Archon: The Light and the Dark PC
Gra strategiczna do pewnego stopnia przypominająca szachy. Areną zmagań jest szachownica składająca się z 81 pól. Do rywalizacji stają dwie armie (czarna i biała), złożone z kilkunastu zróżnicowanych pionków.
Archon: The Light and the Dark Premiera PC
12kwietnia1984
producent: Free Fall Associates wydawca: Electronic Arts Inc.
Angielskie napisy i dialogi
Archon to oryginalna i interesująca gra strategiczna, która powstała w 1983 roku z myślą o ośmiobitowych mikrokomputerach firmy Atari i z czasem doczekała się konwersji na większość popularnych wówczas platform sprzętowych, m.in. pecety.
Na pierwszy rzut oka produkt firmy Free Fall Associates przypomina szachy. Podobnie jak w najsłynniejszej grze planszowej, tak i w Archon areną zmagań jest szachownica, choć tutaj jest ona nieco większa, bo składa się z 81, a nie z 64 kwadratowych pól. Obie gry łączy też fakt, że do rywalizacji stają naprzeciw siebie dwie armie (czarna i biała), złożone z kilkunastu zróżnicowanych pionków.
Na tym jednak podobieństwa się kończą. Zamiast tradycyjnych figur, w Archon pojawiają się mityczne stwory i postaci (m.in. mantikory, gobliny, rycerze, czarodzieje i dżiny), które charakteryzują się unikatowymi właściwościami. Każdy z pionków może poruszać się po planszy w dowolnym kierunku, wykorzystując przyporządkowane jej punkty akcji. Część stworów potrafi także latać, ignorując w ten sposób jednostki stojące im na drodze.
Po spotkaniu dwóch wrogich figur na szachownicy, dochodzi do pojedynku, który rozgrywa się w czasie rzeczywistym. Konkurujące jednostki dysponują określoną żywotnością, symbolizowaną przez pasek energii. Ilość tej ostatniej uzależniona jest od pola na jakim toczy się bitwa. Jeśli jest ono ciemne, większą liczbę punktów życia otrzymuje jednostka czarna, jeśli natomiast jest jasne, faworyzowana jest biała figura. Niektóre pola zmieniają kolor co kilka sekund. W ten sposób symbolizowany jest upływający czas, który może zadziałać na korzyść którejś ze stron, w zależności od tego, czy aktualnie panuje dzień, czy noc.
Każda z figur dysponuje jednym atakiem ofensywnym. Niektóre stwory zadają ciosy wyłącznie w zwarciu, inne z kolei potrafią razić swoich wrogów na odległość. Manewrując jednostką po polu bitwy, należy jak najszybciej pozbyć się przeciwnika, samemu unikając jego ataku. Martwy stwór natychmiast znika z szachownicy, ustępując pola swojemu pogromcy. Warto w tym miejscu napomknąć, że w grze istnieje również możliwość rzucania czarów przez magów, ale tylko w części taktycznej. Zaklęć jest kilka i pozwalają one np. na wskrzeszanie martwych jednostek, uwięzienie figury przeciwnika, czy zmianę pory dnia.
W Archon o zwycięstwie decydują dwa czynniki. Pierwszym z nich jest dominacja – gra automatycznie zakończy się wygraną, gdy wszystkie jednostki przeciwnika znikną z szachownicy. Drugim sposobem na zwycięstwo jest zajęcie pięciu specjalnych pól mocy, które zlokalizowane są w różnych częściach planszy. Jest to metoda zdecydowanie trudniejsza, ale też i znacznie ciekawsza.
Oprawa audiowizualna gry nie zachwyca. Grafika jest niezwykle prosta i pozwala jedynie rozróżnić poszczególne figury pomiędzy sobą. Podobnie jest z dźwiękiem, który składa się z zaledwie kilku pisków PC Speakera. Mimo to Archon jest produktem godnym uwagi, zwłaszcza że w rywalizacji mitycznych stworów mogą wziąć udział dwie osoby.
Ostatnia modyfikacja 6 marca 2009
Tryb gry: single / multiplayer Tryb multiplayer: wspólny ekran Liczba graczy: 1 - 2
Ocena użytkowników: 6,5 / 10 na podstawie 186 głosów czytelników.
Wymagania wiekowe Archon: The Light and the Dark: Odpowiednia dla każdego wieku.