Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPS2
Okładka Final Fantasy XII (PS2)
OkładkaFinal Fantasy XII (PS2)

Final Fantasy XII PS2

Final Fantasy XII to dwunasta odsłona bestsellerowego cyklu jRPG, który stworzony został przez firmę Square Enix.

RPG | TPP | fantasy | science fiction | jRPG | tytuły ekskluzywne PlayStation | singleplayer

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Final Fantasy XII Premiera PS2

31października2006

pudełko PL

23lutego2007

producent: Square Enix wydawca: Square Enix wydawca PL: Cenega S.A. Strona oficjalna

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Final Fantasy XII na PlayStation 2 to dwunasta odsłona najpopularniejszej na świecie serii gier jRPG. Za stworzenie tytułu odpowiada firma Square Enix, która powstała w 2003 roku z połączenia dwóch zasłużonych japońskich studiów deweloperskich – Square oraz Enix. Przygotowania do produkcji tytułu rozpoczęły się jeszcze w 2000 roku. Początkowo pieczę nad zespołem deweloperskim sprawowali Yasumi Matsuno, odpowiadający za cykl Final Fantasy Tactics oraz Hiroyuki Ito zajmujący się Final Fantasy IX. Ze względów zdrowotnych Matsuno musiał zrezygnować ze swojego stanowiska, ale to za jego sprawą gra osadzona została w świcie Ivalice, tym samym co poprzednie gry twórcy – Final Fantasy Tactics: The War of the Lions oraz Vagrant Story. Jeszcze na etapie koncepcyjnym deweloperzy zdecydowali się na wprowadzenie drastycznych zmian do klasycznej formuły jRPG oraz systemu walki i rozwoju postaci. Sprawiają one, że Final Fantasy XII jest jednym z najbardziej unikalnych przedstawicieli cyklu.

Fabuła

Akcja Final Fantasy XII rozgrywa się w świecie o nazwie Ivalice, na długo przed wydarzeniami przedstawionymi w oryginalnym Final Fantasy Tactics oraz Vagrant Story, w epoce, w której niebo przemierzały majestatyczne statki powietrzne a magia była codziennością. Dominującymi siłami politycznymi w Ivalice są prowadzące nieprzerwaną wojnę Rozarria oraz Archadia, potężne imperia obejmujące swoim zasięgiem dwa przeciwległe kontynenty. Pomiędzy nimi leży niewielkie Królestwo Dalmasca, które zostaje zajęte siłą przez archadyjską armię. Głównym bohaterem produkcji jest 17-letni Vaan, sierota i uliczny złodziejaszek marzący o karierze powietrznego pirata, który żyje Rabanastre, a więc stolicy okupowanej Dalmaski. Na skutek zbiegu okoliczności poznaje księżniczkę Ashe, dowodzącą lokalnym ruchem oporu, a także parę piratów, którzy podobnie jak on planują okraść wyznaczonego przez Archadię zarządcę miasta. Wkrótce wraz z nimi i swoją bliską przyjaciółką o imieniu Penelo wyrusza w długą podróż, w której stawką są losy świata.

Mechanika

Final Fantasy XII wprowadza do serii zupełnie nowe elementy nieobecne w jej poprzednich odsłonach. Akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. Kontrolując wybraną postać eksplorujemy duże i często otwarte trójwymiarowe lokacje. W naszej drużynie znajduje się maksymalnie sześć osób, ale jednocześnie na mapie przebywają jedynie trzy. Tytuł nie korzysta z systemu losowych spotkań oraz walk na osobnych arenach, z których znane jest Final Fantasy. W zamian tego gracze atakują wrogów znajdujących się bezpośrednio na mapie świata. Walki odbywają się w czasie rzeczywistym, ale gra oferuje aktywną pauzę, w której na spokojnie wydajemy rozkazy bohaterowi, wybierając je z podręcznego menu.

Unikalną nowością jest system gambitów, czyli przedmiotów służących do programowania sztucznej inteligencji bohaterów, kontrolujących ich zachowanie w różnych określonych sytuacjach. Równie ciekawy jest sposób w jaki rozwijamy umiejętności postaci. Każda postać posiada przypominającą szachownicę planszę tzw. licencji, które wykupujemy zdobywając doświadczenie. Licencje pozwalają nam używać konkretnych zdolności i czarów, ale także elementów ekwipunku (broni, pancerzy, przedmiotów itd.). Dzięki temu systemowi możemy swobodnie kształtować styl walki oraz rolę postaci na polu bitwy.

Kwestie techniczne

Final Fantasy XII pozostaje jednym z najlepiej wyglądających tytułów na PlayStation 2, a także jedną z najciekawszych gier Final Fantasy pod względem plastycznym. Projektanci świata inspirowali się architekturą i sztuką krajów śródziemnomorskich, oferując interesujący miks wpływów różnych kultur i epok historycznych. Zarówno modele postaci, obszerne lokacje jaki i animacje stoją na najwyższym poziomie. W tle możemy usłyszeć ścieżkę dźwiękową opracowaną przez Hitoshiego Sakimoto (autora muzyki dla gier, takich jak Vagrant Story, Final Fantasy Tactics, Odin Sphere, Dragon's Crown oraz serii Valkyria Chronicles).

Ostatnia modyfikacja 10 grudnia 2007

Tryb gry: single player  

Nośnik: 1 DVD

Ocena użytkowników: 8,5 / 10 na podstawie 1548 głosów czytelników.

Oczekiwania czytelników przed premierą: 9.5 / 10 na podstawie 144 głosów czytelników.

Final Fantasy XII cena w dniu premiery: 219,90 PLN

Klasyfikacja PEGI Final Fantasy XII

Wymagania wiekowe. Rating wiekowy nie uwzględnia poziomu trudności ani umiejętności niezbędnych do korzystania z danej gry. Gra zawiera elementy przemocy.

Final Fantasy XII Wymagania sprzętowe

Sony PlayStation 2

PlayStation 2

  • Wykorzystuje:
  • karta pamięci 8 MB