Hazelnut Bastille
Przygodowa gra akcji w pixelartowym 2D, inspirowana podgatunkiem metroidvania. Dzieło amerykańskiego zespołu Aloft Studio stanowi próbę odtworzenia najlepszych cech dwuwymiarowych produkcji z konsoli SNES, popularnych w latach 90.
producent: Aloft Studio wydawca: Aloft Studio Strona oficjalna
Hazelnut Bastille to przeznaczona na platformę Switch i PC przygodowa gra akcji w konwencji top-down 2D, korzystająca z rozwiązań podgatunku metroidvania. Za stworzenie tytułu odpowiedzialna jest niewielka amerykańska grupa Aloft Studio.
Celem autorów było wierne odtworzenie najlepszych cech dwuwymiarowych gier przygodowych, które w latach dziewięćdziesiątych ukazywały się na platformie Super Nintendo Entertainment System (SNES). Wśród głównych źródeł inspiracji znalazły się takie tytuły jak Super Metroid oraz The Legend of Zelda: A Link to the Past.
Fabuła
Akcja Hazelnut Bastille obraca się wokół przygód młodej kobiety, która postanowiła wyruszyć do odległej krainy na krańcu świata, aby odkryć sekrety Starożytnych oraz odzyskać tajemniczą rzecz, która została jej odebrana. Przemierzając zakamarki obcego kraju, dzielna poszukiwaczka przygód napotyka na swej drodze zarówno zastępy niebezpiecznych potworów, lęgnących się w wiekowych ruinach, jak i przyjaznych lokalnych mieszkańców, którzy w zamian za przysługę czy dwie wspierają ją cennymi informacjami albo przydatnymi przedmiotami.
Mechanika
Jako przygodowa gra akcji z elementami metroidvanii, Hazelnut Bastille oferuje zarówno wyzwania zręcznościowe (w formie częstych walk z licznymi przeciwnikami lub potężnymi bossami), jak i intelektualne (w postaci zagadek logicznych i łamigłówek, których rozwiązanie otwiera nam drogę do dalszych etapów gry).
Świat obserwujemy z lotu ptaka. Bohaterka może poruszać się w czterech kierunkach, wchodzić w interakcje z elementami otoczenia (np. aktywować przełączniki), wyprowadzać różne rodzaje ataków, a także używać zdolności specjalnych, przydatnych przy rozwiązywaniu zagadek. Przykładem takiej zdolności jest możliwość umieszczenia przed sobą energetycznej przeszkody, która może blokować przesuwające się ściany, przekierowywać promienie lasera, a nawet stanowić punkt skupienia i przepływu dla energii elektrycznej strzelającej z uszkodzonych urządzeń. Przeszkoda może również znaleźć zastosowanie w walce, jako chwilowa osłona przed atakami wroga.
Z grasującymi w ruinach potworami główna bohaterka radzi sobie za pomocą wachlarza broni. W jej arsenale znajduje się m.in. tajemniczy sztylet Dawnthorn – ostrze będące darem samej ziemi, mogące zarówno odbierać, jak i przywracać życie. Za pomocą Dawnthorna można wyprowadzać zwykłe szybkie pchnięcia, a także szerokie cięcia i piruety, ale te za cenę zużycia energii. Do likwidowania przeciwników z dystansu przydaje się kusza, która po przytrzymaniu przycisku strzału może wypuścić trzy bełty naraz. Na najmocniejszych adwersarzy, a także na duże zgrupowania szeregowych potworów, protagonistka ma w zanadrzu bomby z zapalnikiem czasowym. Przy ich używaniu trzeba jednak uważać, aby samemu nie zostać trafionym przez odłamki.
Okazji do użycia broni jest w grze co niemiara, ponieważ lokacje pełne są kreatur o różnych statystykach i strategiach ataku. Opancerzone robaki poruszają się chaotycznie i z ogromną prędkością, ale po wykonaniu ruchu zatrzymują się na chwilę, co daje nam szansę na atak i odskok. Galaretowate meduzy leniwie szybują w powietrzu, co jakiś czas rozsyłając we wszystkie strony wyładowania elektryczne, a ogniste żaby wypluwają przed siebie języki ognia. O wiele bardziej wymagającymi przeciwnikami są bossowie, których pokonanie wymaga opracowania właściwej strategii.
W trakcie podróży mamy okazję znaleźć wiele przedmiotów. Niektóre są bardzo przydatne same w sobie, inne ujawniają swoją prawdziwą wartość dopiero po połączeniu z innymi, a jeszcze inne są o wiele cenniejsze dla postaci niezależnych niż dla nas i mogą stanowić ważny atut w sytuacji, gdy zabiegamy o czyjąś pomoc.
Kwestie techniczne
Przy tworzeniu Hazelnut Bastille wykorzystano technologię popularnego silnika Unity. W celu maksymalnego upodobnienia produkcji do klasycznych tytułów z konsoli SNES twórcy zastosowali oprawę graficzną w stylu pixel art oraz ograniczyli format obrazu do 4:3. Za utrzymaną w klimacie całości oprawę dźwiękową odpowiada specjalizująca się w tego typu muzyce kompozytorka Shannon „Pongball” Mason.
Ostatnia modyfikacja 2 grudnia 2024
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Hazelnut Bastille: Odpowiednia dla każdego wieku.
Hazelnut Bastille Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core 2 Duo E7200 2.53 GHz
- 1 GB RAM
- karta grafiki Intel HD lub lepsza
- 16 GB HDD
- Windows XP