

Darklands PC
Opracowana przez doświadczoną firmę Microprose nietypowa gra cRPG z widokiem izometrycznym, która zamiast przenosić graczy do klasycznej dla gatunku krainy fantasy, osadzona została w realiach XV-wiecznych Niemiec.
Darklands Premiera PC
20sierpnia1992
producent: MicroProse wydawca: MicroProse
Angielskie napisy i dialogi
Autorzy gry w niezwykle interesujący sposób podeszli do tematu tworzenia nowych bohaterów. Cały proces przypomina układanie życiorysu, w którym każdemu z podopiecznych wyznaczamy profesje, jakie zaliczał on w ciągu kolejnych lat swojej egzystencji. W zależności od tego, jak pokierujemy dotychczasową „karierą” postaci, otrzymamy określoną liczbę punktów, które można rozdysponować pomiędzy dostępne umiejętności i cechy charakteru. Istotne znaczenie ma tu wiek – im starszy bohater tym więcej potrafi, ale wysyłanie do boju sześćdziesięcioletnich starców nie jest najlepszym pomysłem. Należy pamiętać, że w Darklands bardzo widoczny jest upływ czasu i może się okazać, że nasz nowostworzony heros padnie z wycieńczenia po kilkunastu dniach podróży.
Głównym obszarem działania w Darklands jest gigantyczna mapa dawnego terytorium Niemiec i państw ościennych (dostępne są nawet niektóre polskie osady i miasta). Akcję obserwujemy tu z lotu ptaka – oprócz naszych bohaterów widać drogi, rzeki, lasy a także większe lokacje, do których można się udać, np. klasztory, wioski czy zamki. Przygoda nie ma jasno określonego celu i w zasadzie może trwać wiecznie (tym bardziej, że istnieje możliwość zastępowania starszych bohaterów młodszymi). Owszem, podczas rozgrywki przyjdzie nam wykonać mnóstwo zadań, zarówno mniejszych jak i większych, ale nie istnieje jeden główny element fabuły, który zbliżałby zmagania do nieubłaganego końca. Możemy chodzić gdzie chcemy i robić, co nam się żywnie podoba.
Darklands w nowatorski sposób traktuje temat potyczki z przeciwnikami. Walka toczy się w czasie rzeczywistym, który w dowolnym momencie batalii można zatrzymać. Wszystkim bohaterom biorącym udział w boju wydajemy proste rozkazy, ale nie jest to konieczne do powodzenia. Program zachowuje się niezwykle inteligentnie i w przypadku braku reakcji ze strony gracza, sam podejmuje za niego działania. Również wizyty w kolejnych lokacjach zrealizowane są inaczej niż w innych RPG z pierwszej połowy lat dziewięćdziesiątych. Po dotarciu do miasta naszym oczom ukazuje się kilka opcji tekstowych, które z kolei mogą uaktywnić nam kolejne. Manipulacja dostępnymi wariantami jest czasochłonna, ale bogactwo akcji, jakie wykonujemy np. podczas wizyty w wiosce, jest nie do przecenienia.
Darklands to ciekawy produkt i zdecydowanie różniący się od innych gier tego typu. Zarówno swoboda działania jak i rozległy świat dodatnio wpływają na doznania płynące z rozgrywki. Cieszy też nikła ilość nawiązań do elementów fantasy i większe skupienie się autorów na realiach średniowiecznego świata. W grze nie znajdziemy typowej dla RPG magii – zamiast tego mamy sztukę alchemii i pomoc boską, objawiającą się przyzywaniem świętych w najróżniejszych sytuacjach. Oprawa audiowizualna nie wybija się ponad przeciętność, ale braki w grafice i dźwięku znakomicie rekompensują inne elementy gry.
Ostatnia modyfikacja 10 grudnia 2007
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 8,9 / 10 na podstawie 514 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Darklands: 12+