ChromaGun
ChromaGun to pierwszoosobowa gra logiczna, w której gracz musi wykorzystać wiedzę na temat barw podstawowych i pochodnych, by podołać coraz trudniejszym wyzwaniom. Tytułowy karabin może barwić elementy otoczenia i przeciwników, nadając im specyficzne właściwości.
producent: Pixel Maniacs wydawca: Pixel Maniacs Strona oficjalna
ChromaGun to pierwszoosobowa gra logiczna, w której rozwiązujemy łamigłówki oparte na łączeniu kolorów. Wczesna wersja tytułu powstała podczas weekendowego game jamu Ludum Dare, a prototyp rozwinięto z czasem w pełnoprawną produkcję na platformie PS4, Switch itd.. Za grą stoi niewielkie niemieckie studio Pixel Maniacs.
Fabuła
Gracz bez większego wyjaśnienia umieszczany jest w sterylnych pomieszczeniach laboratoryjnych ogromnej korporacji, gdzie jako pracownik firmy ChromaTec testuje rewolucyjną, świeżo opatentowaną technologię ChromaGun. W labiryncie kolejnych pokojów sprawdza kolejne możliwości wynalazku w ramach coraz bardziej wymagających wyzwań umysłowych. Jednocześnie musi unikać kulistych droidów konserwacyjnych, które nie są zbyt przyjazne ludziom. Podczas rozwiązywania kolejnych problemów towarzyszy mu też ekstrawagancki i złośliwy narrator, odrobinę przypominający opowiadacza z gry The Stanley Parable.
Mechanika
Podstawowe zasady każdego z pokojów-łamigłówek są banalnie proste: dostać się do oznaczonych drzwi wyjściowych, przy okazji unikając wszelkich zagrożeń. Gdy jednak przyjrzymy się ścianom i podłodze, zauważymy, że każdy panel lub kafelek może zostać pokolorowany za pomocą karabinu ChromaGun, dysponującego „amunicją” w trzech kolorach podstawowych.
Wystarczy chwila, aby pojąć, że identycznie zabarwione przeszkody i elementy otoczenia zaczynają się przyciągać, a kuliste roboty są eliminowane przez elektryczne pułapki na podłodze. Po paru pierwszych komorach testowych zabawa nabiera rumieńców, gdyż gracz musi dość szybko uczyć się nowych mechanik oraz sprawnie łączyć w głowie kolory podstawowe, np. scalić czerwoną kulkę z żółtą, by zmienić tor lotu szarżującej na nas pomarańczowej sfery z kolcami. Takie „mieszanki” stają się jedną z bardziej skomplikowanych mechanik w grze, warto więc je zapamiętać lub zaopatrzyć się w malarski diagram łączenia barw.
Po przyzwyczajeniu testera do rutynowych mechanik zaczynają się one zmieniać oraz tworzyć wyjątki. Do gry wnet dołączają czarni przeciwnicy, których nie sposób unieruchomić kolorami i trzeba przed nimi uciekać. Niektóre fragmenty ścian zostają otoczone polem siłowym, blokującym nasze tęczowe ataki. Jednokolorowe obiekty zaczynają się zamieniać miejscami, a te pomalowane na brązowo zostają zatrzymane i nie ma możliwości dalszego ich malowania. Złośliwi naukowcy zmieniają też co i rusz mechanizmy otwierania drzwi. Od gracza zaczyna się wymagać rozwiązań mało oczywistych, a dalsze pokoje zatrzymają nawet najzmyślniejszych na dłuższy czas.
Kwestie techniczne
Początkowy prototyp z Ludum Dare został całkowicie przerobiony na potrzeby nowoczesnych platform. Podczas gdy edycja na iOS pozostała dość „lekka” i prosta w swej grafice, każda tekstura i obiekt z wczesnej wersji został zmieniony na potrzeby PC, PlayStation 4 i Xboksa One. Kolory są dość żywe i nasycone, co umożliwia ich szybką identyfikację nawet z pewnej odległości i ułatwia skupienie się na myśleniu. Same otoczenia są zaś sterylnie białe i zbudowane z niezbędnych do rozwiązania zagadki „klocków”. Stonowana muzyka pojawia się dość sporadycznie i jest jedynie tłem dla kolejnych odzywek narratora, naturalnych odgłosów laboratoryjnych urządzeń oraz cichych kroków samotnej postaci.
Ostatnia modyfikacja 5 września 2017
Tryb gry: single player
Klasyfikacja PEGI ChromaGun
ChromaGun Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Dual Core 2.0 GHz
- 2 GB RAM
- karta grafiki GeForce GT 460/ Radeon HD 5550 1 GB
- 1GB HDD
- Windows Vista/7/8/10
- Zalecane:
- Intel i5 2.4 GHz
- 4 GB RAM
- karta grafiki GeForce GTX 660/ Radeon HD 7870 1 GB
- 1GB HDD
- Windows 7/8/10