Encyklopedia Gier Top Gry Premiery Beta testy Screeny Download Redakcja poleca Katalog firm SłownikLogiczneiOSANDPC
Okładka Card Crawl (AND)
OkładkaCard Crawl (AND)

Card Crawl

Osadzona w realiach fantasy mobilna gra karciana przygotowana przez Arnolda Rauersa z niemieckiego studia Tinytouchables.

Logiczne | fantasy | karciane | indie | singleplayer

Kolekcja gier
Obserwuj grę

Card Crawl Premiera

12mar2015

iOS

12sie2015

AND

7lut2018

PC

Card Crawl jest grą karcianą, która trafiła między innymi na platformę AND, PC i iOS. Autorem tej produkcji jest niezależny deweloper Arnold Rauers.

Fabuła

Card Crawl przenosi nas do bliżej nieokreślonej krainy fantasy. Jej historia i geografia nie mają jednak żadnego znaczenia, gdyż całą zabawę spędzamy w ponurym lochu, siedząc przy drewnianym stole naprzeciwko potężnego minotaura. Na szczęście patrzące nam w oczy monstrum nie zamierza nas zjeść i zajęte jest pełnieniem roli krupiera, który tasuje talie i wydaje nam karty.

Mechanika

W trakcie rozgrywki w Card Crawl na ekranie są wyświetlane dwa rzędy, po cztery karty każdy. W dolnym szeregu jedna karta reprezentuje postać gracza, dwie przedmioty, które ma w rękach, a ostatnia plecak. Natomiast górny rząd w całości składa się z kart wydanych przez potwora; część z nich stanowią adwersarze, z którymi musimy walczyć poprzez stosowanie odpowiednich przedmiotów.

Jednocześnie monstrum uzupełnia karty tylko wtedy, gdy w górnym rzędzie są trzy puste pola. Pozwala to wpływać na przebieg rozgrywki i odwlekać kolejne rozdanie, jeśli tego potrzebujemy. Potwór posiada 52 talie i naszym zadaniem jest pokonanie ich bez utraty życia. Zwycięstwa w każdej partii nagradzane są złotem, które wydajemy na zakup coraz potężniejszych kart.

Tryby gry

Wydane na platformę AND, PC i iOS Card Crawl nie oferuje co prawda tradycyjnych rozgrywek multiplayer, ale generuje sieciowe rankingi, pozwalające na porównanie własnych osiągnięć z dokonaniami reszty społeczności.

Kwestie techniczne

Dwuwymiarowa grafika Card Crawl została utrzymana w kreskówkowej stylistyce; na uwagę zasługują czytelne projekty kart oraz intuicyjny interfejs.

Minirecenzja Card Crawl – wciągająca karcianka dla samotników

PLUSY:
  1. Przystępna karcianka dająca spore pole do popisu;
  2. Różne rodzaje kart z mocami specjalnymi, odblokowywane podczas wykonywania specjalnych zadań.
MINUSY:
  1. Brak multiplayera sprawia, że tytuł nie starczy na długie miesiące;
  2. Podstawowe karty w talii są niezmienne, więc po kilku godzinach zabawa nie jest tak zaskakująca i emocjonują jak na początku.

W ostatnich latach fani gier karcianych nie byli szczególnie rozpieszczani. Owszem, oprócz kolejnych edycji Magic: The Gathering - Duels of the Planeswalkers, co jakiś czas pojawiały się inne projekty, ale nie zdobywały one zbytniego rozgłosu. Dopiero za sprawą Hearthstone: Heroes of Warcraft z 2014 roku karciankowa maszyna nabrała rozpędu, trafiając do wielu osób, które wcześniej ignorowały tego typu produkcje. Obecnie na urządzeniach mobilnych znajdują się takie tytuły jak: Deck Heroes, Magic 2015, Star Realms, SolForge, a do tego grona dołączyło także Card Crawl od niewielkiego niemieckiego studia Tinytouchtales.

Zasady rozgrywki są bardzo proste do nauczenia. Przede wszystkim jest to produkcja przeznaczona tylko dla jednego gracza, w związku z czym kolejne partie rozgrywamy ze sztuczną inteligencją, reprezentowaną przez stwora przypominającego ugrzecznionego ogra. W każdej kolejce rozdaje on kilka kart podzielonych na cztery rodzaje – wrogowie, przedmioty, złoto oraz umiejętności. Dwie z nich przesuwamy na pola znajdujące się koło naszej postaci, symbolizujące jej dłonie, a jedną chowamy do plecaka. W każdej kolejce musimy się pozbyć trzech z czterech wyłożonych przez stwora kart, a ostatecznym celem jest przeżycie aż do momentu wykorzystania wszystkich kart znajdujących się w talii.

Zabawa wygląda w ten sposób, że potwór wystawia cztery karty, z których jedna to np. miecz, druga tarcza, a trzecia i czwarta to przeciwnicy. Przesuwamy więc broń do prawej dłoni, tarczę do lewej i atakujemy jednego wroga. Karty opisywane są jedną statystyką, symbolizującą zarówno siłę ataku (w przypadku mieczy), obronę (w przypadku tarcz) jak i „zdrowie”. Jeżeli więc przeciwnik ma 4 punkty zdrowia (a co za tym idzie tyle samo siły), a nasz miecz 3, to atakując go sprawiamy, że stracimy miecz, ale wróg zostanie z jednym punktem, więc możemy go wykończyć tarczą.

To praktycznie wszystkie zasady rządzące Card Crawl, jednak nie dajcie się zwieść, to prosta, ale nie prostacka produkcja i podczas rozgrywki trzeba wykazać się strategicznym myśleniem, planowaniem przyszłych ruchów i nie tylko. Dodatkowo twórcy zatroszczyli się o moce specjalne (np. zamiana przedmiotu w napój leczniczy), odblokowywane podczas wykonywania rozmaitych zadań. Problem w tym, że w talii znajdować się może tylko kilka z nich, więc trzeba wybierać.

Pozostałe karty są stałe. W związku z tym po rozegraniu wielu partii pojawia się pewien problem – gracz zapamiętuje wszystkie karty znajdujące się w talii i nie jest zaskakiwany niemal niczym, nie licząc kolejności ich wykładania przez stwora, co w połączeniu z brakiem multiplayera może po prostu znudzić. Niemniej za kilkanaście złotych otrzymuje się przynajmniej kilka godzin bardzo dobrej zabawy, więc jest to całkiem uczciwa propozycja.

Ostatnia modyfikacja 25 stycznia 2018

Tryb gry: single player  

Rozmiar aplikacji: średnia (50 do 500 MB)

Wymagania wiekowe Card Crawl: Odpowiednia dla każdego wieku.

Card Crawl Wymagania sprzętowe

PC Windows

PC Windows

  • Minimalne:
  • Intel Pentium III 1.0 GHz
  • 1 GB RAM
  • karta grafiki 64 MB GeForce 3 Ti 200 lub lepsza
  • 300 MB HDD
  • Windows XP
iOS
AND
PC