Ships That Fight Underground
Descent: Underground | STFU
Futurystyczna strzelanka 6DoF, która miała stanowić prequel serii Descent (zapoczątkowanej w 1995 roku), lecz z biegiem czasu zmieniła tytuł i dewelopera. Ships That Fight Underground (STFU) oferuje kampanię fabularną, a także tryby PvP i co-op.
producent: Descendent Studios / Little Orbit wydawca: Little Orbit
Ships That Fight Underground jest futurystyczną strzelanką typu „6DoF”. Skrót ten pochodzi z języka angielskiego i oznacza „six degrees of freedom” („sześć stopni wolności”), co odnosi się do swobody ruchu, jaką mamy, przemieszczając się po środowisku gry w trakcie zabawy.
Od STFU do Descent i z powrotem
Prace nad tym projektem rozpoczęły się z inicjatywy Descendent Studios, czyli utworzonego w 2014 roku zespołu deweloperskiego, na którego czele stanął Eric Peterson – współtwórca między innymi takich pozycji jak Wing Commander IV: The Price of Freedom, Starlancer oraz Star Citizen. Jego powstanie miało stać się możliwe między innymi dzięki udanej kampanii crowdfundingowej w serwisie Kickstarter.
Produkcja narodziła się jako duchowy następca kultowej w niektórych kręgach serii Descent, zatytułowany Ships That Fight Underground (S.T.F.U.). Z czasem, dzięki licencji, jaką autorzy otrzymali od firmy Interplay, przekształciła się ona w Descent: Underground, czyli prequel cyklu, a zarazem jego czwarta odsłona (lub piąta, jeśli liczyć z niewydanym Descentem 4).
W 2017 roku Descendent Studios nawiązało współpracę z firmą Little Orbit, która miała zająć się sfinansowaniem i wydaniem Descent: Underground. Niestety na przestrzeni kolejnych miesięcy kooperacja przestała iść po myśli deweloperów, którzy zarzucili wydawcy m.in. złamanie umowy i braki w finansowaniu projektu. Rezultatem był wybuch ciągnącej się latami batalii sądowej, którą ostatecznie zakończono ugodą.
W wyniku tej ostatniej firma Little Orbit nabyła od Descendent Studios wszystkie prawa do opisywanego projektu. Jako że w międzyczasie wygasła licencja od Interplay, nowy-stary właściciel gry postanowił wrócić do jej oryginalnej nazwy, czyli Ships That Fight Underground.
Fabuła
Ships That Fight Underground roztacza przed nami ponurą wizję przyszłości. Po tym, jak ziemskie zasoby uległy wyczerpaniu, rządy państw zbankrutowały, a ludzkość stanęła na krawędzi zapaści, ostatnią nadzieję na jej przetrwanie stały się megakorporacje, czerpiące niewyobrażalne zyski z handlu surowcami pozyskiwanymi z asteroid.
W trakcie rozgrywki wcielamy się w pilota statku kosmicznego, którego zadaniem jest zarówno gromadzenie zasobów, jak i eliminacja wrogich jednostek, a co za tym idzie – krzyżowanie planów innym korporacjom.
Mechanika
W Ships That Fight Underground akcję oglądamy z perspektywy pierwszej osoby (FPP). W trakcie rozgrywki na naszych barkach spoczywają wszystkie obowiązki pilota pracującego dla megakorporacji.
Produkcja oddaje nam do dyspozycji jednostki reprezentujące różnorodne klasy. Mowa o między innymi o okrętach szturmowych i defensywnych czy statkach górniczych i transportowych. Zasiadając za sterami jednego z nich, zajmujemy się głównie eliminacją nieprzyjaciół przy pomocy futurystycznego arsenału, a także pozyskiwaniem i transportowaniem zasobów (lub wykradaniem ich przeciwnikom).
Jak przystało na produkcję, która czerpie garściami z dorobku serii Descent, rozgrywka toczy się w ciasnych tunelach wydrążonych pod powierzchnią asteroid, po których poruszamy się w pełnych trzech wymiarach. Dzięki temu, choć podziemne korytarze nie są zbyt przestronne, możemy skutecznie manewrować w trakcie potyczek.
W miarę postępów ulepszamy swój statek, instalując w nim rozmaite modyfikacje wpływające na siłę rażenia jego broni czy odporność kadłuba. Dzięki temu z czasem możemy stawiać czoła coraz większym wyzwaniom. Ponadto w trakcie zabawy kolekcjonujemy różnorodne dodatki kosmetyczne.
Tryby gry
W Ships That Fight Underground znajdziemy kampanię dla pojedynczego gracza, a także tryb multiplayer, w którym możemy bawić się w wariantach rozgrywki opartych zarówno na rywalizacji, jak i na współpracy.
Kwestie techniczne
Ships That Fight Underground działa w oparciu o technologię Unreal Engine. Tytuł może pochwalić się oprawą graficzną przyzwoitej jakości.
Ostatnia modyfikacja 12 stycznia 2024
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Wymagania wiekowe Ships That Fight Underground: 12+
Ships That Fight Underground Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Dual Core 2.5 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 1280 MB GeForce GTX 470 / 2 GB Radeon HD 6870 lub lepsza
- 20 GB HDD
- Windows 10 64-bit
- Zalecane:
- Quad Core 2.5 GHz
- 8 GB RAM
- karta grafiki 4 GB GeForce GTX 970 / Radeon RX 470 lub lepsza
- 20 GB HDD
- Windows 10 64-bit