Fate/Extra PSP
Fate/Extra jest grą RPG, w której dzień spędzamy na chodzeniu do szkoły i spotykaniu się ze znajomymi, natomiast noc na walce ze stworami w wirtualnym labiryncie.
Fate/Extra Premiera PSP
22lipca2010
producent: Image Epoch wydawca: Aksys Games Strona oficjalna
japońska
Fate/Extra to gra RPG, mocno inspirowana Personą 3, w której czas równo dzielimy pomiędzy chodzeniem do szkoły i spotykaniem się ze znajomymi, a walką w pełnym stworów wirtualnym labiryncie. Tytuł jest owocem kolaboracji japońskiego Type-moon, znanego z produkcji gier z gatunku visual novel oraz studia Imageepoch, które wydało już kilka względnie dobrze przyjętych tytułów na konsole przenośne oraz Wii. Fate/Extra wykorzystuje bohaterów i wybrane motywy najpopularniejszej gry Type-moon pod tytułem Fate/stay night.
Akcja gry rozgrywa się w niedalekiej przyszłości. Głównym bohaterem jest niepozorny uczeń/uczennica, który staje się jednym z uczestników wojny o Graal, potężny artefakt potrafiący spełnić każde życzenie. Uczestnik walki, określany mianem mistrza, przyzywa swojego magicznego pomocnika, który jest wcieleniem legendarnej postaci historycznej lub mitycznej. Razem z nim walczy z innymi osobami, które pragną zdobyć Graal, w stworzonym do tego celu wirtualnym labiryncie pełnym pułapek i wrogich stworów. Jest to ostateczna próba i wyzywanie dla umiejętności mistrzów i ich sług.
Rozpoczynając rozgrywkę wybieramy pleć bohatera, a pod koniec prologu wprowadzającego nas w fabułę gry musimy zdecydować się też na jednego z trzech dostępnych pomocników. Każdy nich ma własną osobowość, specyficzny styl walki oraz umiejętności. Co ważne, w czasie gry możemy z nimi swobodnie rozmawiać i poznawać ich historię, a nawet romansować.
Czas w grze wyznacza podział na doby i tygodnie. W czasie dnia, jako zwyczajni uczniowie uczestniczymy w szkolnych zajęciach, rozmawiamy z przyjaciółmi, nawiązujemy nowe znajomości, ale także zbieramy informacje o naszych przeciwnikach i ich sługach oraz przygotowujemy się do walki kupując w gabinecie pielęgniarki przydatne przedmioty lecznicze. Wieczorem możemy wybrać się razem z naszym towarzyszem do labiryntu, w którym walcząc z potworami zdobędzie on doświadczenie i będzie mógł rozwinąć swoje umiejętności. Po koniec każdego tygodnia musimy zmierzyć się z innym mistrzem uczestniczącym w wojnie o Graal. Jeżeli w czasie poprzedzającego pojedynek tygodnia udało nam się zebrać wystarczająco dużo danych, zarówno o nim jak i jego słudze, zwiększamy własne szanse na zwycięstwo w walce, ponieważ możemy przewidzieć jego ruchy.
Turowy system walki Fate/Extra jest wariacją na temat zabawy w papier-nożyce-kamień. W każdej turze nasz sługa jak i jego przeciwnik, wykonują sześć akcji, w czasie których mogą atakować, bronić się bądź szarżować. Kiedy np. w swojej akcji atakujemy, a nasz przeciwnik wybiera szarżę, zadajemy mu obrażenia. W następnej możemy się bronić, a przeciwnik ponownie szarżować. Wówczas to on rani naszego towarzysza. W skrócie: szarża wygrywa z obroną, obrona atakiem itd. System ten jest prosty, ale ponieważ najczęściej nie wiemy jakie ruchy wybiera przeciwnik, musimy zastanowić się nad obraną przez niego w danej turze strategią. Na szczęście walcząc z potworami automatycznie zbieramy o nich dane, które z czasem pozwalają przewidywać ich ruchy w walce. Potyczki wzbogaca jeszcze możliwość używania specjalnych ataków oraz przedmiotów leczących czy zmieniających statystyki.
Podobnie jak w Personie 3, warstwa muzyczna gry to głównie przyjemne dla ucha popowe i jazzujące melodie, przerywane od czasu do czasu cięższymi rockowymi utworami. Interfejs, trójwymiarowa grafika i dwuwymiarowe ilustracje towarzyszące rozmowom bohaterów są schludne i estetyczne, ale z pewnością nie zachwycają różnorodnością czy liczbą detali.
Ostatnia modyfikacja 29 lipca 2011
Tryb gry: single player
Wymagania wiekowe Fate/Extra: Odpowiednia dla każdego wieku.