Ash of Gods: The Way
Taktyczne RPG z elementami gry karcianej, opracowane przez Aurum Dust, którego akcja ponownie osadzona została w fantastycznym uniwersum Ash of Gods. Przejmij dowodzenie nad wojskiem i poprowadź je ku zwycięstwu, przy każdej bitwie opracowując dla niego nową strategię walki.
producent: Aurum Dust wydawca: Aurum Dust
Gry podobne do Ash of Gods: The Way
King's Bounty: Legenda
Wojna Krwi: Wiedźmińskie opowieści
The Banner Saga
Ash of Gods: The Way to turowe RPG typu roguelike z elementami strategii i gry karcianej, którego akcja osadzona została w fantastycznym świecie Terminum. Za jej produkcję odpowiada niezależne studio AurumDust, mające na swym koncie również poprzednią grę z serii Ash of Gods: Redemption. Produkcja ta nie stanowi jednak kontynuacji wcześniejszego tytułu, mimo że rozgrywka prowadzona jest w tym samym uniwersum, 20 lat później.
Fabuła
Minęło 20 lat od czasu Wielkiej Wojny. Królestwa Frisia oraz Berkana zdołały utrzymać pokój, jednak dawne urazy nie zostały zapomniane, a jedna ze stron zebrała już siły do ponownego ataku. Za sprawą sekretnej gry znanej jako „The Way”, opracowanej przez najlepszych strategów, Frisia pozyskała nowych, utalentowanych dowódców. Młodzi arystokraci mieli możliwość nauki sztuki wojennej a ci, którzy zdołali dowieść swych taktycznych zdolności w grze, zdobyli zarówno szacunek, jak i dowódcze stanowiska. Odtworzone i wzmocnione wojsko Frisii jest więc gotowe do rozpoczęcia kolejnej wojny. Aby przetrwać drugie królestwo musi kupić sobie czas, niezbędny, by przygotować się na odparcie ataku agresorów. Ryzykując życiem szpiedzy Berkany zdołali wykraść zasady gry, opracowanej przez wrogi naród. Jeden z głównych bohaterów – Eik – planuje wyszkolić swojego wychowanka Finna podług opracowanych w niej zasad, by ten mógł wziąć udział w kolejnym turnieju organizowanym przez Frisię i zmierzyć się z dowódcami wrogiego królestwa.
Mechanika
Pod względem mechaniki The Way nie różni się wiele od poprzedniej gry. Walka z przeciwnikami opiera się na systemie turowym a ważnym elementem starć jest opracowanie dobrej strategii. Tutaj również pojawiają się elementy karciane, a także możliwość wyboru odpowiedzi podczas rozmów z poszczególnymi postaciami.
Podobnie jak w Redemption każdemu z wojowników podczas starcia przysługuje jedna akcja (atak, uleczenie) na turę. Bitwy prowadzone są na planszach podzielonych na kwadraty, po których mogą przemieszczać się wybrane przez gracza i przeciwnika jednostki. Po prawej stronie ekranu wyświetlają się losowe karty z typami wojowników, których gracz może użyć w danej turze (wśród nich mogą pojawić się takie, jak Ranger, Guardian, Warlock, Blade Master czy Deserter). Każdej z postaci przydzielona jest konkretna klasa, wpływająca na poziom życia, jak i umiejętności bojowe. Gra dysponuje szeroką gamą dostępnych jednostek, część z nich sprawdza się w bezpośrednim ataku, inne w walce na dalekie dystanse, inne znów posiadają przede wszystkim zdolności leczenia, służą więc przede wszystkim jako wsparcie. Po najechaniu kursorem na wybraną kartę, wyświetlają się takie informacje, jak item limit (maksymalna ilość przedmiotów, których można użyć do ulepszenia postaci), szybkość czy zasięg ataku. Po lewej stronie ekranu widnieją również karty ze specjalnymi itemami lub zaklęciami, których użycie wzmacnia wybranego bohatera (jedne mogą wpłynąć na wzrost punktów życia, inne na zwiększenie siły ataku jednostki itp., itd.). Niebieskie pola na mapie wskazują miejsca, w które można przemieścić postać. Jeżeli ta znajdzie się na polu czerwonym, może przystąpić do ataku. O tym, która drużyna odniesie zwycięstwo, decyduje dobór taktyki z uwzględnieniem zdolności zarówno swoich, jak i wojowników przeciwnika.
Celem bitwy jest dotarcie do dowódcy przeciwnej drużyny, znajdującego się na tyłach armii i jego uśmiercenie. Gracz musi jednak uważać, by w międzyczasie jego własny bohater nie padł ofiarą wrogich jednostek, w przeciwnym razie straci dowódcę i przegra dane starcie. Zaatakowanie głównego bohatera jest możliwe w momencie, gdy jedna z trzech linii zostanie oczyszczona z wrogich jednostek. Dowódca posiada określoną liczbę punktów życia, którą obniżyć mogą nie tylko wrogie ataki, ale też niektóre z dostępnych specjalnych itemów, warto więc mieć to na uwadze podczas doboru kart wspomagających. Jeżeli walka okaże się zwycięska, gracz otrzyma na koniec nagrody, np. w postaci złota, karty z wojownikiem czy specjalnym itemem.
Przemieszczanie po lokacjach odbywa się za pomocą mapy. W każdym z odwiedzanych miast gracz bierze udział w mistrzostwach, podejmując szereg pojedynków, które prowadzą do finalnej walki z mistrzem gry. Zanim odblokuje możliwość walki z końcowym przeciwnikiem, musi najpierw pokonać jego adiutantów. Walka z niektórymi z nich odblokowuje się dopiero po spełnieniu określonych warunków. Po wyborze jednej z dostępnych opcji mogą się też wyświetlić specjalne zadania, jakie gracz musi wypełnić, by odnieść zwycięstwo (raz będzie to użycie w walce określonej liczby wojowników, raz rozpoczęcie walki określoną jednostką). Ponadto gracz ma możliwość kilkukrotnej walki z każdym z nich (po kolejnych starciach odblokowuje się wyższy poziom trudności).
Kluczem do sukcesu jest dobrze przygotowana talia do gry, w skład której wchodzi 10 kart. Gracz ma możliwość podglądu i zmiany kart w talii w menu „Deck”. Wojownik może zostać zastąpiony inną zdobytą czy zakupioną postacią. Ponadto w talii może znajdować się kilka postaci tej samej klasy (przy pierwszych walkach jest to zresztą nieuniknione). Podobnie wygląda to w przypadku itemów pomocniczych, które również mogą zostać zastąpione innymi, nabytymi przedmiotami. Co więcej gracz może zwiększyć poziom wybranym kartom, co wpływa na wzrost umiejętności wojownika lub siły itemu.
Między mistrzostwami gracz może też udać się do obozu kupieckiego, gdzie dokona zakupu dodatkowych kart lub też przeprowadzi dialog z inną postacią. Dialogi w grze stanowią zresztą kolejny istotny element rozgrywki. Podczas rozmów z poszczególnymi bohaterami gracz ma możliwość wyboru niektórych odpowiedzi. Mają one wpływ na to, jak potoczą się dalsze wydarzenia, np. czy dana postać zechce pomóc w szkoleniu bohatera.
Mimo, że The Way nie stanowi kontynuacji poprzedniego projektu – Ash of Gods: Redemption – jego akcja rozgrywa się w tym samym świecie. Gracz ma więc możliwość odwiedzenia tych samych miejsc, posłuchania historii o wydarzeniach rozgrywających się w Redemption, czy nawet spotkania postaci z wcześniejszej gry.
Kwestie techniczne
Oprawa graficzna Ash of Gods: The Way utrzymana została w podobnych klimatach co grafika z poprzedniej gry studia, pojawiają się w niej zresztą modele postaci znane już z wcześniejszego tytułu. Ponownie mamy tu do czynienia z dwuwymiarową oprawą wizualną, inspirowaną twórczością Ralpha Bakshiego czy klasycznymi animacjami Disneya.
Ostatnia modyfikacja 18 października 2024
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: Internet
Ash of Gods: The Way cena w dniu premiery: 114,99 PLN
Wymagania wiekowe Ash of Gods: The Way: 16+
Ash of Gods: The Way Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core 2 Duo 2.5 GHz
- 3 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 / Radeon R9 270X lub lepsza
- 6 GB HDD
- Windows 7/8/10
- Zalecane:
- Intel Core i5 3.0 GHz
- 6 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 680 / 3 GB Radeon R9 280X lub lepsza
- 6 GB HDD
- Windows 7/8/10