Ancient Cities PC
Gra strategiczna czasu rzeczywistego, wzbogacona o elementy RPG, produkcji typu city builder i gry survivalowej, za której opracowaniem stoi niezależne studio Uncasual Games.
Ancient Cities Premiera PC
wczesny dostęp
17grudnia2020
24marca2023
Steam
24marca2023
producent: Uncasual Games wydawca: Uncasual Games Strona oficjalna
Angielskie napisy
Ancient Cities jest grą RTS od studia Uncasual Games, w której gracz musi podołać niełatwym wyzwaniom stawianym człowiekowi przez środowisko w czasach neolitu. Produkcja cechuje się dość unikalnym połączeniem kilku gatunków: oprócz strategii można w niej zauważyć elementy survivalu, symulatora budowy miasta oraz proste mechaniki RPG.
Fabuła
Zabawa rozpoczyna się w neolicie, zwanym też młodszą epoką kamienia. W tym czasie ludzie zaczynali zakładać pierwsze osady, przechodząc tym samym z koczownictwa na rzecz osiadłego trybu życia. Zmiana ta podyktowana była łatwiejszym dostępem do jedzenia – plemiona przestały bazować na zbieraniu dziko rosnących roślin i polowaniach, a głównymi źródłami żywności stały się uprawiane pola i hodowla oswojonych zwierząt.
Właśnie w takich realiach znajduje się gracz na początku swojej przygody. Jako przywódca własnego plemienia musi zapewnić swoim podwładnym dach nad głową, dostateczną ilość jedzenia i ochronę przed drapieżnikami. To, czy przeżyją i jaki ślad pozostawią po sobie, zależy tylko od roztropności ich wodza.
Mechanika
W Ancient Cities większość mechanik podobna jest do tych znanych ze strategii czasu rzeczywistego oraz symulatorów zarządzania miastem. Gracz musi więc zbierać surowce by wznosić kolejne budynki, dbać o bezpieczeństwo, budując struktury obronne i zapewnić wszystkim odpowiednie narzędzia, aby mogli wykonywać swoją pracę. Naszym przodkom nieobce były też zjawiska nadprzyrodzone, toteż mądry wódz może zadbać o odpowiednie miejsca kultu przodków lub monumenty wzniesione w celu ułaskawienia lokalnych bożków.
Nieprzyjazny i dziki klimat sprawia, że dbanie o zasoby przypomina nieco grę survivalową. Dzikie rośliny i grasujące w okolicy zwierzęta dość szybko przestają zapewniać wystarczającą ilość zasobów dla ciągle rosnącego plemienia, a stały dopływ jedzenia wcale nie jest taki pewny na początku rozgrywki. Dodatkowo flora i fauna symulowane są w ramach dynamicznego ekosystemu – jeśli nasi łowcy wybiją wszystkie antylopy do nogi, to nie będziemy mieli w przyszłości dostępu do mięsa. W trudnych okresach przywódca musi więc balansować na granicy głodu i mądrze racjonować zgromadzone zapasy, które dodatkowo ulegają naturalnym procesom psucia się. Chleb nie pozostaje jadalny w nieskończoność, a brak lodówek mocno utrudnia przechowywanie mięsa.
Neolit nie był również wolny od radykalnych zmian klimatu i katastrof naturalnych. Wódz musi zdecydować, czy lepiej przeczekać nieprzyjazny okres w ciepłych szałasach, czy porzucić zbudowaną w pocie czoła bazę i udać się w przyjaźniejsze tereny. Decyzje między migracją i pozostaniem w osadzie są niezwykle ważne i zły ruch może doprowadzić do wymarcia naszych podopiecznych.
Jeśli już o współplemieńcach mowa, każdy z nich żyje w naszej małej społeczności własnym życiem. Co więcej, ma indywidualne statystyki, talenty i umiejętności, co przypomina rozwiązania znane z tytułów RPG. Warto więc wysyłać wprawnego łowcę na polowanie, a doświadczony rolnik zapewni nam lepsze zbiory zboża. W ciężkich czasach podział pracy to podstawa przeżycia. Pamiętać też należy, że nie jesteśmy jedynymi ludźmi w okolicy. Inne plemiona mogą mieć z nami różnorodne stosunki – z niektórymi możemy pohandlować, inni próbują zaś nas napaść i obrabować.
Ważnym elementem rozgrywki jest także rozbudowane drzewko technologii, które pozwala doskonalić metody wyrobu narzędzi, uprawy i na inne sposoby ułatwiać życie neolitycznego ludu. Założona na samym początku prosta osada łowiecko-zbieracka może wraz z nowymi wynalazkami rozwinąć się w niewielką wioskę otoczoną ostrokołem, a z czasem w jedno z pierwszych miast na planecie, z trwałymi schodkowymi domami z gliny i zdywersyfikowanym klasowo społeczeństwem. Wraz z ewolucją technologii ewoluuje więc też sposób, w jaki gracz zarządza swoimi podwładnymi.
Kwestie techniczne
Produkcja jest pierwszym projektem studia Uncasual Games, tworzonym początkowo na platformie Unity, a następnie już na autorskim silniku. Zbudowane od podstaw narzędzia pozwalają deweloperowi na wierne odwzorowanie tysięcy obiektów jednocześnie i zapewnienie użytkownikowi pięknych widoków dziewiczych terenów, ludzkich osad, pełnej symulacji klimatu, zbiorników wodnych oraz niebezpiecznych katastrof naturalnych.
Pozostałe informacje
Ancient Cities była jedną z ostatnich gier zatwierdzonych na platformie dystrybucji cyfrowej firmy Valve w programie Steam Greenlight. Po początkowym zwróceniu uwagi społeczności graczy deweloper zdecydował się na przeprowadzenie zbiórki funduszy w serwisie Kickstarter. Kampanię wsparło prawie 3 tysiące osób i zakończyła się ona sukcesem. Autorzy otrzymali 125 tys. euro, przekraczając tym samym minimalny cel projektu o 25 tys.
Ostatnia modyfikacja 5 października 2023
Tryb gry: single player
Oczekiwania czytelników: 8.8 / 10 na podstawie 268 głosów czytelników.
Ancient Cities cena w dniu premiery: 179,99 PLN
Wymagania wiekowe Ancient Cities: 12+
Ancient Cities Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i5
- 6 GB RAM
- karta grafiki 2 GB GeForce GTX 660 lub lepsza
- Windows 10 64-bit
- Zalecane:
- Intel Core i7
- 8 GB RAM
- karta grafiki 3 GB GeForce GTX 1060 lub lepsza
- Windows 10 64-bit