Seria Prince of Persia - seria gier
Seria produkcji z pogranicza platformówek i przygodowych gier akcji, inspirowana kulturą i historią Bliskiego Wschodu. Marka została wykreowana przez Broderbund Software, jednak obecnie pieczę nad jej rozwojem sprawuje firma Ubisoft. Ojcem cyklu jest amerykański programista Jordan Mechner (autor m.in. gry Karateka).
Krótka historia serii
Pierwsza pozycja spod tego szyldu – Prince of Persia – była klasyczną platformówką. Ukazała się w 1984 roku na komputerach Apple II i w niedługim czasie doczekała się portów na inne platformy sprzętowe. Na pełnoprawny sequel – Prince of Persia 2: The Shadow and the Flame – gracze musieli zaczekać do 1993 roku. Po kolejnych sześciu latach pojawiła się trzecia odsłona cyklu, czyli Prince of Persia 3D (1999), i nastąpiła gruntowna zmiana w sposobie ukazywania rozgrywki.
Następnie marka trafiła pod skrzydła Ubisoftu, co otworzyło nowy rozdział w jej historii. W 2003 roku na komputerach i konsolach pojawiła się gra Prince of Persia: Piaski czasu, rok 2004 przyniósł debiut gry Prince of Persia: Dusza wojownika, z kolei w 2005 r. na sklepowe półki trafiła gra Prince of Persia: Dwa trony. W 2008 r. seria otrzymała reboot zatytułowany po prostu Prince of Persia, jednak już w 2010 r. postanowiono powrócić do linii zapoczątkowanej przez Piaski czasu, wypuszczając grę Prince of Persia: Zapomniane piaski.
Na następną większą produkcję spod tego szyldu fani musieli zaczekać aż do stycznia 2024 roku, kiedy to na pecety i konsole trafiła gra Prince of Persia: Zaginiona korona – znów w formie side-scrollowej platformówki. Wcześniej zaś, w 2020 r., firma Ubisoft zapowiedziała Prince of Persia: Piaski czasu Remake, który jednak wpadł w tzw. piekło produkcyjne.
Po drodze cykl otrzymał szereg spin-offów. W 2005 roku na handheldzie Nintendo DS pojawiła się gra taktyczna pod tytułem Battles of Prince of Persia. W 2008 roku na tej samej platformie zadebiutowała też platformówka Prince of Persia: The Fallen King. Ponadto na przestrzeni lat pierwsze odsłony serii doczekały się odświeżonych wersji – mowa o grach Prince of Persia Classic (2007) oraz Prince of Persia: The Shadow and the Flame (2013).
Charakterystyka serii
Akcja gier z serii Prince of Persia jest osadzona w baśniowych realiach średniowiecznego Bliskiego Wschodu. W fabule często pojawiają się motywy związane z ratowaniem ukochanej i zemstą, a wśród czarnych charakterów prym wiedzie zdradziecki wezyr. Innym wspólnym mianownikiem prawie wszystkich produkcji spod tego szyldu jest postać głównego bohatera – tytułowego Księcia, doskonale posługującego się bronią białą i obdarzonego nietuzinkowymi umiejętnościami akrobatycznymi, które pozwalają mu pokonywać przeszkody w parkourowym stylu.
Rozgrywka, w zależności od odsłony prezentowana z boku lub z perspektywy trzeciej osoby (TPP), łączy elementy platformówki oraz przygodowej gry akcji. Zadaniem gracza jest pokonywanie przeszkód, omijanie pułapek i walka z przeciwnikami. Od czasu do czasu pojawiają się również łamigłówki, najczęściej wymagające odnalezienia i zdobycia określonych przedmiotów lub manipulowania elementami otoczenia.
Wiele odsłon serii Prince of Persia odznacza się wysokiej jakości oprawą audiowizualną. Pierwsza przygoda Księcia do dziś bywa uznawana za krok milowy w animacji ruchu postaci w grach (Mechner posłużył się sfilmowanymi scenami ruchu swego brata oraz techniką rotoskopii). Wczesne odsłony cyklu oferowały dwuwymiarową grafikę, a wraz z wydaniem Prince of Persia 3D seria wkroczyła w trzeci wymiar.
Sukces odniesiony przez Prince of Persia nie uszedł uwadze twórców z innych sfer popkultury. Marka doczekała się m.in. powieści graficznej pióra A.B. Siny z ilustracjami LeUyen Pham i Aleksa Puvillanda oraz własnej serii klocków LEGO. W 2010 roku na ekrany kin wszedł dość udany film Książę Persji: Piaski czasu, w którym w tytułową rolę wcielił się Jake Gyllenhaal.