2Dark
Przygotowany przez Frederica Raynala i francuskie studio Gloomywood nietypowy survival horror z pixel artową oprawą graficzną i klasyczną perspektywą top-down.
producent: Gloomywood wydawca: Nacon / Bigben Interactive Strona oficjalna
2Dark na platformie PC, PS4 i XONE jest reprezentantem gatunku survival horror, w którym wydarzenia obserwujemy z perspektywy top-down (z lotu ptaka) w 2.5D, a świat i postacie są zbudowane z voxeli. Mamy tu do czynienia z dziełem Fredericka Raynala – dewelopera odpowiedzialnego za grę Alone in the Dark z 1992 roku – i niezależnego francuskiego studia Gloomywood, powstałego w 2014 roku.
Fabuła
W grze wcielamy się w niejakiego pana Smitha, kryminologa. Przed siedemnastoma laty jego żona została brutalnie zamordowana, a dzieci porwane przez nieznanych sprawców. Mężczyzna po dziś dzień szuka swoich pociech i zabójców ukochanej, tropiąc kolejnych seryjnych morderców, którzy za cel obierają sobie nieletnich.
Mechanika
Gracz wspomaga bohatera w tych działaniach, przeprowadzając go przez kryjówki kolejnych zbrodniarzy. Protagoniście przychodzi przemierzać piwnice i inne mroczne miejsca, pełne pułapek i szaleńców. Po drodze zbieramy rozmaite przedmioty, głównie pomagające nam w unikaniu niebezpieczeństw lub likwidowaniu ich – źródła światła, klucze, paliwo, broń, amunicję etc. Nie brakuje też notatek, wycinków z gazet i innych „znajdziek”, które zbliżają nas do zrozumienia natury porwań i morderstw oraz motywacji kierujących sprawcami.
W rozgrywce najistotniejsze jest jednak nie tyle rozprawianie się z krwiożerczymi psychopatami, co ratowanie niedoszłych ofiar ich obłędu. W różnych zakamarkach lokacji znajdujemy dzieci czekające na ratunek. Gdy tylko odnajdujemy takowe niewiniątko, dołącza ono do nas – stopniowo prowadzi to do wytworzenia się długiego żywego ogonka za Smithem. Latoroślami kierujemy, operując dwiema komendami („Ciii!” i „Chodźcie!”), ale sprawowanie nad nimi opieki nie jest proste. Każde dziecko otrzymało własny model zachowania – kilkulatki bywają nadmiernie gadatliwe, bojaźliwe, harde, nieskore do współpracy etc. Szczególnie hałasowanie może okazać się niebezpieczne, gdyż przeciwnicy są obdarzeni nie tylko wzrokiem, ale także słuchem. Aby ułatwić graczom orientację, zdecydowano się zwizualizować fale dźwiękowe poprzez wyświetlanie koncentrycznych niebieskich kręgów wokół źródeł odgłosów.
Pomiędzy etapami rozgrywanymi w kryjówkach złoczyńców trafiamy do biura bohatera. Wchodząc w interakcje ze znajdującymi się tam obiektami codziennego użytku oraz łącząc ze sobą dowody w śledztwie, trafiamy na tropy kolejnych morderców i ich miejsc pobytu. Obok odkrywania tajemnicy stojącej za porwaniami i morderstwami, drugim celem rozgrywki jest walka o jak najlepszy wynik punktowy. Premii możemy oczekiwać za odnajdywanie jak największej liczby dzieci i wyprowadzanie ich z poziomu bez szwanku (to ostatnie dotyczy także samego protagonisty).
Kwestie techniczne
Jak wspomniano, w oprawie graficznej 2Dark na PC, PS4 i XONE zastosowano voxele, co nadaje grze stylistykę retro. Niemniej, twórcy nie poskąpili swojemu dziełu także nowszych zdobyczy technologicznych, z dynamicznym oświetleniem na czele.
Ostatnia modyfikacja 18 marca 2016
Tryb gry: single player
Ocena użytkowników: 4,5 / 10 na podstawie 7 głosów czytelników.
Klasyfikacja PEGI 2Dark
2Dark Wymagania sprzętowe
PC Windows
- Minimalne:
- Intel Core i3-530 2.93 GHz
- 2 GB RAM
- karta grafiki 512 MB GeForce GT 9800/Radeon HD 4870 lub lepsza
- 1 GB HDD
- Windows 7
- Zalecane:
- Intel Core i3-4130 3.2 GHz
- 2 GB RAM
- karta grafiki 1 GB GeForce GTX 750/Radeon R7 260X lub lepsza
- 1 GB HDD
- Windows 10 64-bit