników i przedmiotów, jak również pozwala na zmianę sposobu poruszania się w wirtualnym świecie. Czyni ona nawet większość starć problemami logicznymi. Możemy np. odesłać rakietę w stronę robota, który ją wystrzelił, albo zmusić nieprzyjaciela, by sam wszedł pod śmiercionośny laser. Dodatkowo bohater nosi na plecach sporych rozmiarów tornister, do którego może zmieścić masę przedmiotów, takich jak m.in. bomby czy worek żwiru (przydatny do wykrywania niewidzialnych przejść).
Kampanię możemy ukończyć samotnie lub w kooperacji z kolegą. Ten drugi tryb został zaprojektowany tak, aby ścisła współpraca pomiędzy graczami była absolutnie konieczna do przechodzenia kolejnych poziomów. Jednocześnie nie zabrakło też okazji do rywalizacji z innymi ludźmi.
Autor opisu gry: Adrian Werner
Założone przez weteranów branży niezależne studio Might & Delight ujawniło swój pierwszy projekt. Okazała się nim być śliczna platformówka zatytułowana Pid.
gry
Adrian Werner
7 grudnia 2011 11:08
Wymagania sprzętowe gry Pid:
PC / Windows
Rekomendowane wymagania sprzętowe:
Core 2 Duo 3.0 GHz, 1 GB RAM (2 GB RAM - Vista/7), karta grafiki 512 MB (GeForce 9800 GT lub lepsza), 2 GB HDD, Windows XP/Vista/7.
Xbox 360
Wspiera:
Xbox Live
Średnie Oceny:
Średnia z 76 ocen gry wystawionych przez użytkowników i graczy z GRYOnline.pl.
"Bardzo pozytywne"
Średnia z 2428 ocen gry wystawionych przez użytkowników STEAM.
Oceny Recenzentów i Ekspertów
PersonifikacjaCienia
Gracz
2025.11.21
Pid to na początku zwykła platformówka, całkiem estetycznie wykonana. Z każdym etapem coraz więcej elementów co wychodzi dobrze - nic co by znawców gatunku zaskoczyło. Same sekrety niestety nie dają frajdy, bo np. trzeba wyskoczyć poza obszar widziany w kadrze by cały obraz się przesunął odsłaniając platformę lub spaść w tą jedną przepaść przyciskając się przeciwnej ściany by trafić na występ lub zauważyć pojedynczy blok obok którego jest skryta i ciągle zasłonięta wyskocznia - rozczarowanko. Z czasem gra staje się męcząca, łączy mnóstwo mniejszych elementów i niby pozostając w obrębie ciągle tego samego wyczerpuje. Ma kilka bardzo ciekawych pomysłów, plansze są super-różnorodne, ale jednocześnie nie zawsze dają frajdę (np. prowadzenie światełka w ogarniętym mrokiem labiryncie najeżonym kolcami). Bezduszne Osobniki Stawiające Się są git, czytelne i dobrze wkomponowane. Całość jest prosta gdy patrzysz tylko gdzie jest wyjście, ale jak masz ochotę poeksplorować, to staje się bardzo wymagająca. Pojedyncza rozgrywka powinna zająć do ok. 8 godzin ( grałem dwukrotnie i za każdym razem finał osiągnąłem w 8 godz. +- 15 min. ). Odradzam przede wszystkim Łowcom osiągnięć, a fanom łamigłówek środowiskowych zalecam zażywanie w porcjach i po dużej dawce melisy ;) Chciałbym móc to ocenić wyżej, ale ile się tu na wk!@#$%^em przez sztywne etapy, brak pewności w pozycjonowaniu Kurta i to nawet po 10 godzinach z grą czy "luzy" w reakcji na Nasze działanie, to moje!