Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikRPGPC
Okładka Darklands (PC)
OkładkaDarklands (PC)

Darklands PC

Opracowana przez doświadczoną firmę Microprose nietypowa gra cRPG z widokiem izometrycznym, która zamiast przenosić graczy do klasycznej dla gatunku krainy fantasy, osadzona została w realiach XV-wiecznych Niemiec.

RPG | średniowiecze | widok izometryczny | klasyczne RPG

Darklands Premiera PC

20sierpnia1992

producent: MicroProse wydawca: MicroProse

Angielskie napisy i dialogiAngielskie napisy i dialogi

Darklands to nietypowa jak na swój gatunek gra RPG firmy MicroProse, która zamiast przenosić nas do fantastycznej krainy, pozwala zagłębić się w realia piętnastowiecznych Niemiec, wraz ze wszystkimi charakterystycznymi dla tego okresu wydarzeniami: wzrastającą rolą Kościoła katolickiego, szerzącą chaos wśród zwykłych mieszkańców inkwizycją papieską czy przewrotami na królewskich dworach. Oczywiście znalazło się też miejsce dla elementów fantasy (smoki, potwory oraz czciciele Diabła, wzywający swego pana do wizyty na ziemskim padole), ale w porównaniu z resztą czynników, nie stanowią one przeważającej większości.

Autorzy gry w niezwykle interesujący sposób podeszli do tematu tworzenia nowych bohaterów. Cały proces przypomina układanie życiorysu, w którym każdemu z podopiecznych wyznaczamy profesje, jakie zaliczał on w ciągu kolejnych lat swojej egzystencji. W zależności od tego, jak pokierujemy dotychczasową „karierą” postaci, otrzymamy określoną liczbę punktów, które można rozdysponować pomiędzy dostępne umiejętności i cechy charakteru. Istotne znaczenie ma tu wiek – im starszy bohater tym więcej potrafi, ale wysyłanie do boju sześćdziesięcioletnich starców nie jest najlepszym pomysłem. Należy pamiętać, że w Darklands bardzo widoczny jest upływ czasu i może się okazać, że nasz nowostworzony heros padnie z wycieńczenia po kilkunastu dniach podróży.

Głównym obszarem działania w Darklands jest gigantyczna mapa dawnego terytorium Niemiec i państw ościennych (dostępne są nawet niektóre polskie osady i miasta). Akcję obserwujemy tu z lotu ptaka – oprócz naszych bohaterów widać drogi, rzeki, lasy a także większe lokacje, do których można się udać, np. klasztory, wioski czy zamki. Przygoda nie ma jasno określonego celu i w zasadzie może trwać wiecznie (tym bardziej, że istnieje możliwość zastępowania starszych bohaterów młodszymi). Owszem, podczas rozgrywki przyjdzie nam wykonać mnóstwo zadań, zarówno mniejszych jak i większych, ale nie istnieje jeden główny element fabuły, który zbliżałby zmagania do nieubłaganego końca. Możemy chodzić gdzie chcemy i robić, co nam się żywnie podoba.

Darklands w nowatorski sposób traktuje temat potyczki z przeciwnikami. Walka toczy się w czasie rzeczywistym, który w dowolnym momencie batalii można zatrzymać. Wszystkim bohaterom biorącym udział w boju wydajemy proste rozkazy, ale nie jest to konieczne do powodzenia. Program zachowuje się niezwykle inteligentnie i w przypadku braku reakcji ze strony gracza, sam podejmuje za niego działania. Również wizyty w kolejnych lokacjach zrealizowane są inaczej niż w innych RPG z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych. Po dotarciu do miasta naszym oczom ukazuje się kilka opcji tekstowych, które z kolei mogą uaktywnić nam kolejne. Manipulacja dostępnymi wariantami jest czasochłonna, ale bogactwo akcji, jakie wykonujemy np. podczas wizyty w wiosce, jest nie do przecenienia.

Darklands to ciekawy produkt i zdecydowanie różniący się od innych gier tego typu. Zarówno swoboda działania jak i rozległy świat dodatnio wpływają na doznania płynące z rozgrywki. Cieszy też nikła ilość nawiązań do elementów fantasy i większe skupienie się autorów na realiach średniowiecznego świata. W grze nie znajdziemy typowej dla RPG magii – zamiast tego mamy sztukę alchemii i pomoc boską, objawiającą się przyzywaniem świętych w najróżniejszych sytuacjach. Oprawa audiowizualna nie wybija się ponad przeciętność, ale braki w grafice i dźwięku znakomicie rekompensują inne elementy gry.

Ostatnia modyfikacja 10 grudnia 2007

Tryb gry: single player  

Ocena użytkowników: 8,9 / 10 na podstawie 514 głosów czytelników.

Wymagania wiekowe Darklands: 12+