Final Fantasy XII International Zodiac Job System PS2
Final Fantasy XII International Zodiac Job System to rozszerzona wersja dwunastej odsłony bestsellerowego cyklu jRPG, który stworzony został przez firmę Square Enix.
Final Fantasy XII International Zodiac Job System Premiera PS2
9sierpnia2007
producent: Square Enix wydawca: Square Enix Strona oficjalna
japońska
Gry podobne do Final Fantasy XII International Zodiac Job System
Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King
Final Fantasy X
Rogue Galaxy
Final Fantasy XII International Zodiac Job System na PlayStation 2 to specjalna i rozszerzona wersja Final Fantasy XII, a więc dwunastej odsłony najpopularniejszej na świecie serii gier jRPG. Za stworzenie tytułu odpowiada firma Square Enix, która powstała w 2003 roku z połączenia dwóch zasłużonych japońskich studiów deweloperskich – Square oraz Enix. Przygotowania do produkcji tytułu rozpoczęły się jeszcze w 2000 roku. Początkowo pieczę nad zespołem deweloperskim sprawowali Yasumi Matsuno, odpowiadający za cykl Final Fantasy Tactics oraz Hiroyuki Ito zajmujący się Final Fantasy IX. Ze względów zdrowotnych Matsuno musiał zrezygnować ze swojego stanowiska, ale to za jego sprawą gra osadzona została w świcie Ivalice, tym samym co poprzednie gry twórcy – Final Fantasy Tactics: The War of the Lions oraz Vagrant Story. Jeszcze na etapie koncepcyjnym deweloperzy zdecydowali się na wprowadzenie drastycznych zmian do klasycznej formuły jRPG oraz systemu walki i rozwoju postaci. Sprawiają one, że Final Fantasy XII jest jednym z najbardziej unikalnych przedstawicieli cyklu. Edycja International Zodiac Job System ukazała się jedynie w Japonii w ponad rok po oryginalnej premierze Final Fantasy XII. Tytuł zawiera liczne poprawki oraz zupełnie nowe elementy rozgrywki.
Fabuła
Akcja Final Fantasy XII International Zodiac Job System rozgrywa się w świecie o nazwie Ivalice, na długo przed wydarzeniami przedstawionymi w oryginalnym Final Fantasy Tactics oraz Vagrant Story, w epoce, w której niebo przemierzały majestatyczne statki powietrzne a magia była codziennością. Dominującymi siłami politycznymi w Ivalice są prowadzące nieprzerwaną wojnę Rozarria oraz Archadia, potężne imperia obejmujące swoim zasięgiem dwa przeciwległe kontynenty. Pomiędzy nimi leży niewielkie Królestwo Dalmasca, które zostaje zajęte siłą przez archadyjską armię. Głównym bohaterem produkcji jest 17-letni Vaan, sierota i uliczny złodziejaszek marzący o karierze powietrznego pirata, który żyje w Rabanastre, a więc stolicy okupowanej Dalmaski. Na skutek zbiegu okoliczności poznaje księżniczkę Ashe, dowodzącą lokalnym ruchem oporu, a także parę piratów, podobnie jak on planujących okraść wyznaczonego przez Archadię zarządcę miasta. Wkrótce wraz z nimi i swoją bliską przyjaciółką o imieniu Penelo wyrusza w długą podróż, w której stawką są losy świata.
Mechanika
Final Fantasy XII International Zodiac Job System wprowadza do serii zupełnie nowe elementy. Akcję obserwujemy z perspektywy trzeciej osoby. Kontrolując wybraną postać, eksplorujemy duże i często otwarte trójwymiarowe lokacje. W naszej drużynie znajduje się maksymalnie sześć osób, ale jednocześnie na mapie przebywają jedynie trzy. Tytuł nie korzysta z systemu losowych spotkań oraz walk na osobnych arenach, z czego znane jest Final Fantasy. Tutaj gracze atakują wrogów znajdujących się bezpośrednio na mapie świata. Walki odbywają się w czasie rzeczywistym, ale istnieje opcja aktywnej pauzy, dzięki czemu na spokojnie wydajemy rozkazy bohaterowi, wybrawszy je z podręcznego menu.
Unikalną nowością jest system gambitów, czyli przedmiotów służących do programowania sztucznej inteligencji bohaterów, kontrolujących ich zachowanie w różnych określonych sytuacjach. Równie ciekawy jest sposób w jaki rozwijamy umiejętności: każda postać posiada przypominającą szachownicę planszę tzw. licencji, które wykupujemy za zdobyte doświadczenie. Pozwalają nam one używać konkretnych zdolności i czarów, ale także elementów ekwipunku (broni, pancerzy, przedmiotów itd.), dzięki czemu możemy swobodnie kształtować styl walki oraz rolę postaci na polu bitwy. Warto podkreślić, że edycja International Zodiac Job System znacząco modyfikuje ten aspekt rozgrywki. Zamiast jednej planszy z licencjami, takiej samej dla każdego bohatera, wprowadza ona aż dwanaście jej różnych typów, odpowiadających klasycznym klasom postaci z Final Fantasy, takim jak czarny lub biały mag.
Wersja International Zodiac Job System oferuje też trzy nowe tryby rozgrywki. New Game plus pozwala nam zacząć zabawę od nowa, zachowując zdobyte doświadczenie i ekwipunek. W New Game minus zaczynamy grę od nowa, nie zdobywając jednak tym razem żadnego doświadczenia. Tryb wyzwań pozwala nam z kolei polować na stwory na ponad stu różnych mapach.
Kwestie techniczne
Final Fantasy XII International Zodiac Job System pozostaje jednym z najlepiej wyglądających tytułów na PlayStation 2, a także jedną z najciekawszych gier Final Fantasy pod względem plastycznym. Projektanci świata inspirowali się architekturą i sztuką krajów śródziemnomorskich, oferując interesujący miks wpływów różnych kultur i epok historycznych. Zarówno modele postaci, obszerne lokacje jaki i animacje stoją na najwyższym poziomie. W tle możemy usłyszeć ścieżkę dźwiękową opracowaną przez Hitoshiego Sakimoto (autora muzyki dla gier, takich jak Vagrant Story, Final Fantasy Tactics, Odin Sphere, Dragon's Crown oraz serii Valkyria Chronicles). Twórcy International Zodiac Job System zaoferowali graczom poprawiony wygląd interfejsu, a także wsparcie dla rozdzielczości ekranu w proporcjach 16:9.
Ostatnia modyfikacja 24 sierpnia 2016
Tryb gry: single player
Nośnik: 1 DVD
Wymagania wiekowe Final Fantasy XII International Zodiac Job System: 16+
Final Fantasy XII International Zodiac Job System Wymagania sprzętowe
PlayStation 2
- Wykorzystuje:
- karta pamięci 8 MB